Předmět je zaměřen získání základních znalostí a dovedností v komunikaci s dospělým i dítětem a s nemocným dospělým i s nemocným dítětem.
Rozsah předmětu je 30 vyučovacích hodin. Výuka probíhá ve 3 hodinových blocích. Předmět je zakončen zápočtem.
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (15.09.2008)
The subject aims to provide knowldge and skills in communication with a healthy as well as ill child and adult. 30 teaching hours in 3 hour blocks.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (20.02.2012)
psycho - sociální rozvoj studenta - schopnost sebepoznávání, seberegulace - umět vést produktivní dialog - zvládnout zátěžové situace v komunikaci s nemocnými - znalost typologie nemocných a zvláštností v přístupu k nim - seznámit se specifickými aspekty v komunikaci s nemocným , nácvik edukace nemocného - seznámit se specifikou a zvláštnostmi v komunikaci s vážně nemocnými a umírajícími - poznat zákonitosti a zvláštnosti v komunikaci s dítětem
Poslední úprava: Alena Holubová (14.08.2008)
Course objectives
The aim of the course is the personal and social development of students. Personal growth is facilitated by training in self-assessment techniques in context of behavior, activities and skills needed in various situations (interpersonal communication, cooperation, conflicts, stressful situations). Other part of the course is focused on the development of self-regulation. From the pesrspective of social development it encompasses training of communication skills, particularly interpersonal communication, cooperation, assessing other people?s needs and feelings, management of problemms within a group, and in multicultural environment. From the perspective of moral development the course aims to teach understanding and tolerance to different attitudes and values of people with different cultural backround.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (20.02.2012)
1. Linhartová,M. : Praktická komunikace v medicíně. Praha ,Grada Publishing 2006, ISBN 978-80-247-1784-5 2. Tate,P. : Komunikace pro lékaře. Praha ,Grada Publishing 2005,ISBN 80-247-0911-2 3. Bláha,K., Staňková, M.: Sestra a pacient. České ošetřovatelství 13. Brno, IDV PZ 2003. ISBN 80 - 7013 - 388 -0 4. Venglářová, M.: Mahrová, G.: Komunikace pro zdravotní sestry. Praha , Grada Publishing 2006 5. Vágnerová, M. : Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha , Karolinum 2005 6. Nejedlá, M., Svobodová, H., Šafránková,A.: Ošetřovatelství III/2, Praha, Informatorium 2004 7. Haškovcová, H.: Thanatologie: nauka o umírání a smrti, Praha Galén 2000 8. Pospíšil,M.: Zlost, hněv, rozčilení aneb jak zs slepé uličky krizové komunikace. Plzeň, Typos a.s. 1999 9. Honzák,R.: Komunikační pasti v medicíně. Praha, Galén 1997,ISBN 80-85824-60-4 10. Kűbler - Ross, E.: Odpovědi na otázky o smrti a umírání, Praha 1995 11. Matějček, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, H a H 2001,ISBN 80-86022-92-7 12. Langmeier, J.: Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha, Avicenum 1991
13. Juřeníková , P.: Základy edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010, 80s, ISBN 978-80-247-2171-2
Poslední úprava: Alena Holubová (14.08.2008)
Suggested literature in English
1. Macdonald, E.: Difficult Conversations in Medicine, Oxford University Press, Oxford 2004
2. O?Connor, M, Aranda, S.:Paliative Care Nursing a Guide to Practice, Ausmed Publications, Melbourne 2003
3. Tate, P.: Doctor?s Communication Handbook, Radcliffe Medical Press, Oxford 1997
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (20.02.2012)
seminář, cvičení
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (15.09.2008)
seminars, exercises, clinical practice
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (20.02.2012)
Předmět je zakončen zápočtem.
Požadavky k zápočtu: povinná účast na praktikách 80%
Pozor - rozvrh je nuté dodržovat
Poslední úprava: Alena Holubová (14.08.2008)
Credit requirements:
1. Attendance during site visits (children?s home, hospice, institution for mentally handicaped children, acute care unit).
2. Written reports from all visits.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (20.02.2012)
Komunikační proces , jeho zákonitosti, neverbální komunikace. Verbální komunikace. Typologie nemocných. Komunikace s problémovým nemocným. Zvláštnosti komunikace s dítětem.Výchovné zaměstnání dětí. Komunikace s nemocným při kvalitativní poruše vědomí. Komunikace v paliativní péči. Edukace nemocných, nácvik edukace nemocných.
Poslední úprava: Alena Holubová (14.08.2008)
Sylabus :
Course content
1. Characteristics of communication process. Verbal and nonverbal communication..
2. Patient typology. Communication with a ?problematic? patient.
3. Communication with children. Visit to a children?s home in Říčanska str. 1., Home ?Laguna? in Psáry
4. Communication in paliative care. Visit to Hospice Štrasburk in Praha 8 Bohnice.
5. Communication within health-care team. Visit to an acute care unit.