PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filozofické základy pedagogiky - AXPETMS01
Anglický název: Philosophical Basic of Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Jiné [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Patří mezi: PVP Individuální studijní povinnosti
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.03.2023)
Cíle: rozkrýt filosofické předpoklady pedagogiky jako obecné teorie výchovy člověka. Identifikovat klíčové filosofické
konstrukty relevantní pro dějiny výchovných teorií. Analyzovat diskursivní struktury v pedagogické teorii a praxi,
antinomickou povahu základních pedagogických otázek a problémy soudobé teorie vzdělání. Promyslet výzvy, které
plynou z relativizujícího sociálního kontextu, v němž se dnes pedagogika a výchovná teorie ustavují.
Obsah:
• Význam filosofie pro pedagogiku. Různé podoby filosofické reflexe výchovy
• Paradoxy pedagogického rozumu a jejich reflexe (Kant, Fink, Charbonnel).
• Antinomie školy a problematika cílů školního vzdělávání.
• Základní pedagogické diskursy a jejich vliv na podobu soudobé pedagogické teorie a praxe.
• Idea vzdělání a smysl univerzity.
• Společenské, kulturní a hodnotové poslání školy.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.03.2023)

Arendt, H. (1994). Krize kultury. Praha: MF.

Gutek, G. L. (2008). New Perspectives on Philosophy and Education. Pearson.

Hessen, S. (1936). Filosofické základy pedagogiky. Praha: Československá grafická unie.

Jirsa, J. (ed.) (2015). Idea university. Praha: Academia.

Liessmann, K. P. (2009). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia.

Liessmann, K. P. (2016). Praxe nevzdělanosti. Hodina duchů. Praha: Academia.

Newman, J. H. (2014). Idea univerzity. Praha: Academia.

Palouš, R. (2009). Paradoxy výchovy. Praha: Karolinum.

Pelcová, N. (2000). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.

Kaščák, O.; Pupala, B. (2007). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus.

Reboul, O. (1984). Le langage de l’éducation. Paris: PUF.

Reboul, O. (1989). La philosophie de l’éducation. Paris: PUF.

Strouhal, M. - Štech, S. (2016). Vzdělání a dnešek. Praha: Karolinum.

Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada.

Strouhal, M. (2014). K filozofickým předpokladům hledání výchovy k autenticitě. Úvaha o antinomiích a abstrakcích v pedagogickém myšlení. Studia peadagogica, 2013, vol. 18, s. 11-29.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK