|
|
|
||
Anotace studijního předmětu:
Vybraná problematika pedagogické a sociální psychologie pro praxi výchovy a vzdělávání zaměřená zejména na možnosti podpory rozvoje žáka v podmínkách školní praxe, psychologická specifika vzdělávání dospívajících a dospělých. Obsahová náplň předmětu: Aplikace teoretických přístupů psychologie ve školní praxi - odpovědnost za vzdělávání, jedinečnost versus hromadnost, uplatnění Gardnerova a Sternbergova pojetí inteligence při vzdělávání, behaviorismus a výchova - funkční analýza chování a behaviorální intervence. Psychologie učení a vyučování - učení a osvojování vědomostí a dovedností, styly učení, školní úspěšnost žáků (bio- psycho-sociální determinanty, individuální rozdíly v učení, problematika handicapovaných žáků a možnosti integrace, nadaní žáci), učitel a řízení školní třídy na různých typech základních a středních škol.Tvořivost a metody jejího rozvíjení (učitelů i žáků). Vývojové charakteristiky žáků ZŠ, studentů SŠ a dospělých a psychologické souvislosti edukačních procesů a vztahů. Psychologie výchovy - rodina a způsob výchovy v rodině, sourozenecké vztahy, zájmy a činnosti ve volném čase, působení vrstevnických a zájmových skupin. Výchova a sebevýchova - psychologické aspekty výchovných prostředků, edukační vztahy a požadavky a jejich vliv na výchovu a sebevýchovu, působení modelu a vzoru, aktivnost osobnosti, koncepce já a sebevýchova. Sociální skupiny - struktura a dynamika skupin, vztahy ve skupině, školní třída jako malá sociální skupina, sociální klima ve školní třídě a ve škole, komunikace ve škole. Sociálně patologické jevy a jejich projevy ve škole, možnosti intervence (drogy, šikana, gambling, záškoláctví, druhy prevence a preventivní programy, peer programy apod.). Psychologie zdraví ve školním prostředí, psychohygienické aspekty školní práce. Psychologie pro školu (systém poradenských služeb v českém školství, PPP, SPC a SVP, úkoly výchovných poradců, školních psychologů a psychologů v pedagogicko-psychologických poradnách, možnosti a význam spolupráce rodiny a školy při výchově a vzdělávání). Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka a školní třídy - standardizované metody, portfolio žáka a studenta, diagnostika vycházející z vyučování, autentická diagnostika, funkční analýza chování. Pedagogicko-psychologické intervenční metody a postupy - konkrétní příklady intervencí ve prospěch školní úspěšnosti žáka, začlenění handicapovaných žáků do školních skupin, adaptační programy na podmínky SŠ, individuální programy pro talentované apod. Vývojové aspekty edukačních procesů a vztahů - všechna témata zohledňují souvislosti s vývojovými charakteristika puberty a adolescence, kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje dospívajících. Poslední úprava: Volf Petr, PhDr. (20.04.2010)
|
|
||
Základní literatura:
Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. Čáp, J.; Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1996. Havlínová, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha : Portál, 1998. Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. Kolář, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2005. Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005. Mareš, J.; Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha : SPN, 1991. Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. Petty, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. Rámcové vzdělávací programy Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. Satirová, V. Kniha o rodině. Praha : Portál, 1994. Sternberg, R. J. Úspěšná inteligence. Praha : Grada, 2001. Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum, 2005. Zelinková, O. Poruchy učení. Praha : Portál, 2005. Poslední úprava: Volf Petr, PhDr. (20.04.2010)
|