Sociální pedagogika - AAN500048
|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kazimourová (19.09.2023)
5AND / Navazující magisterské studium 2023/2024 Mgr. Jan Žufníček ZS 2/0; povinný předmět ZK / 4 kredity Sociální pedagogika jako hraniční vědní disciplína klade důraz na využití poznatků o vlivu sociálního prostředí na utváření osobnosti člověka. Záměrem předmětu je seznámení s předmětem sociální pedagogiky, jejími vývojovými směry a vztahem sociální pedagogiky k jiným vědním disciplínám. Pozornost je věnována přístupům k předmětu sociální pedagogiky v České republice a v zahraničí, jejich charakteristice a představitelům, reflexi současných problémů a aktuálních úkolů sociální pedagogiky v rámci jednotlivých teoreticko-praktických východisek. Charakteristika obsahu předmětu 1. Sociální pedagogika jako vědní obor (vymezení oboru, předmět, terminologie) 2. Společenská determinace výchovy a vzdělání 3. Vybrané sociální aspekty pedagogické profese 4. Socializace a sociální prostředí 5. Rodina, její funkce a vliv rodinného prostředí na rozvoj dítěte 6. Sociální a pedagogická komunikace 7. Masové sdělovací prostředky a jejich vliv na výchovu 8. Multikulturní výchova 9. Sociální deviace, normy a normalita v chování 10. Rizikové a riskantní chování 11. Bezpečné klima, agrese a šikana 12. Sociální stratifikace, sociální vyloučení, jeho projevy a důsledky 13. Prevence jako významná oblast sociální pedagogiky Povinná literatura: KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3. MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2003 ISBN 80-86429-1-9. MIOVSKÝ, Michal, Lenka SKÁCELOVÁ., Jana ZAPLETALOVÁ a Petr NOVÁK (eds.). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada 2007. ISBN 978-80-247-1733-3. Doporučená literatura: MOREE, Dana a Varianty. Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2008. ISBN 978-80-86961-61-3. JEDLIČKA, Richard, Petr KLÍMA, Jaroslav KOŤA, Jiří NĚMEC, Jiří PILAŘ. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5. MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK, Jan. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4. SIROVÁTKA, Tomáš (ed.) Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-2791-6. Sociální pedagogika, časopis pro vědu a praxi, http://soced.cz/ Zkouška Požadavkem ke zkoušce je zpracování písemné práce na téma konzultované s vyučujícím. |