Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (27.09.2019)
Cílem předmětu je osvojení profesních kompetencí budoucích učitelů v oblasti práce se vzdělávacím obsahem ve vazbě na současné výtvarné umění a oborové cíle RVP ZV a G i oborové kompetence v mezinárodním kontextu. Předmětem zájmu se stává diskurz výtvarné pedagogiky ve vztahu k interkulturnímu vzdělávání, transkulturním a osobnostním přístupům ve vzdělávání, vizuální kultuře v době globalizovaných médií.
Studenti se seznámí s některými mezinárodními projekty KVV, pedagogicko- výzkumného charakteru, např. evropský projekt Creative Connections, Creative Partnership, Images and Identity, Nora Inu a jiné.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
The aim of the course is to acquire the professional competences of future teachers in the field of work with educational content in relation to contemporary visual arts and discipline goals of RVP ZV and G as well as professional competencies in an international context.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (27.09.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. Vybraná kapitola Kultura jako setkání s Jiným.
FULKOVÁ, M., V černém oblaku. Edukační projekt k výstavě Dekadence v Galerii Rudolfinum. Interní materiál KVV, studentům bude poskytnut k použití.
Fulková, M., Tipton, T., Ishikawa, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234
FULKOVÁ, M. Nora Inu. Očima toulavého psa. Edukační program k výstavě japonského fotografa Shomei Tomatsu. Interní materiál KVV, studentům bude poskytnut k použití.
FULKOVÁ, M. Edukační obsahy mezinárodních projektů Creative Connetions a Images and Identity. Interní materiál KVV, studentům bude poskytnut k použití.
Doporučená literatura:
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2014.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárníchdokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. Vybraná kapitola Kultura jako setkání s Jiným.
FULKOVÁ, M., V černém oblaku. Edukační projekt k výstavě Dekadence v Galerii Rudolfinum. Interní materiál KVV, studentům bude poskytnut k použití.
Fulková, M., Tipton, T., Ishikawa, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234
FULKOVÁ, M. Nora Inu. Očima toulavého psa. Edukační program k výstavě japonského fotografa Shomei Tomatsu. Interní materiál KVV, studentům bude poskytnut k použití.
FULKOVÁ, M. Edukační obsahy mezinárodních projektů Creative Connetions a Images and Identity. Interní materiál KVV, studentům bude poskytnut k použití.
Doporučená literatura:
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2014.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárníchdokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.10.2019)
Zkouška
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
examination
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (15.10.2019)
Student si založí portfolio s materiály, vztaženými k problematice. Poté si vybere vlastní téma a vztáhne je k určitým vybraným dílům výtvarného umění nebo výstavních projektů mezinárodní úrovně (Benátské bienále výtvarného umění, mezinárodní projekty NG, UPM atd. a rozpracuje vybrané umělecké obsahy konkrétních děl s cílem jejich didaktické transformace. Při zkoušce prokáže znalosti kontextů a celkové problematiky.
Po dohodě se studenty ze dne zahájení kursu - vybraný problém porfolia nebo jeho část, nebo téma, které studenty zajímá, bude prezentovanáno ve formě powerpointové prezentace v angličtině. Vyšší ambice na kvalitu může být naplněna také slovním komentářem v angličtině. Prezentace bude v časovém rozsahu 10 minut.