Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)
Oborová praxe z výtvarné výchovy umožňuje studentům nahlédnout do praxe výuky výtvarné výchovy v nejrůznějších typech institucí. Studenti si dle svých preferencí volí jednu z variant praxe:
1) Orientační praxe ve škole
Cílem tohoto typu praxe je podpořit zájem studentů o výuku výtvarné výchovy a motivovat je k dalšímu vzdělávání, vč. pokračování v magisterském studiu zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů na ZŠ a SŠ.
2) Asistentská praxe ve škole
Cílem tohoto typu praxe je seznámení se školním prostředím a obsahem a nároky práce učitele výtvarné výchovy. Nedílnou a významnou součástí cíle je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky v prostředí základní a střední školy.
3) Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas
Cílem tohoto typu praxe je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních, středních škol a dospělých ve volnočasových zařízeních zaměřených na tvořivou výtvarnou činnost. Nedílnou součástí cíle je možnost seznámit se s různými podobami a možnostmi výtvarně zaměřených kurzů a kroužků.
4) Lektorská praxe
Tento typ alternativní praxe umožňuje studentům praktikovat v galeriích, muzeích a dalších kulturních institucích, ve kterých se budou moci po absolutoriu bakalářského studia uplatnit na pozici lektorů zájmového vzdělávání v oblasti práce s uměleckým dílem a výchovy poučeného diváka.
Studenti si během praxí vedou pedagogické portfolio, které obsahuje vyplněné záznamové archy, reflektivní bilance, konceptové mapy, fotodokumentaci dětských výtvarných prací.
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
Field practice in art education allows students to look into the practice of teaching art education in various types of institutions. According to their preferences, students choose one of the internship variants: Orientation internship at school: This type of internship aims to support students' interest in teaching art education and motivate them to further education, incl. continuation of a master's study focused on the preparation of teachers of general education subjects at primary and secondary schools. Teaching practice in leisure facilities: the aim of this type of practice is the systematic support and development of students' competencies in working with primary, secondary and adult pupils in leisure facilities focused on creative arts. An integral part of the goal is the opportunity to get acquainted with various forms and possibilities of art-oriented courses and circles. Assistantship at school: the aim of this type of internship is to get acquainted with the school environment and the content and demands of the work of an art teacher. An integral and important part of the goal is the systematic support and development of students' competencies in the field of individualized, differentiated and inclusive teaching in the primary and secondary school environment. Teaching practice: this type of alternative practice allows students to practice in galleries, museums and other cultural institutions, where after graduation they will be able to apply as lecturers in hobby education in the field of work with works of art and educated educated viewer during its course, they keep records of its course and include them in the pedagogical portfolio.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)
Praxe: 12
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Příprava na zápočet 5 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
BABYRÁDOVÁ, et. al.: Téma – akce – výpověď. Projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc, 2015 (dostupné on-line)
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: PedF, 2001.
Asistentská praxe ve škole
ŠOBÁŇOVÁ et. al.: Tvoříme společně. Olomouc, 2018 (dostupné on-line) SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba; od zobrazování k autorství. MUNI Brno 2015
Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas
CIKÁNOVÁ, Karla. Kreslete si s námi. Vyd. 2. Praha: Aventinum, 1997. ISBN 80-7151-015-7. a další ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-X.
Lektorská praxe
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze). FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)