|
|
|
||
Cílem předmětu je podrobněji seznámit s fyziologií jednotlivých částí nervové soustavy - jak na pomezí fyziologického, tak i patologického fungování a poskytnout teoretický základ pro pochopení funkčních změn, projevů a onemocnění ve vztahu k nervovému systému (NS) - předmět by měl umožnit lepší orientaci v diagnostice nervové soustavy. Zlepšit orientaci studentů v diagnostice nervové soustavy a seznámit je s fyziologií jednotlivých částí NS.
Získané znalosti: student rozumí anatomické struktuře nervového systému, dokáže zařadit a popsat jednotlivé části/orgány centrálního a periferního nervového systému, rozumí jejich fungování; dokáže vysvětlit fyziologické a patologické procesy v rámci nervového systému; zná základní neurologické symptomy a diagnózy; dokáže vysvětlit souvislosti neurologických a psychických nemocí. Získané dovednosti: student se orientuje v základní struktuře periferního a centrálního systému; ovládá základní latinskou terminologii; rozliší fyziologické a patologické procesy v nervovém systému; dokáže posoudit vliv nervových změn na psychické funkce; efektivně používat nejdůležitější informační zdroje; dokáže aplikovat získané znalosti do dalšího studia. Obsah předmětu: Funkčně strukturní vztahy vzrušivých soustav. Biochemie nervů. Organizace nervového systému. Periferní nervový systém (somatický, vegetativní, hlavové nervy). Centrální nervový systém. Hřbetní mícha, mozkový kmen. Mezimozek. Mozeček a bazální ganglia - řízení motoriky. Limbické struktury. Neokortex. Mozek a chování. Pravá a levá hemisféra, cerebrální specializace. Čití a vnímání. Učení (klasické a operatní podmiňování). Paměť, pozornost. Motivace, emoce, úzkost. Vědomí, spánek a bdění. Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|
|
||
Závěrečný test obsahuje otázky vycházející z přednášek a studia základní literatury, vyžaduje znalost anatomie nervové soustavy (centrálního i periferního nervstva), znalost odpřednášené látky a doporučené literatury.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|
|
||
Purves, D., Augustine, G.J., Fitzpatrick, D., Hal, W.C., LaMantia, A.-S., Mooney, R.D., Platt, M.L., White, L.E. (Eds.) (2017). Neuroscience (6th ed.). Oxford University Press Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|
|
||
Písemná zkouška (otevřené otázky). Je potřeba dosáhnout 50% bodů k získání atestace Poslední úprava: Nekovářová Tereza, PhDr. RNDr., Ph.D. (09.02.2025)
|
|
||
I část: „Buněčná úroveň“ Buněčná stavba nervové soustavy
Stavba neuronu
Mechanismus přenosu signálu na synapsích
„Pomalý synaptický přenos“
Neurotransmitery
Buněčné mechanismy paměti
II. část: Systémová úroveň: Mozkový kmen
Mozeček Funkční rozdělení mozečku
Znaky a symptomy poškození mozečku
Patologie mozečku
Diencephalon Thalamus
Hypothalamus Bazální ganglia Anatomie
Klinické korelace Limbický systém Anatomie Amygdala
Hippocampus Limbická encefalitida
Hluboká mozková stimulace u psychiatrických onemocnění Mozková kůra – cerebrální kortex Anatomie Lokalizacionismus vs holistický přístup Frontální lalok Prefrontální kortex
Temporální lalok
Parietální lalok
Okcipitální lalok a vizuální kůra
Ventrální proud
Dorzální proud
Poslední úprava: Veverová Kateřina, RNDr. Mgr., Ph.D. (12.02.2024)
|