Metodika výzkumu – andragogika a personální řízení - AAN120108
Anglický název: Methodology of Research – Andragogy and Personnel Management
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
Prerekvizity : ASGV10006
Je prerekvizitou pro: AAN120137, AAN120125
Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
AAN120108 / METODIKA VÝZKUMU – ANDRAGOGIKA A PERSONÁLNÍ ŘÍZENÍ
1AND / Bakalářské studium
2024/2025
doc. PhDr. František Baumgartner, CSc., Mgr. Zdeněk Sloboda, Ph.D.
ZS 2/1; povinný předmět
Z + Zk / 5 kreditů

Cílem kurzu Metodika výzkumu – andragogika a personální řízení je seznámit studenty se základními pojmy a principy přípravy, realizace a vyhodnocování sociálních výzkumů s akcentem na disciplíny andragogika a personální řízení. Pozornost je věnována základním podmínkám a předpokladům kvalitní vědeckovýzkumné činnosti. Záměrem je poskytnout soubor poznatků, který studentkám a studentům umožní lépe se orientovat jak ve výzkumných námětech a projektech, tak v konkrétních datech a zobecňujících závěrech realizovaných empirických šetření v jejich veřejně publikovaných podobách. Seznámí se také s obvyklými metodami získávání dat včetně způsobů jejich zpracování. Měli by současně získat dobrou úroveň náhledu na možnosti a meze sociálních výzkumů.
Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet

Studenti ve dvojicích nebo trojicích připraví projekt výzkumného šetření s návrhem výzkumné techniky sběru dat (dotazník, rozhovor, pozorování apod.) na základě vlastní volby tématu a konzultace s vyučujícím. Data provedeného empirického šetření budou zpracována ve výzkumné zprávě. 

 

Zkouška

Zkoušku lze absolvovat po splnění podmínek zápočtu. Zkouška má formu písemného testu zahrnujícího témata předmětu.

 

Předmět Metodika výzkumu – andragogika a personální řízení je prerekvizitou pro předmět Bakalářský seminář (AAN120125).

Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.

CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.

REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.

 

Doporučená literatura:

DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-246-0139-7.

FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9.

HLAĎO, P. Úvod do pedagogického výzkumu pro učitele středních škol. Brno: Mendelova univerzita, 2011.

MIŠOVIČ, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon, 2019. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2.

PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea. Metodologie andragogického a gerontagogického výzkumu. Opava: Slezská univerzita, 2019.

PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7.

ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.

Praha: Portál, 2014.

WALKER, Ian. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5.

Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
Sylabus

Charakteristika obsahu předmětu:

1. Vědecký přístup k sociální realitě

(Metodologické funkce vědy – deskripce, klasifikace, explikace a predikce, etika vědecké práce)

2. Vymezení sociálního a andragogického výzkumu

(Sociální realita, sociální jev, druhy výzkumu a typy výzkumných strategií)

3. Struktura empirického výzkumu

(Projekt výzkumu, formulace výzkumných otázek a hypotéz)

4. Znaky (proměnné) v sociálních výzkumech

(Druhy proměnných, úrovně měření proměnných, škály a škálování)

5. Výběrová šetření

(Způsoby výběru vzorku, náhodné a nenáhodné výběry, reprezentativita a výběrové chyby)

6. Pozorování a experiment jako metody získávání dat

(Druhy  a vyhodnocení pozorování, druhy a design experimentů) 

7. Dotazník a rozhovor jako metody získávání dat

(Druhy otázek, tvorba dotazníku, struktura dotazníku a řazení otázek, druhy rozhovorů)

8. Sběr a zpracování dat v kvantitativních výzkumech 1

(Organizace sběru dat, statistické zpracování dat – deskriptivní statistika) 

9. Sběr a zpracování dat v kvantitativních výzkumech 2

(Statistické zpracování dat – inferenční statistika, programy pro zpracování dat)

10. Východiska kvalitativního výzkumu

(Základní přístupy kvalitativního výzkumu, metodologie, techniky sběru dat a vzorek)

11. Metody a techniky kvalitativního výzkumu

(Příprava a realizace kvalitativního výzkumu, zpracování dat a jejich vyhodnocení)

12.  Studium dokumentů

(Studium dokumentů, obsahová analýza, sekundární analýza, desk research) 

13. Závěrečná zpráva z výzkumu

(Zpracování závěrečné zprávy, výstupy ze šetření)

Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)