|
|
|
||
Formování pěveckých dovedností prostřednictvím interpretace lidových písní.
Poslední úprava: Tichá Alena, PaedDr., Ph.D. (21.09.2019)
|
|
||
Cíl předmětu: hlasová příprava má na materiálu lidových písní položit základy kultivovanému hlasovému projevu, pěveckému i mluvnímu. Přispívá k rozvoji hudebnosti, hudební představivosti, zaměřuje se na pěvecko-technický rozvoj hlasu a interpretační složku pěveckého výkonu. Poslední úprava: Tichá Alena, PaedDr., Ph.D. (17.04.2019)
|
|
||
1 kredit/30 hodin, zápočet Plánované aktivity studentů: 6 hod. přímé výuky v seminářích, 12 hod. příprava na semináře, 12 hod. studium písňového repertoáru. Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (31.01.2023)
|
|
||
Povinná literatura: TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7179-916-X. TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. HOLEČKOVÁ, J. 500 pěveckých cvičení. Praha: Supraphon 1973 KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon 1989. ISBN 02-166-89. Doporučená literatura: Tichá, A.; Šimanovský Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4. Tichá, A.; Šimanovský Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1. BAR, J. Pravý tón a pravé pěvecké umění. I. a II. díl. Praha: Supraphon 1976. JANÁČEK, L. Lidová poezie v písních. Praha: Supraphon, 1975. ISBN 02-215-75. nebo úpravy lidových písní jiných autorů (Sládek Ferdinand, Martinů Bohuslav atp.) Sbírky lidových písní (výběr dle vlastní volby posluchače). Poslední úprava: Tichá Alena, PaedDr., Ph.D. (17.04.2019)
|
|
||
1 kredit/30 hodin, zápočet Plánované aktivity studentů: 6 hod. přímé výuky v seminářích, 12 hod. příprava na semináře, 12 hod. studium písňového repertoáru.
Obsah předmětu: 1. Upevňování získaných pěveckých návyků. Nazvučování, navození hlavové rezonance, brumendo. Lidová píseň ze sbírky Já, písnička. 2. Hlasový začátek, správné nasazení tónu. Rozezpívání v brumendu. Lidová píseň ze zvolené sbírky. 3. Glisando a jeho užití v rozezpívání a uvolnění mluvidel. Lidové písně ze sbírky Jaroslava Krčka – České lidové písně. 4. Cvičení v malém rozsahu procvičující legato. Transpozice rozezpívání. 5. Žeberně brániční dýchání, dechová opora. Dechová cvičení na prodlužování výdechového proudu. 6. Charakteristika a výslovnost souhlásek. Artikulační cvičení. Rymická deklamace říkadla. 7. Charakteristika a výslovnost samohlásek. Lidové písně ze sbírky L. Janáčka Moravská lidová poezie v písních. 8. Artikulační cvičení v rozezpívání. Lidové písně ze sbírky L. Janáčka. 9. Zpěv větších melodických kroků. Vícetónová cvičení v rozezpívání. 10. Rozšiřování a vyrovnávání hlasového rozsahu. Lidové písně v úpravě V. Nováka. 11. Mluvní technika - ovládání výrazových prostředků mluvy: tempo, modulace. 12. Mluvní technika - ovládání výrazových prostředků mluvy: frázování, dynamika, hlasitá četba textu pro děti. Poslední úprava: Tichá Alena, PaedDr., Ph.D. (21.09.2019)
|
|
||
Interpretace zadaného okruhu lidových písní Poslední úprava: Tichá Alena, PaedDr., Ph.D. (21.09.2019)
|