|
|
|
||
Přednáškami, kazuistikami a cvičeními se posluchači seznamují se základními poznatky klinické vývojové psychologie a psychopatologie. Důraz je kladen na posilující (resilientní) a ohrožující (rizikové) faktory dětského vývoje s prohloubeným zaměřením na uspokojování, resp. neuspokojování (deprivaci) základních potřeb psychické a sociální povahy. Vývoj dítěte je sledován zejména ve vztahovém a rodinném kontextu. Osvětlují se důsledky náležitého neuspokojení vitálních potřeb pro psychopatologický vývoj osobnosti. V průběhu předmětu jsou studenti obeznamováni s problematikou klasifikace a klinické diagnostiky kritérií duševních poruch a poruch chování příznačných pro dětský věk anebo v dětství vznikajících. To vše se chápe jako východisko k plánování a realizaci preventivních opatření, opatření na podporu duševního zdraví a psychologické intervence v indikovaných případech. Obsah předmětu: Specifická úskalí pro dětský vývoj; Duševní poruchy a poruchy chování, zejména: neurovývojové poruchy ve smyslu poruch intelektu a pervazivních poruch, dále specifické vývojové poruchy (poruchy řeči a jazyka, poruchy pozornosti a aktivity, poruchy učení); Úzkostné poruchy a poruchy nálady specifické pro dětství a adolescenci, neurotické a somatoformní poruchy; Psychické obtíže vznikající v průběhu zrání; Sociální patologie a poruchy chování u dětí, včetně poruch souvisejících s negativním vlivem prostředí; Rodina a rodinný systém, včetně zátěže onemocněním dítěte.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
|
|
||
Předpokladem ústní zkoušky je účast na přednáškách a seminářích V průběhu semestru presentace informací k jednomu z probíraných témat z doplňkové literatury v rozsahu 10-15 min. Celý výukový blok bude zakončen zkouškou, jejíž součástí bude znalostní test a rozhovor nad předem odevzdanou písemně zpracovanou kazuistikou (resp. rozborem nápadností chování/prožívání u dítěte ve věku 3-18 let). Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
|
|
||
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie (4. vyd.). Praha: Grada (či vydání předchozí). Světová zdravotnická organizace (2017). Poruchy duševní a poruchy chování. In Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize. Praha: ÚZIS ČR. Carr, A. (2006). The handbook of child and adolescent clinical psychology: A contextual approach (2nd ed.). Routledge/Taylor & Francis Group. Doporučená: Hosák, L., Hrdlička, M. and Libiger, J. (Eds.) (2022). Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P., Pavlovský, P., & Ptáček, R. (Eds.) (2015). DSM 5 - Diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum. Baštecká, B. a kol. (2003). Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál. Carter, B. D, & Kullgren, K. A. Clinical Handbook of Psychological Consultation in Pediatric Medical Settings. 1st ed. 2020. Seznam další doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky. Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
|