Psychologie pro učitele - AUP510009
Anglický název: Psychology for Teachers
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
doc. PhDr. Milan Rymeš, CSc.
prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.
Je neslučitelnost pro: AUS300005
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Anotace studijního předmětu:
Vybraná problematika pedagogické a sociální psychologie pro praxi výchovy a vzdělávání zaměřená zejména na možnosti
podpory rozvoje žáka v podmínkách školní praxe, psychologická specifika vzdělávání dospívajících a
dospělých.

Obsahová náplň předmětu:
Aplikace teoretických přístupů psychologie ve školní praxi - odpovědnost za vzdělávání, jedinečnost versus hromadnost,
uplatnění Gardnerova a Sternbergova pojetí inteligence při vzdělávání, behaviorismus a výchova - funkční analýza
chování a behaviorální intervence.
Psychologie učení a vyučování - učení a osvojování vědomostí a dovedností, styly učení, školní úspěšnost žáků (bio-
psycho-sociální determinanty, individuální rozdíly v učení, problematika handicapovaných žáků a možnosti integrace,
nadaní žáci), učitel a řízení školní třídy na různých typech základních a středních škol.Tvořivost a metody jejího rozvíjení
(učitelů i žáků). Vývojové charakteristiky žáků ZŠ, studentů SŠ a dospělých a psychologické souvislosti edukačních
procesů a vztahů.
Psychologie výchovy - rodina a způsob výchovy v rodině, sourozenecké vztahy, zájmy a činnosti ve volném čase, působení
vrstevnických a zájmových skupin.
Výchova a sebevýchova - psychologické aspekty výchovných prostředků, edukační vztahy a požadavky a jejich vliv na
výchovu a sebevýchovu, působení modelu a vzoru, aktivnost osobnosti, koncepce já a sebevýchova.
Sociální skupiny - struktura a dynamika skupin, vztahy ve skupině, školní třída jako malá sociální skupina, sociální klima ve
školní třídě a ve škole, komunikace ve škole.
Sociálně patologické jevy a jejich projevy ve škole, možnosti intervence (drogy, šikana, gambling, záškoláctví, druhy
prevence a preventivní programy, peer programy apod.).
Psychologie zdraví ve školním prostředí, psychohygienické aspekty školní práce.
Psychologie pro školu (systém poradenských služeb v českém školství, PPP, SPC a SVP, úkoly výchovných poradců,
školních psychologů a psychologů v pedagogicko-psychologických poradnách, možnosti a význam spolupráce rodiny a
školy při výchově a vzdělávání).
Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka a školní třídy - standardizované metody, portfolio žáka a studenta,
diagnostika vycházející z vyučování, autentická diagnostika, funkční analýza chování.
Pedagogicko-psychologické intervenční metody a postupy - konkrétní příklady intervencí ve prospěch školní úspěšnosti
žáka, začlenění handicapovaných žáků do školních skupin, adaptační programy na podmínky SŠ, individuální programy
pro talentované apod.
Vývojové aspekty edukačních procesů a vztahů - všechna témata zohledňují souvislosti s vývojovými charakteristika
puberty a adolescence, kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje dospívajících.


Poslední úprava: Volf Petr, PhDr. (20.04.2010)
Literatura
Základní literatura:
Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996.

Čáp, J.; Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007.

Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1996.

Havlínová, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha : Portál, 1998.

Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004.

Kolář, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2005.

Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996.

Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.

Mareš, J.; Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.

Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.

Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha : SPN, 1991.

Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.

Petty, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.

Rámcové vzdělávací programy

Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 1998.

Satirová, V. Kniha o rodině. Praha : Portál, 1994.

Sternberg, R. J. Úspěšná inteligence. Praha : Grada, 2001.

Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum, 2005.

Zelinková, O. Poruchy učení. Praha : Portál, 2005.

Poslední úprava: Volf Petr, PhDr. (20.04.2010)