Last update: PUCHMERTLOVA/FTVS.CUNI.CZ (25.02.2008)
Separate lessons are focused on various kinds of aerobics. Practical applications follow the theoretic groundings. Exercise
demonstrations are aimed at application within school physical education and physical training.
Last update: KRASILOV (01.06.2007)
Jednotlivé lekce jsou zaměřeny na různé druhy aerobiku. Na teoretické základy navazují praktické aplikace. Ukázky cvičení jsou zacílené na použití ve školní tělesné výchově a TV hnutí.
Literature -
Last update: PUCHMERTLOVA/FTVS.CUNI.CZ (25.02.2008)
Compulsory
1. KOLEKTIV. Pravidla a soutěžní řád sportovního aerobiku FISAF. Praha : ČASPV,2000
2. ZÍTKO, M. aj. Všeobecmá gymnastika. Praha : ČASPV, 2000.
3. ZÍTKO, M., SKOPOVÁ, M. Fit sestavy. Praha : Olympia, 2004
Recommended
1. Blahušová, E. Životní styl Wellness, zdravé cvičení pro pohodu. Praha : Olympia,1995.
ISBN 80-7033-362-6
2. Macáková, M. Aerobik. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0057-3
3. Mach, I. Aerobik od A do Z. Praha : IFAA, Czech.s.r.o., 1998.
4. Tlapák, P. Tvarování těla pro muže a ženy. Praha : ARSCI, 2003. ISBM 80-86078-31-0
Last update: KRASILOV (01.06.2007)
Povinná:
1. KOLEKTIV. Pravidla a soutěžní řád sportovního aerobiku FISAF. Praha : ČASPV,2000
2. ZÍTKO, M. aj. Všeobecmá gymnastika. Praha : ČASPV, 2000.
3. ZÍTKO, M., SKOPOVÁ, M. Fit sestavy. Praha : Olympia, 2004
Doporučená:
1. Blahušová, E. Životní styl Wellness, zdravé cvičení pro pohodu. Praha : Olympia,1995. ISBN 80-7033-362-6
2. Macáková, M. Aerobik. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0057-3
3. Mach, I. Aerobik od A do Z. Praha : IFAA, Czech.s.r.o., 1998.
4. Tlapák, P. Tvarování těla pro muže a ženy. Praha : ARSCI, 2003. ISBM 80-86078-31-0
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D. (13.10.2010)
Requirements for credit:
Attendance - 28 lessons
Written drafts for three lessons
Guidance the given part of the aerobic training unit.
Last update: Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D. (13.10.2010)
Požadavky na zápočet:
Účast na přímé výuce - 28 hodin.
Studium literatury.
Seminární práce - tři písemné přípravy na lekci.
Pedagogický výstup - část cvičební jednotky aerobiku.
Syllabus -
Last update: PUCHMERTLOVA/FTVS.CUNI.CZ (25.02.2008)
Classwork contents:
1. Aerobics origin and development, types, contents characteristics, separate parts of exercise unit. Basic musically-rhytmic exercises (flowing method) and games aimed at feeling the music and motion phrases.
2. Technique of basal low-impact aerobic steps, terminology, music choice. Aerobics with usage of elemental low-impact steps.
3. Basic high-impact aerobic steps terminology, age limits, high-impact term explanation. High-impact aerobics.
4. The rules of strengthening with own body weight. Technique explanation of selected drills. Body formative aerobics P - class.
5. Strenghtening with load regarding to age (single-handed barbells, elastic expanders), technique of selected exercises. Muscle endurance - Body styling.
6. Technique of Step-aerobics. Introduction of basic step-aerobic parts, terminology. Step-aerobics.
7. Aerobics for pre-school children, age patterns, motivation terminology, importance of games, motivation, working with music - pace, songs choice, usage of the oral rhythmic exercises by means of songs and saws. Aerobics for children..
Last update: Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D. (13.10.2010)
Přednášky/Semináře:
1. Vznik a vývoj aerobiku, dělení, charakteristika obsahu jednotlivých druhů aerobiku, jednotlivé části cvičební jednotky Aerobiku. Základní hudebně rytmická cvičení (proudová metoda) a hry s cílem vnímat hudební a pohybové fráze.
2. Technika základních low-impakt aerobikových kroků, názvosloví, výběr hudby. Aerobik s využitímzákladních low - impaktových kroků.
3. Základní kroky a jejich názvosloví z oblasti high impact aerobiku, vymezení pro jakou věkovou skupinu je určen, důkladné vysvětlení pojmu high impact .High impact aerobik.
4. Pravidla posilování vahou vlastního těla, vysvětlení techniky vybraných cviků. Formativní aerobik P-class.
5. Posilování se zátěží v rámci aerobiku s přihlédnutím na věkové zákonitost (jednoručky činky,gumové expandery), technika vybraných cviků. Svalová vytrvalost - Body styling.
7. Aerobik pro děti předškolního věku, věkové zákonitosti, motivační názvosloví, význam her, motivace, práce s hudbou - tempo, volba písní, využití ústní rytmizace formou písniček a říkadel. Aerobik pro děti.
8. Aerobik pro mládež (cadeti, junioři), věkové zákonitosti, volba hudby, důraz na korektní držení těla, volba tempa hudby využití prvků gymnastické průpravy, technika provedení vybraných cviků.
9. Aerobik pro mládež.
10. Aerobik pro střední věk s využitím tanečních prvků, volba tempa hudby. Dance aerobik.
11. Aerobik pro seniory, věkové zákonitosti, důležitost sledování tepové frekvence - sportestry, doporučení stavby lekce s ohledem na vymezení postupné zátěže, tempa hudby, nedoporučené pohyby či polohy. Vliv pravidelnosti cvičení v seniorském věku na celkovou zdravotní, psychickou a sociální kondici. Senior aerobik.
12. Low - impact aerobik na gymbalech, vhodnost využití pro seniory, děti, sportovce. Ukázka aerobní části hodiny, posilovací a protahovací cvičení s využitím gymbolů.
13. ATS a Fitness soutěže, základní aspekty tvorby soutěžních sestav vymezené pravidly, úlohy jednotlivých rozhodčí.
14. Sportovní aerobik, základní pravidla a hodnocení. Využití základní gymnastické průpravy v přípravě dětí pro sportovní aerobik, ukázka vybraných cviků.
15. Využití principů aerobiku - cvičení s hudbou v přípravném období jiných sportů.