Dětská klinická psychologie - APS500012
Anglický název: Child Clinical Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kristýna Matoušová
PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
Neslučitelnost : APS500012E
Je korekvizitou pro: APS300411
Je neslučitelnost pro: APS500012E
Je prerekvizitou pro: APS500051
Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace -
Přednáškami, kazuistikami a cvičeními se posluchači seznamují se základními poznatky klinické vývojové psychologie a psychopatologie. Důraz je kladen na posilující (resilientní) a ohrožující (rizikové) faktory dětského vývoje s prohloubeným zaměřením na uspokojování, resp. neuspokojování (deprivaci) základních potřeb psychické a sociální povahy. Vývoj dítěte je sledován zejména ve vztahovém a rodinném kontextu. Osvětlují se důsledky náležitého neuspokojení vitálních potřeb pro psychopatologický vývoj osobnosti. V průběhu předmětu jsou studenti obeznamováni s problematikou klasifikace a klinické diagnostiky kritérií duševních poruch a poruch chování příznačných pro dětský věk anebo v dětství vznikajících. To vše se chápe jako východisko k plánování a realizaci preventivních opatření, opatření na podporu duševního zdraví a psychologické intervence v indikovaných případech. Obsah předmětu: Specifická úskalí pro dětský vývoj; Duševní poruchy a poruchy chování, zejména: neurovývojové poruchy ve smyslu poruch intelektu a pervazivních poruch, dále specifické vývojové poruchy (poruchy řeči a jazyka, poruchy pozornosti a aktivity, poruchy učení); Úzkostné poruchy a poruchy nálady specifické pro dětství a adolescenci, neurotické a somatoformní poruchy; Psychické obtíže vznikající v průběhu zrání; Sociální patologie a poruchy chování u dětí, včetně poruch souvisejících s negativním vlivem prostředí; Rodina a rodinný systém, včetně zátěže onemocněním dítěte.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Předpokladem ústní zkoušky je účast na přednáškách a seminářích

V průběhu semestru presentace informací k jednomu z probíraných témat z doplňkové literatury v rozsahu 10-15 min. Celý výukový blok bude zakončen zkouškou, jejíž součástí bude znalostní test a rozhovor nad předem odevzdanou písemně zpracovanou kazuistikou (resp. rozborem nápadností chování/prožívání u dítěte ve věku 3-18 let).

Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Literatura -

Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie (4. vyd.). Praha: Grada (či vydání předchozí).

Světová zdravotnická organizace (2017). Poruchy duševní a poruchy chování. In Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize. Praha: ÚZIS ČR.

Carr, A. (2006). The handbook of child and adolescent clinical psychology: A contextual approach (2nd ed.). Routledge/Taylor & Francis Group.

Doporučená:

Hosák, L., Hrdlička, M. and Libiger, J. (Eds.) (2022). Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum

Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P., Pavlovský, P., & Ptáček, R. (Eds.) (2015). DSM 5 - Diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum.

Baštecká, B. a kol. (2003). Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál.

Carter, B. D, & Kullgren, K. A. Clinical Handbook of Psychological Consultation in Pediatric Medical Settings. 1st ed. 2020.

Seznam další doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky.

Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)