|
|
|
||
Kurz je určen pro studenty 3. ročníku všeobecného lékařství, probíhá v letním semestru a skládá se ze 7 přednášek a 7 praktických cvičení.
Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
|
|
||
Účast na praktických cvičení. Jedna absence je možná. Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
|
|
||
Kenneth J. Rothman, Epidemiology: An Introduction, 2nd edition, Oxford University Press, 2012. Knihu je možné získat přes tento odkaz: https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/detail.action?docID=5763681 Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
|
|
||
Kurz je ukončený písemnou zkouškou, která se koná ve zkouškovém období. Na zkoušku je nutné se zapsat přes SIS, termíny budou vypsané na konci letního semestru. Na zkoušku si přineste obyčejnou kalkulačku (nikoliv telefon). Zkouška testuje dosažení předem definovaných cílů učení a skládá se z 20 otázek se 4 možnostmi odpovědí, z nichž pouze jedna je správná. Za každou správnou odpověď je udělen 1 bod. Výsledná známka: 18, 19 a 20 bodů: 1 16 a 17 bodů: 2 14 a 15 bodů: 3 13 a méně bodů: 4 (neprospěl/a)
V případě výsledku „neprospěl/a“ je nutné se znovu zapsat na písemnou zkoušku přes SIS. V případě neúspěchu při druhém pokusu následuje třetí pokus, který proběhne jako ústní zkouška u garantky kurzu.
Průběžné kvízy: Na moodle je k dispozici 6 dobrovolných kvízů jako motivace k průběžnému studiu. Každý kvíz je aktivní v lichém týdnu, který následuje po výukovém týdnu, a to od pondělí 8:00 do čtvrtka 20:00. Správné odpovědi ke kvízovým otázkám se zobrazí v pátek. Kvíz je tvořen 5 náhodně generovanými otázkami, které testují učivo z předchozího týdne. Na vyplnění kvízu je 15 minut. Kvíz 1 je tedy aktivní ve 3. výukovém týdnu, kvíz 2 v 5. výukovém týdnu, kvíz 3 v 7. výukovém týdnu, kvíz 4 v 9. výukovém týdnu, kvíz 5 v 11. výukovém týdnu a kvíz 6 ve 13. výukovém týdnu. Za každou správnou odpověď se počítá jeden bod, tedy při vyplnění všech kvízů je možné dosáhnout 30 bodů. Tyto body slouží jako přilepšení k výsledkům z prvního pokusu zkoušky následujícím způsobem: 29-30 bodů z kvízů – 3 body navíc k písemné zkoušce 27-28 bodů z kvízů – 2 body navíc k písemné zkoušce 25-26 bodů z kvízů – 1 bod navíc k písemné zkoušce Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
|
|
||
Přednášky: 1) Základy epidemiologie a medicíny založené na důkazech Cíle učení: Definovat úlohu epidemiologie. Zhodnotit věrohodnost důkazu jednotlivých typů deskriptivních a analytických studií dle hierarchie v lékařském výzkumu. Kontrastovat a vysvětlit pojmy interní validita, externí validita a přesnost.
2) Asociace a kauzalita Cíle učení: Vysvětlit princip randomizace. Interpretovat výsledky analýz „intention-to-treat“ a „per protocol“. Kontrastovat pojmy skrytá alokace a zaslepení. Aplikovat Bradford-Hillova kritéria na výsledky observační studie.
3) Principy epidemiologie infekčních nemocí Cíle učení: Vysvětlit koncepty epidemický cyklus a proces šíření nákaz v populaci. Definovat základní termíny a charakterizovat koncepty v epidemiologii infekčních nemocí (např. attack rate, epidemie, pandemie, model SIR, reprodukční číslo). Vysvětlit surveillance infekčních nemocí a uvést konkrétní příklady. Vyjmenovat základní epidemiologická opatření a uvést konkrétní příklady jejich praktického užití.
4) Úvod do sociální epidemiologie a do nerovností ve zdraví Cíle učení: Definovat sociální determinanty zdraví pomocí příkladů a popsat mechanismy, kterými ovlivňují zdraví jedince a společnosti. Kontrastovat způsoby měření nerovností (absolutní vs. relativní) a rozdíly mezi disparitou, neprávem a nerovností. Vysvětlit koncept přirozeného experimentu a kvazi-experimentem a popsat, jak mohou přispět k vytvoření příčinných vztahů v sociální epidemiologii. Diskutovat o tom, jak sociální determinanty zdraví mohou ovlivnit kvalitu péče a co mohou lékaři udělat k omezení jejich vlivu.
5) Epidemiolog ve zdravotnickém zařízení Cíle učení: Vysvětlit činnost hygienika a epidemiologa ve zdravotnickém zařízení. Vysvětlit odlišnosti epidemického cyklu v nemocnici (např. odlišnosti u vnímavé osoby, odlišnosti nemocniční mikrobiální flóry, možnosti přenosu). Definovat infekce spojené se zdravotní péčí a vyjmenovat nejčastější původce těchto infekcí, surveillance a epidemiologická opatření. Charakterizovat činnost lékaře a strukturu konzultace v cestovní medicíně a uvést příklady nejčastějších infekcí, které jsou v rámci cestovní medicíny řešeny.
6) Emergentní a re-emergentní nákazy Cíle učení: Vysvětlit pojmy emergentní a re-emergentní nákazy a uvést konkrétní příklady. Definovat rizikové faktory pro vznik emergentních a re-emergentních nákaz. Na příkladu vysvětlit, jaké lze použít metody k zabránění vzniku a přenosu těchto nákaz.
Praktická cvičení: 1) Parametry výskytu nemocí a úmrtí Cíle učení:
2) Parametry asociace Cíle učení:
3) Observační analytické studie Cíle učení:
4) Zkreslení Cíle učení:
5) Journal Club Cíle učení:
6) Medicína založená na důkazech I Cíle učení:
7) Medicína založená na důkazech II Cíle učení:
Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
|