prefer medical statement course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
Last update: PhDr. Alena Kozáková, Ph.D. (13.10.2022)
The content of the course expands practical, theoretical and didactic knowledge in sub-fields of gymnastics. Focuses on
didactics of teaching exercises on tools and acrobatic exercises, didactics of exercises with traditional and non-traditional equipment and music-movement composition and other gymnastics skills that can be used in school physical education and in the sports environment.
Through structured curriculum, illustrative examples and practical exercises, the student acquires theoretical and didactic knowledge and skills, which he applies to his own teaching of gymnastic activities.
The graduate of the course is able to independently and creatively create, implement and teach gymnastic activities for different groups of the population, aimed at cultivating movement expression, acquiring gymnastic skills and stimulating movement creativity.
Last update: PhDr. Alena Kozáková, Ph.D. (13.10.2022)
Obsah předmětu rozšiřuje praktické, teoretické a didaktické znalosti v dílčích oborech gymnastiky. Je zaměřen na
didaktiku výuky cvičení na nářadí a cvičení akrobatických, didaktiku cvičení s tradičním a netradičním náčiním a hudebně-pohybovou kompozici a další dovednosti gymnastiky využitelné ve školní tělesné
výchově a v prostředí sportu.
Prostřednictvím strukturovaného učiva, názorné ukázky a praktických cvičení získává student teoretické a didaktické znalosti a dovednosti, které aplikuje do vlastní výuky gymnastických činností.
Absolvent předmětu je způsobilý samostatně a tvůrčím způsobem vytvářet, realizovat a vyučovat gymnastické aktivity pro různé skupiny populace, zaměřené na kultivování pohybového projevu, osvojování si gymnastických dovedností a podněcování pohybové tvořivosti.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (13.09.2023)
The aim of the course is to acquire competences to include and lead gymnastic activities in different sports programmes and especially in school TV lessons.
After taking and completing the course, the student understands the importance and impact of gymnastic activities and their inclusion in physical activity regimens and programs.
The student is able to independently plan, manage, and evaluate programs and instruction with a gymnastic focus and is able to respond to current environmental conditions and the demands of his/her students and clients.
The student is able to prepare gymnastic equipment, aids, and apparatus to implement gymnastics instruction and programs.
The student is able to demonstrate basic gymnastic skills on tumbling, trapeze, vault, and rings.
The student is able to delineate the key points of technique for a given gymnastic element or movement, provide feedback, and apply an appropriate methodological series for practicing the element, movement, or skill, including methods and options for additional assistance.
The student is able to apply a variety of didactic styles in gymnastic exercises, thus increasing the effectiveness of teaching and the attractiveness of the programme for heterogeneous groups.
The student masters basic manipulative skills with equipment, both traditional (jump rope, hoops, balls, ribbons, scarves, bars) and non-traditional (PET bottles, rattling cans, hats, hockey sticks, etc.).
The student will be able to create music and movement choreography with musical accompaniment, both without and with the use of apparatus, for individuals and the whole group.
The student can provide informed reflection on the didactic performances of their colleagues.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.11.2023)
Cílem předmětu je získat kompetence k zařazování a vedení gymnastických aktivit zejména ve výuce školní TV.
Po absolvování a dokončení předmětu student chápe význam a vliv gymnastických aktivit a jejich zařazování do pohybového režimu a programů.
Student je schopen samostatně plánovat, řídit a vyhodnocovat programy a výuku s gymnastickým zaměřením a je schopen reagovat na aktuální podmínky prostředí a požadavky svých žáků, studentů a klientů.
Student umí připravit a organizovat přípravu gymnastického nářadí, pomůcek a náčiní pro realizaci výuky a programů gymnastiky.
Student zvládá předvést základní gymnastické dovednosti v akrobacii, na hrazdě, kruzích, v přeskoku, skocích z malé trampolíny.
Student umí využívat gymnastická nářadí, pomůcky a náčiní s cílem zvýšit motivaci žáků, atraktivitu obsahu cvičebních jednotek a zdatnost.
Student umí vytyčit klíčové body techniky daného gymnastického prvku či pohybu, poskytnout zpětnou vazbu a aplikovat odpovídající metodické postupy nácviku daného prvku, pohybu či dovednosti včetně způsobů a možností dopomoci a záchrany.
Student umí aplikovat rozmanité didaktické styly a organizační formy v oblasti gymnastických cvičení, čímž zvyšuje efektivitu výuky a atraktivitu daného programu pro heterogenní skupiny.
Student umí identifikovat vulnerabilního žáka a vytvořit individuální plán vzdělávání s ohledem na plnění vzdělávacích cílů.
Student zvládá základní manipulační dovednosti s náčiním, a to jak s tradičním (švihadlo, obruče, míče, stuhy, šátky, tyče), tak s netradičním (PET lahve, chrastící plechovky, čepice, hokejky atd.).
Student umí vytvořit hudebně-pohybovou choreografii s hudebním doprovodem, jak bez náčiní, tak s využitím náčiní, a to jak pro jednotlivce, tak i celou skupinu.
Student dokáže poskytnout fundovanou reflexi didaktických výstupů svých kolegů.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.11.2023)
90% attendance in classes.
Practical Experience:
In the field of artistic gymnastics: Mastery of requirements in acrobatics, on the parallel bars, and in vaulting; didactic presentation focused on practicing and mastering a selected gymnastic element.
In the field of rhythmic gymnastics: Creation and presentation of a music-movement routine with apparatus as part of a didactic presentation.
In the field of movement composition: Creation of a music-movement choreography in a group and active participation in a showcase of movement compositions.
Completion of a seminar paper on an assigned topic:
In the field of artistic gymnastics: Comprehensive analysis of a selected gymnastic element (which is simultaneously the content of the didactic presentation).
In the field of rhythmic gymnastics: Written elaboration of a music-movement routine with selected apparatus for a didactic presentation.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.11.2023)
90 % účast na výuce.
Praxe:
Z oblasti sportovní gymnastiky - zvládnutí požadavků v akrobacii, na hrazdě a přeskoku, didaktický výstup zaměřený na nácvik a zvládnutí vybraného gymnastického prvku
Z oblasti rytmické gymnastiky - tvorba a prezentace hudebně-pohybové sestavy s náčiním formou didaktického výstupu
Z oblasti pohybové skladby - tvorba hudebně-pohybové choreografie ve skupině a aktivní účast na přehlídce pohybových skladeb
Vypracování seminární práce na zadané téma:
z oblasti sportovní gymnastiky: Komplexní analýza vybraného gymnastického prvku (tento vybraný prvek je současně i obsahem didaktického výstupu)
z oblasti rytmické gymnastiky: Písemné zpracování hudebně-pohybové sestavy s vybraným náčiním pro didaktický výstup
Literature -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.11.2023)
Povinná:
CHRUDIMSKÝ, J., KRIŠTOFIČ, J., MAREK, J., VORÁLKOVÁ, J. Gymnastika v obrazech. Praha : UK FTVS, 2012. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-91-5.
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha : UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4.
KOLEKTIV autorů. Gymnastika. Praha, Karolinum, 2009, 114 s. ISBN 978-80-246-1733-5.
NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., Šimůnková, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha : UK FTVS, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0.
NOVOTNÁ, V. a kol. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5; ISBN 978-80-246-4619-0(pdf).
Doporučená:
NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Gymnastika jako tvůrčí akt. (2012). Praha: Karolinum, 136 s. ISBN 978-80-246-2116-6.
ZÍTKO, M. CHRUDIMSKÝ, J. Akrobacie. Praha: ČASPV, 2006. II. rozšířené vydání. ISBN 80-86586-17-0.
KRIŠTOFIČ, J. Nářaďová gymnastika. Praha: ČOS, 2008.
KRIŠTOFIČ, J. Fyzikální aspekty sportovní techniky. Praha: Karolinum. 1996, 92 s. ISBN 80-7184-130-7.
MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum, 1993. 222 s.
NOVOTNÁ, V. aj. Fit programy pro ženy. Praha: Grada, 2006. 225 s. ISBN 80-247-1191-5.
KRIŠTOFIČ, J. Gymnastická průprava sportovce. Praha: Grada Publishing, 2004. 188 s. ISBN 80-247-1006-4.
KRIŠTOFIČ, J. Fyzikální aspekty sportovní techniky. Praha: Karolinum, 1996. 92 s. IBSN 382-101-96.
KRIŠTOFIČ, J. Nářaďová gymnastika. Praha: Česká obec sokolská, 2008.
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-1478-6.
SKOPOVÁ, M., BERÁNKOVÁ, J. Aerobik - kompletní průvodce. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1746-3.
TŮMA, Z. ZÍTKO, M. A KOL. Kapitoly o gymnastice. Praha: ČOS, 2004. 68 s. ISBN 80-86402-13-4.
VELÍNSKÁ, E. Lidové tance. Praha: Ústřední škola ČOS, 1999. 105 s.
ZÍTKO, M. CHRUDIMSKÝ, J. Akrobacie II - Od přemetu k saltu. Videomateriál ve formátu VHS a DVD. Praha: ČASPV, 2005.
ZÍTKO, M. CHRUDIMSKÝ, J. Akrobacie. Praha: ČASPV, 2006. II. rozšířené vydání. ISBN 80-86586-17-0.
ZÍTKO a kol. Všeobecná gymnastika. Praha: ČASPV, 2000. ISBN 80-902509-7-1.
Last update: PhDr. Alena Kozáková, Ph.D. (19.10.2022)
Povinná:
CHRUDIMSKÝ, J., KRIŠTOFIČ, J., MAREK, J., VORÁLKOVÁ, J. Gymnastika v obrazech. Praha : UK FTVS, 2012. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-91-5.
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha : UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4.
KOLEKTIV autorů. Gymnastika. Praha, Karolinum, 2009, 114 s. ISBN 978-80-246-1733-5.
NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., Šimůnková, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha : UK FTVS, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0. multimediální učební text (část textu RG a PS je vystavena na www stránkách fakulty)
NOVOTNÁ, V. a kol. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5; ISBN 978-80-246-4619-0(pdf).
Doporučená:
NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Gymnastika jako tvůrčí akt. (2012). Praha: Karolinum, 136 s. ISBN 978-80-246-2116-6.
ZÍTKO, M. CHRUDIMSKÝ, J. Akrobacie. Praha: ČASPV, 2006. II. rozšířené vydání. ISBN 80-86586-17-0.
KRIŠTOFIČ, J. Nářaďová gymnastika. Praha: ČOS, 2008.
KRIŠTOFIČ, J. Fyzikální aspekty sportovní techniky. Praha: Karolinum. 1996, 92 s. ISBN 80-7184-130-7.
MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum, 1993. 222 s.
NOVOTNÁ, V. aj. Fit programy pro ženy. Praha: Grada, 2006. 225 s. ISBN 80-247-1191-5.
KRIŠTOFIČ, J. Gymnastická průprava sportovce. Praha: Grada Publishing, 2004. 188 s. ISBN 80-247-1006-4.
KRIŠTOFIČ, J. Fyzikální aspekty sportovní techniky. Praha: Karolinum, 1996. 92 s. IBSN 382-101-96.
KRIŠTOFIČ, J. Nářaďová gymnastika. Praha: Česká obec sokolská, 2008.
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-1478-6.
SKOPOVÁ, M., BERÁNKOVÁ, J. Aerobik - kompletní průvodce. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1746-3.
TŮMA, Z. ZÍTKO, M. A KOL. Kapitoly o gymnastice. Praha: ČOS, 2004. 68 s. ISBN 80-86402-13-4.
VELÍNSKÁ, E. Lidové tance. Praha: Ústřední škola ČOS, 1999. 105 s.
ZÍTKO, M. CHRUDIMSKÝ, J. Akrobacie II - Od přemetu k saltu. Videomateriál ve formátu VHS a DVD. Praha: ČASPV, 2005.
ZÍTKO, M. CHRUDIMSKÝ, J. Akrobacie. Praha: ČASPV, 2006. II. rozšířené vydání. ISBN 80-86586-17-0.
ZÍTKO a kol. Všeobecná gymnastika. Praha: ČASPV, 2000. ISBN 80-902509-7-1.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.11.2023)
Oral Examination - covering the theory and didactics of artistic and rhythmic gymnastics, movement composition, and dance.
The requirements for acquiring knowledge and competencies of the subject are defined in the material "Areas of Questions for the Examination," and they are part of the study materials stored in the MS Teams application. The link is attached below in the Study Materials section.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.11.2023)
Ústní zkouška - z teorie a didaktiky sportovní a rytmické gymnastiky, pohybové skladby a tance.
Požadavky na získání znalostí a kompetencí absolventů předmětu jsou vymezeny v materiálu Okruhy otázek ke zkoušce a jsou součástí studijních opor uložených v aplikaci MS Teams. Odkaz je přiložen níže v sekci Studijní opory.
Syllabus -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (13.09.2023)
Lecture topics:
1. Application of new approaches in teaching gymnastics to different population groups. Competition and decision making in gymnastic sports.
2. Aspects of gymnastics didactics I
3. Aspects of gymnastics didactics II
4. Specifics of motor learning in gymnastics
5. Technique and analysis of gymnastic activities
6. Didactics of music-movement relations of exercises without and with apparatus and dance
7. Music-movement composition - movement composition in gymnastic sports and in Gymnastics for All. History and development of gymnastic performances in our country and in the world. Movement compositions in school TV.
Content and topics of the music and movement composition seminars:
1. Creative activity in the creation of music-movement composition. Components of movement composition (movement, music, choreography) in music-movement motifs. Movement content of compositions. Choice of musical subject matter. Own creation of a music-movement motif.
2. The process of realization of a musical-movement composition. Musical-movement motifs, etudes and movement compositions. Idea, theme, idea of the composition. Principles of creating a movement composition. Movement compositions without instruments. Self-creation of musical-movement etudes without instruments.
3. Procedure for creating a movement composition. Stimulus for own creative activity in the creation of a movement composition. Movement compositions with instruments. Self-creation of a music-movement etude with tools. Evaluation of the movement composition.
4. Musical-movement improvisation. Using creative impulses, dramaturgical cues and musical inspirations to create a movement response. Actual creation of a movement composition and its presentation.
5. Creative activity in the creation of a music and movement composition based on the content of Rhythmic Gymnastics, exercises with equipment.
6. Creative activity in the creation of a music-movement composition based on the content of a selected gymnastic sport.
7. Musical-movement composition based on the content of dance. Modern forms of exercise with music.
The content and topics of seminars on exercises on tools and in acrobatics:
1. 1. Acrobatic (motor-functional) training in the didactics of exercises on tools and in acrobatics
2. Assisting and rescuing in aerobatics and acrobatics 2.
3. Didactics of selected gymnastic skills in acrobatics I
4. Didactics of selected gymnastic skills on gymnastic equipment I
5. Didactics of selected gymnastic skills in acrobatics II
6. Didactics of selected gymnastic skills on gymnastic apparatus II
7. Didactics of selected gymnastic skills on gymnastic apparatus III
8. Didactic methods and styles in practical application - examples of use
9. Principles and implementation of creating routines on gymnastic apparatus and in acrobatics
10. - 14. Didactic outcomes - practical outcomes of students focused on teaching gymnastic skills
The syllabus was created in the project: Support of undergraduate education of future teachers at Charles University
Last update: Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D. (29.01.2024)
Témata přednášek:
1. Aspekty didaktiky gymnastiky II (OSP) 2. Uplatnění nových přístupů ve výuce gymnastiky pro různé skupiny populace (heterogenní skupiny/vulnerabilita, didaktické styly, aktivizační výukové metody, sociální interakce atd.); 3. Soutěže a rozhodování v gymnastických sportech 4. Specifika motorického učení v gymnastice 5. Technika a analýza gymnastických činností 6. Aspekty didaktiky gymnastiky I (hudebně-pohybové vztahy, náčiní, didaktika rytmické gymnastiky atd.) Didaktika hudebně-pohybových vztahů cvičení bez náčiní a s náčiním, tance 7. Hudebně-pohybová kompozice - pohybová skladba v gymnastických sportech a v Gymnastice pro všechny; Historie a vývoj tělovýchovných vystoupení u nás a ve světě; Pohybové skladby ve školní TV
Obsah a témata seminářů hudebně-pohybové kompozice:
1. Tvůrčí činnost při tvorbě hudebně-pohybové kompozice. Složky pohybové skladby (pohybová, hudební, choreografická) v hudebně-pohybových motivech. Pohybový obsah skladeb. Výběr hudební předlohy. Vlastní tvorba hudebně-pohybového motivu. 2. Proces realizace hudebně-pohybové kompozice. Hudebně-pohybové motivy, etudy a pohybové skladby. Nápad, námět, myšlenka skladby. Principy tvorby pohybové skladby. Pohybové skladby bez náčiní. Vlastní tvorba hudebně-pohybové etudy bez náčiní. 3. Postup při tvorbě pohybové skladby. Podněty pro vlastní tvůrčí činnost při tvorbě pohybové skladby. Pohybové skladby s náčiním. Vlastní tvorba hudebně-pohybové etudy s náčiním. Hodnocení pohybové skladby. 4. Hudebně-pohybová improvizace. Využití tvůrčích impulsů, dramaturgických podnětů a hudebních inspirací pro vytvoření pohybové odpovědi. Vlastní tvorba pohybové skladby a její prezentace. 5. Tvůrčí činnost při tvorbě hudebně-pohybové kompozice vycházející z obsahu Rytmické gymnastiky, cvičení s náčiním. 6. Tvůrčí činnost při tvorbě hudebně-pohybové kompozice vycházející z obsahu vybraného gymnastického sportovního odvětví. 7. Hudebně-pohybová kompozice vycházející z obsahu tance. Moderní formy cvičení s hudbou.
Obsah a témata seminářů cvičení na nářadí a v akrobacii: 1. Akrobatická (motoricko-funkční) příprava v didaktice cvičení na nářadí a v akrobacii 2. Dopomoc a záchrana při cvičení na nářadí a v akrobacii 3. Didaktika vybraných gymnastických dovedností v akrobacii I 4. Didaktika vybraných gymnastických dovedností na gymnastických nářadích I 5. Didaktika vybraných gymnastických dovedností v akrobacii II 6. Didaktika vybraných gymnastických dovedností na gymnastických nářadích II 7. Didaktika vybraných gymnastických dovedností na gymnastických nářadích III 8. Didaktické metody a styly v praktickém použití - příklady využití 9. Principy a realizace tvorby sestav na gymnastických nářadích a v akrobacii 10. - 14. Didaktické výstupy - praktické výstupy studentů zaměřené na výuku gymnastických dovedností
Sylabus vznikl v projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK Registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093
Learning resources -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.11.2023)
Study materials are available:
In the MS Teams application in the study class titled FTVS_Didactics of Gymnastics PGYM132N, 132NK under the Files tab. The code for joining the team is y9u4zfi.
Any hybrid teaching takes place via MS Teams. The study group name is FTVS_Didactics of Gymnastics PGYM132N, 132NK, and the joining code is y9u4zfi.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.11.2023)
Studijní opory jsou dostupné:
v aplikaci MS Teams ve studijní třídě s názvem FTVS_Didaktika gymnastiky PGYM132N, 132NK v záložce Soubory. Kód pro připojení do teamu: y9u4zfi
Případná hybridní výuka probíhá přes MS Teams. Název studijní skupiny FTVS_Didaktika gymnastiky PGYM132N, 132NK; kód pro připojení: y9u4zfi