|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty speciální pedagogiky s předmětem vývojové psychologie, s otázkami podstaty a principů psychického vývoje, s postižením činitelů, které vývoj ovlivňují a procesů vývoje. Budou prezentovány významné a vlivné teorie vývoje ? Eriksona, Piageta, Kohlberga, Mahlerová, Spitze.
Těžištěm předmětu bude vývoj v jednotlivých etapách, od prenatálního období a časného věku, přes batolecí a předškolní období, k období mladšího a staršího školního věku. Pozornost však bude věnována i období dospělosti (časné, střední, pozdní) a stáří. Vždy se přitom bude jednat o postihnutí klíčových aspektů, které jsou pro dané období charakteristické a krizových momentů daného období.
Navazující semináře, předpokládající aktivní účast studentů a zpracování literární nebo materiálové práce, budou věnovány dílčím otázkám psychického a sociálního vývoje jedince (např. socializace jedince, úloha rodiny ve vývoji jedince, sourozenecké vztahy, význam hry, kresby ve vývoji, vývoj vrstevnických vztahů atd.)
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
|
|
||
Odborná literatura základní COLLINS, W.A.; STANLEY A. KUCZAJ II. Developmental Psychology. Childhodd and Adolescence. New York: Macmillan Publishing Company, 1991. LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Grada: Praha 1988. ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie žáka. Praha: HTF UK, 1995. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001. VOJTÍK, V.; MACHOVÁ, J.; BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990.
Odborná literatura rozšiřující ČERNÁ, M. Rozvod, otcové a děti. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. ERB Násilí ve škole a jak jej řešit. Praha: Amulet, 2000. HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. Praha: Grada, 2001. KIRBIOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. KUCHARSKÁ, A.; ŠVANCAROVÁ, D. Kroky a krůčky předškolním věkem. Poradenství pro rodiče. Praha: Scientia, 2003. MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001.
(Další monografie a časopisecké články naše i zahraniční budou studentům doporučeny na přednáškách.)
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
|