PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teorie a praxe hudební výchovy - OKB03H501B
Anglický název: Theory and Practice of Music Education
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Prerekvizity : OKB03H407A
Anotace -
Přednášky předmětu sledují tematické okruhy státní bakalářské zkoušky z hudební výchovy s akcentem na hudební psychologii a didaktiku. Cvičení probíhají částečně v prostorách fakulty – zaměřují se na aktivní vedení hudebních činností s diagnostickým charakterem, částečně probíhá výuka formou náslechů a praktického vedení hudebních činností v mateřské škole nebo v předškolním oddělení dětského souboru.
Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Student je po teoretické i dovednostní stránce připraven realizovat v MŠ pěvecké, poslechové, instrumentální a hudebně-pohybové činnosti. Orientuje se v hudební psychologii s akcentem na diagnostiku hudebních schopností dětí předškolního věku.

Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Stručný popis přípravy na výuku: Příprava hudební pohádky, příprava v okruzích státní závěrečné zkoušky z HV, příprava na výstupy na praxi.

Celková časová zátěž studenta 210,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 7 až 8
Přidělené kredity 7
Zakončení KZ
   
Přímá výuka  
Přednášky: 2
Cvičení: 2
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 40 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 40 hodin
Příprava na zápočet 6 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
   
Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu:  
E-learningový kurz (odkaz):

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8659

Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast ve výuce (na fakultě i v MŠ nebo dětském souboru), vložení a schválení úkolů v Moodle, praktická zkouška, ústní zkouška (viz Vyýsledky učení).

Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1.

KMENTOVÁ, Milena. Témbrový sluch předškolních a mladších školních dětí ve světle pedagogického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2019. ISBN 978-80-7603-112-8.

KODEJŠKA, Miloš a Hana VÁŇOVÁ. Hudební výchova dětí předškolního věku. 1, Hudební schopnosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-7066-035-X.

KRÁLOVÁ, Eva, Miloš KODEJŠKA, Mária STRENÁČIKOVÁ a Maciej KOŁODZIEJSKI. Hudební klima a dítě. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-885-1.

LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání: včetně notových záznamů na CD. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.

SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.

ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika). 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-24939-6.

Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2023)
Sylabus

1) Prohloubení znalostí v hudební nauce: mollové supnice, tóniny, kadence, hra mollových stupnic a kadencí na klavír, zpěv a hra mollových písní vhodných v HV v MŠ.
2) Prohloubení intonačních a sluchově analytických dovedností: zpěv durové stupnice na solmizační slabiky s fonogestikou, zpěv vybraných písní na solmizační slabiky s fonogestikou, zpěv a uplatnění opěrných písní pro volné nástupy podle tonální metody L. Daniela, intonace jednoduchých melodií z not.
3) Základy hudební psychologie (hudební vlohy–schopnosti–dovednosti, diagnostika hudebních schopností dětí), integrativní přístupy v hudební výchově.
4) Hudební vývoj dítěte a jeho periodizace.
5) Teoretická příprava pro vytvoření série realizovaných a reflektovaných pedagogických příprav (stěžejní část portfolia ke státní závěrečné zkoušce).
6) Příprava a prezentace hudební pohádky - pohádka obsahuje jednu stávající a jednu studentem vytvořenou píseň. Odpovídá psychologickým, estetickým a etickým požadavkům pro uplatnění pohádky v předškolním vzdělávání.
7) Příprava podle okruhů státní závěrečné zkoušky z hudební výchovy - shrnutí a doplnění v didaktice předškolní HV.

  • Základní rysy současného pojetí hudební výchovy v předškolní pedagogice. Integrativní hudební pedagogika na příkladech. Příprava na vyučování a pedagogické hudební dovednosti.
  • Hudební vývoj dítěte do tří let.
  • Hudební vývoj dítěte od tří do šesti let.
  • Charakteristika hudebních schopností. Diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku.
  • Hudebně výrazové prostředky. Rozvoj hudební představivosti v jednotlivých hudebních činnostech.
  • Význam a varianty pěveckých činností v mateřské škole, hlediska výběru písní, nácvik písně. Rozsah hlasu a dětský pěvecký projev v ontogenetickém vývoji. Tonální cítění.
  • Integrace pěveckých činností s ostatními hudebními a esteticko-výchovnými činnostmi. Modely vokální intonace. Péče o dětský hlas. Hudebně sluchové schopnosti.
  • Význam a varianty instrumentálních činností v mateřské škole, rozdělení a metodika hry na dětské hudební nástroje. Rytmické cítění.
  • Základní principy hudebněvýchovných konceptů E. J-Dalcroze, Z. Kodály, C. Orff, S. Suzuki. Dětská hudební tvořivost.
  • Význam a varianty hudebně pohybových činností v mateřské škole, rozvoj hudebních schopností prostřednictvím hudebně pohybových činností. Hudební paměť.
  • Význam a varianty poslechových činností v mateřské škole, rozvoj hudebních schopností prostřednictvím poslechových činností. Sluchová pozornost, selektivní sluchová pozornost.
  • Hudební činnosti v logopedické prevenci, jejich varianty a vliv na jazykové roviny.

8) Náslechy a vedení hudebních činností v prostředí mateřské školy nebo dětského souboru se společnou reflexí vedenou pedagogem, písemná reflexe.

Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Studijní opory

Odkaz na kurz v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8659

Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
Výsledky učení

Studující dokáže

- zazpívat a zahrát s doprovodem na klavír vybrané písně v mollových tóninách.

- převést jednoduchou píseň do opačné tonality (dur-moll) a do opačného metra (sudé-liché), všechny čtyři varianty písně zahrát na klavír s doprovodem a zazpívat.

- zazpívat a taktovat bezchybně českou státní hymnu.

- použít tonální metodu L. Daniela k sluchové analýze a k volným nástupům.

- zazpívat jednoduchou píseň na solmizační slabiky s fonogestikou.

- hrát a zpívat další vybrané dětské písně podle stupně pokročilosti klavírní hry.

- na základě vlastní písemné přípravy pohovořit obsahově a terminologicky správně o didaktice předškolní HV a hudební psychologii v okruzích daných SZZ.

- vytvořit vhodnou hudební pohádku a progresivní řadu pedagogických příprav s integrativním charakterem a pestrým zastoupením hudebních činností.

- vést dílčí hudební činnosti na praxi v MŠ, korepetovat na klavír/klávesy při praxi v MŠ, popsat terminologicky správně projevy dětí a reflektovat průběh činností.

Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Vstupní požadavky

Úspěšné absolvování předmětu Didaktika estetických výchov prohlubující

Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK