PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální pedagogika - AAN500037
Anglický název: Social Pedagogy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D.
Záměnnost : AAN500048
Je záměnnost pro: AAN500048
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. (19.09.2015)
AAN500037 / Sociální pedagogika
ANPR / Navazující magisterské studium (NMgr2)
2015/2016
prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D.
ZS 2/-, povinně volitelný předmět
Zk / 8 kreditů

Sociální pedagogika jako hraniční vědní disciplína klade důraz na využití poznatků o vlivu sociálního prostředí na utváření osobnosti člověka. Záměrem předmětu je seznámení s předmětem sociální pedagogiky, jejími vývojovými směry a vztahem sociální pedagogiky k jiným vědním disciplínám. Pozornost je věnována přístupům k předmětu sociální pedagogiky v České republice a v zahraničí, jejich charakteristice a představitelům, reflexi současných problémů a aktuálních úkolů sociální pedagogiky v rámci jednotlivých teoreticko-praktických východisek.

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Sociální pedagogika jako vědecká disciplína
2. Terminologie, předmět, vývoj, směry a představitelé sociální pedagogiky v České republice a v zahraničí
3. Aktuální pojetí sociální pedagogiky; vztah k ostatním vědním disciplínám
4. Metody sociální pedagogiky
5. Kompetence a profil sociálního pedagoga
6. Sociální pedagogika v sociálních službách
7. Vztah sociální pedagogiky a sociální práce
8. Výchovné cíle a jejich význam pro sociální pedagogiku
9. Socializace z hlediska sociální pedagogiky
10. Sociální prostředí z hlediska sociální pedagogiky
11. Rodina jako základní socializační činitel
12. Volný čas (funkce a role ve výchovném procesu)
13. Prevence jako významná oblast sociální pedagogiky

Povinná literatura:
HATÁR, Ctibor. Sociálna pedagogika, sociálna andragogika a sociálna práca v kontexte teoretických, profesijných a vzťahových reflexií. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2006. ISBN 80-8094-015-0.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
KRAUS, Blahoslav. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X.
KLAPILOVÁ, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc:PF UP, 1996. ISBN 80-7067-669-8.
PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3469-6.

Doporučená literatura:
HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-053-6.
PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
WROCZYŃSKI, Ryszard. Sociálna pedagogika. Bratislava: SPN, 1968. ISBN neuvedeno.
Paidagogos, časopis pro pedagogiku v souvislostech, http://www.paidagogos.net/
Pedagogika, časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, http://userweb.pedf.cuni.cz/wp/pedagogika/

Zkouška:
Zkouška je realizována formou individuálního zkoušení v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu (viz Charakteristiku obsahu předmětu). Požadavkem ke zkoušce je zpracování písemné práce k tématu konzultovanému s vyučujícím. Podrobnosti k požadavkům na písemnou práci budou sděleny na první přednášce.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK