|
|
| Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
![]() |
Lékařská psychologie a etika Zubní lékařství.pdf | Sylabus zubní lékařství Lékařská psychologie a etika | Alena Korelusová |
|
||
|
Psychologické aspekty léčebně-preventivní péče. Základy psychologie a psychoterapie. Komunikační dovednosti - komunikace s pacientem chronicky nemocným, seniorním, dětským, hendikepovaným, onkologickým. Nonverbální komunikace. Komplexní přístup k nemocným. Etické aspekty v medicínské praxi. Prevence konfliktů v komunikaci lékař - pacient.
Poslední úprava: Korelusová Alena (18.07.2025)
|
|
||
|
Zápočet za zimní semestr.
Poslední úprava: Korelusová Alena (08.08.2023)
|
|
||
|
Beran J.,Tumpachová N.: Základy lékarské psychologie pro studenty lékarství. Praha, Karolinum 2003 Vymětal Jan. Lékařská psychologie (kapitoly určené pro stomatology) Portál,2003 3. akt.vydání Ayera W.A.. Psychology and Dentistry: Mental Health Aspects of Patient Care O New York: Haworth Press. 2005. ISBN-0-7890-2296-6 Poslední úprava: Korelusová Alena (22.07.2025)
|
|
||
|
Ke splnění zápočtu : docházka na praktika (povolena 1 absence za semestr) + esej. Podrobnosti jsou vždy pro daný akademický rok zveřejněny ve studijním systému MOODLE. Poslední úprava: Korelusová Alena (08.08.2023)
|
|
||
|
1. Komplexní pohled na pacienta: biopsychosociální model onemocnění.Psychoterapie a medicína, integrace psychoterapie do medicíny.Psychoterapeutický přístup, cílené využívání komunikačních dovedností ve vztahu lékař - pacient v klinické praxi. 2. Vztah lékaře a pacienta: příspěvek M. Balinta v porozumění problémům ve vztahu lékař - pacient. 3. Základní komunikační dovednosti: poslech, empatie, porozumění, interpretace, zájem apodpora, poradenství. Implementace komunikačních dovedností. 4. Neverbální komunikace mezi lékařem a pacientem. Verbální, neverbální a paraverbálnísložky komunikace. Popis a klasifikace neverbálního chování. Aplikace studia neverbálního chování v interakci lékař-pacient. 5. Rozhovor lékaře s pacientem. Anamnéza versus rozhovor s pacientem (dialog),vymezení rámce rozhovoru, speciálně orientovaného rozhovoru (např. krizová intervence, sdělování diagnózy závažného onemocnění, přístup k depresivním pacientům atd.) 6. Psychologické aspekty farmakoterapie. Psychologické faktory na straně lékařea na straně pacienta, psychoterapie a psycho - farmakoterapie. Placebo efekt. 7. Problémové situace v komunikaci mezi lékařem a pacientem: faktory na straně lékaře, pacienta a jeho rodiny.. 8. Bolest. Psychogenní bolest, teorie kontroly - endorfiny, metody hodnocení, léčba chronické bolesti. Práce se strachem. 9. Duševní hygiena a sebepéče. Prevence syndromu vyhoření. 10. Sociální psychologie. Relevance sociálních principů pro medicínu, chování ve skupinách. Programy duševního zdraví. 11. Normální versus abnormální chování. Klasifikace abnormálního chování (úzkost, somatoformní porucha, disociativní porucha, deprese, obsedantně - kompulzivní dezorientace, psychóza, demence). Poslední úprava: Korelusová Alena (22.07.2025)
|
|
||
|
Předmět Lékařská psychologie a etika je zařazen do programu druhého ročníku zubního lékařství. Vedle řádné docházky na praktická cvičení vypracuje každý student na závěr zimního semestru vědeckou esej z oblasti lékařské psychologie a/nebo etiky. Konkrétní téma eseje je na volbě studenta. Praktická cvičení (semináře) jsou zpracováním témat podle osnov. Jsou založeny na konkrétních problémech z klinické medicíny, např. informování, komunikace s pacienty dětskými, seniorními, hendikepovanými atd. Při nácviku využíváme hraní rolí, video zpětnou vazbu a dynamiku malých skupin. Studenti se dělí o své zkušenosti z klinického výcviku a z literatury zabývající se psychologickými a etickými tématy. Cílem tohoto výukového programu je podpora humanizace medicíny, senzibilizace studentů na psychologické a etické aspekty klinické medicíny a nácvik komunikace v konkrétních situacích lékařské praxe. Ve stomatologii zvláště důležitý vztah lékař - pacient - práce se strachem. Poslední úprava: Korelusová Alena (22.07.2025)
|

