Přednášky:
1) Základy epidemiologie a medicíny založené na důkazech
Cíle učení:
- Definovat úlohu epidemiologie.
- Zhodnotit věrohodnost důkazu jednotlivých typů deskriptivních a analytických studií dle hierarchie v lékařském výzkumu
- Kontrastovat a vysvětlit pojmy interní validita, externí validita a přesnost.
2) Asociace a kauzalita
Cíle učení:
- Vysvětlit princip randomizace.
- Aplikovat Bradford-Hillova kritéria na výsledky observační studie.
3) Principy epidemiologie infekčních nemocí
Cíle učení:
- Vysvětlit proces šíření nákaz v populaci.
- Definovat základní termíny a charakterizovat koncepty v epidemiologii infekčních nemocí (např. infekční dávka, kolektivní imunita, epidemie, pandemie, surveillance, reprodukční číslo).
- Vyjmenovat základní epidemiologická opatření a uvést konkrétní příklady jejich praktického užití.
4) Úvod do sociální epidemiologie a do nerovností ve zdraví
Cíle učení:
- Definovat sociální determinanty zdraví pomocí příkladů a popsat mechanismy, kterými ovlivňují zdraví jedince a společnosti.
- Kontrastovat způsoby měření nerovností (absolutní vs. relativní) a rozdíly mezi disparitou, neprávem a nerovností.
- Vysvětlit koncept přirozeného experimentu a kvaziexperimentem a popsat, jak mohou přispět k vytvoření příčinných vztahů v sociální epidemiologii.
- Diskutovat o tom, jak sociální determinanty zdraví mohou ovlivnit kvalitu péče a co mohou lékaři udělat k omezení jejich vlivu.
5) Epidemiologie nepřenosných onemocnění
Cíle učení:
- Popsat trendy ve výskytu neinfekčních onemocnění (kardiovaskulární, duševní, neurologická, onkologická onemocnění a diabetes mellitus)
- Vysvětlit roli rizikových faktorů v rozvoji neinfekčních onemocnění.
- Navrhnout účinná opatření k podpoře prevence neinfekčních onemocnění.
6) Vynořující se a znovu se objevující nákazy
Cíle učení:
- Zhodnotit trendy ve výskytu vybraných nákaz (alimentárních, antropozoonóz, přenášených kapénkami, vektorem, biologickými materiály) v České republice.
- Zhodnotit trendy ve výskytu nákaz, proti kterým se v České republice dlouhodobě očkuje.
- Popsat charakteristiky vybraných závažných nákaz v České republice a uvést možnosti preventivních a represivních opatření.
Praktická cvičení:
1) Parametry výskytu nemocí a úmrtí
Cíle učení:
- Vypočítat vhodný ukazatel výskytu nemoci (šance, prevalence, riziko, incidence rate, attack rate) a úmrtí (smrtnost, úmrtnost).
- Reflektovat vhodnost použití kumulativní incidence a incidence rate na příkladu konkrétních nemocí.
- Vytvořit hypotézu mechanismu při změně incidence / prevalence / úmrtnosti / smrtnosti.
2) Parametry asociace
Cíle učení:
- Vypočítat vhodný relativní (podíl rizik, podíl měr incidencí, podíl šancí) nebo absolutní (rozdíl rizik, rozdíl měr incidencí, atributivní riziko, populační atributivní riziko) ukazatel asociace mezi rizikovým/ochranným faktorem a nemocí.
- Interpretovat výsledný ukazatel asociace z hlediska jeho hodnoty a statistické významnosti.
3) Observační analytické studie
Cíle učení:
- Rozpoznat typ studie a analyzovat sílu jejího důkazu v rámci hierarchie.
- Charakterizovat hlavní výhody a nevýhody analytických studií.
- Navrhnout vhodný design analytické studie pro konkrétní výzkumnou otázku.
- Vypočítat a interpretovat vhodný ukazatel asociace pro analytickou studii (relativní riziko, podíl šancí).
4) Zkreslení
Cíle učení:
- Určit jednotlivé druhy zkreslení (zavádějící faktor, výběrové zkreslení, informační zkreslení) a jejich vliv na výsledek studie.
- Kontrastovat mezi zavádějícím faktorem, mediátorem a modifikátorem účinku.
- Aplikovat různé metody eliminace zavádějících faktorů.
5) Journal Club
Cíle učení:
- Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost observační studie.
- Interpretovat výsledky studie včetně grafických zobrazení (tabulky, grafy).
- Rozpoznat bias, jeho druh a směr, jakým zkresluje výsledky.
6) Medicína založená na důkazech I
Cíle učení:
- Formulovat výzkumné a klinické otázky s použitím systému PICO.
- Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost randomizované kontrolované studie.
- Interpretovat výsledek randomizované kontrolované studie z hlediska klinické a statistické významnosti.
- Rozhodnout, zda je možné aplikovat výsledek randomizované kontrolované studie na konkrétního pacienta.
7) Medicína založená na důkazech II
Cíle učení:
- Přiřadit úroveň důkazu (A-D) pro výsledek studie.
- Zhodnotit validitu systematického přehledu (konkrétnost otázky, strategie vyhledávání a výběru studií, zhodnocení rizika zkreslení primárních studií).
- Interpretovat Forrest plot (hodnota, přesnost, heterogeneita).
- Zhodnotit riziko publikačního zkreslení v systematickém přehledu/metaanalýze.
Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (16.02.2024)
Lectures
1) Foundations of Epidemiology and Evidence-Based Medicine
Intended learning outcomes:
- Define the role of epidemiology.
- Evaluate the credibility of the evidence of individual types of descriptive and analytical studies
according to the hierarchy in medical research.
- Contrast and explain the terms internal validity, external validity, and precision.
2) Association and causality
Intended learning outcomes:
- Explain the principle of randomization.
- Apply Bradford-Hill criteria to the results of an observational study.
3) Principles of epidemiology of infectious diseases
Intended learning outcomes:
- Define and characterize basic concepts (epidemic, pandemic, epidemiological triangle, surveillance,
herd immunity, incubation period, latent period, infectious period, basic reproductive number,
effective reproductive number).
- Differentiate between direct and indirect type of transmission and list relevant examples.
- Explain the SIR (susceptible-infectious-removed) framework.
- Calculate the potential necessary vaccine coverage for a given disease based on vaccine efficacy and
basic reproductive number.
4) Epidemiology of non-communicable diseases
Intended learning outcomes:
- Describe trends in the occurrence of non-communicable diseases (cardiovascular, mental,
neurological, oncological diseases and diabetes mellitus).
- List and explain the role of risk factors in the development of non-communicable diseases.
- Propose effective measures to promote prevention of non-communicable diseases.
5) An introduction to social epidemiology and health inequalities
Intended learning outcomes:
- Define what are social determinants of health using examples and describe multiple mechanisms by
which they influence individual and public health.
- Understand ways of measuring inequalities (absolute vs. relative) and differences between disparity,
inequity, and inequality.
- Explain the concept of natural experiment and quasi-experiment and describe how they may
contribute to establishing causal links in social epidemiology.
- Debate how social determinants of health may influence quality of care and what clinicians can do to
limit their role.
6) Emerging and re-emerging infectious diseases
Intended learning outcomes:
- Explain biological mechanisms for the emergence and re-emergence of infectious diseases.
- Assess the risk of emerging and re-emerging infections, interpret trends in their occurrence and
identify risk factors for their occurrence and spread.
- Specify social causes for the emergence and re-emergence of infectious diseases.
1) Parameters of disease occurrence and death
Intended learning outcomes:
- Calculate a suitable indicator of the occurrence of a disease (chance, prevalence, risk, incidence rate,
attack rate) and death (mortality, case fatality rate).
- Reflect on the appropriateness of using cumulative incidence and incidence rate on the example of
specific diseases.
- Hypothesize a mechanism in the change of incidence / prevalence / mortality / case fatality rate.
2) Association parameters
Intended learning outcomes:
- Calculate an appropriate relative (risk ratio, incidence rate ratio, odds ratio) or absolute (risk
difference, incidence rate difference, attributable risk, population attributable risk) indicator for the
association between a risk/protective factor and a disease.
- Interpret the resulting association indicator in terms of its value and statistical significance.
3) Observational analytical studies
Intended learning outcomes:
- Recognize the type of study and assess the strength of its evidence within the hierarchy.
- Characterize main advantages and disadvantages of analytical studies.
- Propose an appropriate analytical study design for a specific research question.
- Calculate and interpret an appropriate indicator of association (relative risk, odds ratio).
4) Bias
Intended learning outcomes:
- Determine individual types of bias (confounding, selection bias, information bias) and their effect on
the outcome of the study.
- Contrast between a confounding factor, a mediator, and an effect modifier.
- Apply various methods of eliminating confounding factors.
5) Journal Club
Intended learning outcomes:
- Evaluate the overall quality, validity and precision of an observational study.
- Interpret study results, including graphical displays (tables, graphs).
- Recognize bias, its type and the direction, in which it distorts the results.
6) Evidence-based medicine I
Intended learning outcomes:
- Formulate research and clinical questions using the PICO system.
- Assess the overall quality, validity and precision of a randomized controlled trial.
- Interpret result of a randomized controlled trial in terms of clinical and statistical significance.
- Decide whether it is possible to apply result of a randomized controlled trial to a specific patient.
7) Evidence-based medicine II
Intended learning outcomes:
- Assign a level of evidence (AD) for a study.
- Evaluate validity of a systematic review (specificity of the question, search and selection strategy of
studies, evaluation of the risk of bias of primary studies).
- Interpret a Forrest plot (value, precision, heterogeneity).
- Assess the risk of publication bias in a systematic review / meta-analysis.
Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (16.02.2024)