prefer medical statement course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
Last update: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (16.06.2023)
The aim of the course is to introduce students to movement programs in water performed mainly in an upright position in shallow or deep water. An aerobic program of aqua-aerobics, water running, high-intensity interval training, strength training with specialized equipment (e.g. dumbbells, gloves, cuffs, swimming tube) and a stretching and relaxation program (e.g. aqua-yoga, Ai Chi) will be presented. Based on the acquired knowledge and skills, students will be able to create different exercise units of different forms of aqua-aerobics. Students will know the basic and specific forms of aqua-aerobics, the basic nomenclature and breakdown of the training unit, they will master the basic elements of aqua-aerobics and their modifications. Students will acquire a wide range of exercises from which they will create simple exercise sets (choreography) and at the same time develop basic habits for regular physical activity.
Last update: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (28.06.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s pohybovými programy ve vodě vykonávané převážně ve vzpřímeném postoji v mělké nebo v hluboké vodě. Bude představen aerobní program aqua-aerobik, běh ve vodě, vysoce intenzivní intervalový trénink, silový trénink se specializovaným vybavením (např. činky, rukavice, manžety, plavecký tubus) a program protahovacího a relaxačního charakteru (např. aqua-jóga, Ai Chi). Na základě získaných znalostí a dovedností budou studenti schopni vytvářet různé cvičební jednotky rozdílných forem aqua-aerobiku. Studenti budou znát základní a specifické formy aqua-aerobiku, základní názvosloví a členění tréninkové jednotky, budou ovládat základní prvky aqua-aerobiku a jejich modifikace. Studenti získají široký zásobník cviků, z kterého budou tvořit jednoduché cvičební sestavy (choreografie) a současně si vytvoří základní návyky k pravidelné pohybové aktivitě.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (26.09.2023)
Learning outcomes
After completing the course, students will be able to:
Apply in practice methodologies and trends in the management and implementation of fitness and relaxation programs in the water for the general population and athletes.
Create, manage and implement fitness and relaxation programs in the water without equipment and with the use of equipment.
Create and implement individual and group exercise programs in water focused on health-oriented physical fitness for the general population and athletes.
Course objectives:
- introducing the student to the characteristics of group lessons in the water and their division (choreography, conditioning, Body and Mind lessons)
- mastering the lesson structure of individual lesson types
- mastering the basic rules of working with musical accompaniment in group lessons
- familiarization of the student with equipment used in the field of fitness training in water (dumbbells, gloves, cuffs, swimming tube)
- mastering the optimal technique of basic steps used in choreography and conditioning lessons
- acquisition of basic terminology used in lessons in the water (verbal and non-verbal cueing)
- mastering individual learning methods (linear progression, pyramid) and their application to individual types of lessons
- mastering the optimal technique of basic Body and Mind exercises (aqua-yoga, aqua-pilates, watsu)
Last update: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (26.09.2023)
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu budou studenti schopni:
Uplatnit v praxi metodiky a trendy v řízení a realizaci kondičního a relaxačního programu ve vodě u běžné populace a sportovců.
Vytvářet, řídit a realizovat kondiční a relaxační programy ve vodě bez náčiní a s využitím náčiní.
Vytvářet a realizovat individuální a skupinové pohybové programy ve vodě zaměřené na zdravotně-orientovanou tělesnou zdatnost u běžné populace a sportovců.
Cíle předmětu:
- seznámení studenta s charakteristikou skupinových lekcí ve vodě a jejich dělením (lekce choreografické, kondiční, Body and Mind)
- osvojení si struktury hodiny jednotlivých typů lekcí
- osvojení si základních pravidel práce s hudebním doprovodem ve skupinových lekcích
- seznámení studenta s náčiním využívaných v oblasti kondičního tréninku ve vodě (činky, rukavice, manžety, plavecký tubus)
- osvojení si optimální techniky základních kroků využívaných v choreografických a kondičních lekcích
- osvojení si základního názvosloví používaného v lekcích ve vodě (verbální a neverbální cueing)
- osvojení si jednotlivých metod učení (lineání progrese, pyramidová) a jejich aplikace do jednotlivých typů lekcí
- osvojení si optimální techniky základních cviků Body and Mind (aqua-joga, aqua-pilates, watsu)
Literature -
Last update: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (16.06.2023)
Čechovská, I., Novotná, V., & Milerová, H. (2003). Aqua-fitness. Grada.
Aquatic Exercise Association. (2018). Aquatic Fitness Professional Manual. Human Kinetics.
Brody, L. T. & Geigle, P. R. (2009).Aquatic Exercise for Rehabilitation and Training. Human Kinetics.
Last update: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (16.06.2023)
Čechovská, I., Novotná, V., & Milerová, H. (2003). Aqua-fitness. Grada.
Aquatic Exercise Association. (2018). Aquatic Fitness Professional Manual. Human Kinetics.
Brody, L. T. & Geigle, P. R. (2009).Aquatic Exercise for Rehabilitation and Training. Human Kinetics.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (16.06.2023)
Credit: - active participation in direct teaching from 85% - seminar work - leading a part of the class on a given topic - attendance at an aqua-fitness lesson
Last update: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (20.09.2023)
Metody hodnocení: - písemná a grafická příprava skupinové lekce, vypracovaná dle pokynů prezentovaných ve výuce - metodický výstup - ukázka části skupinové lekce - hospitace na lekci aqua-fitness - aktivní účast v hodinách
Syllabus -
Last update: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (16.06.2023)
Seminars and exercises: 1 - 2. Introduction to the subject 3 - 4. Aqua-aerobic alphabet 5 - 6. Aqua-aerobics in shallow and deep water 7 - 8. Choreography 9 - 10. Aqua-jogging in shallow and deep water 11 - 12. Aqua-dance, Aqua-interval training (Tabata) 13 - 14. Aqua-power, Aqua-combat
Last update: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (28.06.2023)
Semináře a cvičení: 1 - 2. Úvod do předmětu 3 - 4. Aqua-aerobiková abeceda 5 - 6. Aqua-aerobik v mělké a hluboké vodě 7 - 8. Choreografie 9 - 10. Aqua-jogging v mělké a hluboké vodě 11 - 12. Aqua-dance, Aqua-intervalový trénink (Tabata) 13 - 14. Aqua-power, Aqua-combat
Learning resources -
Last update: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (16.06.2023)
In the event that it is not possible to implement practical teaching in the swimming pool environment, the department will use the Moodle II e-learning tool. Address to register for the course: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3609
Last update: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (28.06.2023)
V případě, že nebude možné realizovat praktickou výuku v prostředí bazénu, použije katedra e-learningový nástroj Moodle II. Adresa pro přihlášení do kurzu https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3609