|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s pohledy vývojové a sociální psychologie na období předškolního, mladšího, středního a staršího školního věku tak, aby studenti získali přehled návaznosti jednotlivých vývojových etap a pochopili zákonitosti, principy a vývojové úkoly a probíhající socializaci v jednotlivých obdobích.
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
|
|
||
Odborná literatura základní HELUS, Z.: Úvod do sociální psychologie. Praha, PeF UK 2000. HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada 2006 HRABAL, V.: Sociální psychologie pro učitele. Praha, PeF UK 2002 MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Komunikace ve škole. Brno, MU 1995. VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Praha, Portál 2000. VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie žáka. Praha, HTF UK 1995. VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, Karolinum 1997. VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum 2001.
Odborná literatura rozšiřující HAYESOVÁ, N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 1998. ERB: Násilí ve škole a jak jej řešit. Praha, Amulet 2000. HRABAL, V.: Diagnostika. Praha, PeF UK 2002. KIRBIOVÁ, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky, 2000, Portál, Praha. KOLÁŘ, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha, Portál 2001. KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D.: Kroky a krůčky předškolním věkem. Poradenství pro rodiče. Praha, Scientia 2003. LAŠEK J. : Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. 2001. MACEK, P.: Adolescence. Praha, Portál 1999. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A.: Mládež a delikvence. Praha, Portál 1998. MUSIL J.V.: Sociometrie v psychologické kognici. Olomouc, CTF UP 2003. RIEFOVÁ, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál 1999. SOBOTKOVÁ, I.: Psychologie rodiny. Praha, Portál 2001. (další monografie a časopisecké články naše i zahraniční budou studentům doporučeny na přednáškách) Poslední úprava: HADJMOU/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)
|
|
||
V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj. V dalším postupu bude uplatňován přístup skrze dané vývojové období, se specifiky vývojových charakteristik a probíhající socializace: předškolní věk: vývoj kognitivní, řečový, motorický, problémové oblasti vývoje (lateralita, nerovnoměrnosti ve vývoji jednotlivých funkcí, školní zralost aj.), socializace a vývoj sociální (význam rodiny, mateřské školy, vrstevníků, vytváření postojů, vytváření sebepojetí, morální vývoj) mladší a střední školní věk: vývoj v jednotlivých oblastech, škola jako místo výkonu a problémové okruhy s tímto spojené (neprospěch, specifické poruchy učení a chování, adaptační problémy aj.), socializační prostředí školy, vztah učitele a žáka, percepčně postojová orientace učitele. starší školní věk (puberta, adolescence): proměny v oblasti tělesné, psychické (důraz na kognitivní vývoj), problémy ve vývoji, krize vztahů s dospělými, školní třída jako soc. skupina, vývoj identity, interakce žáka a učitele. Poslední úprava: HADJMOU/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)
|