SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and Basics of Didactics of Gymnastics - PGYM017
Title: Teorie a základy didaktiky gymnastiky
Guaranteed by: Gymnastika (51-600200)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2012
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: doc. PhDr. Viléma Novotná
Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Classification: Sport and Physical Education > Special Core Subjects
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: PhDr. Kateřina Kadlecová (21.09.2004)
Introduction to the theory of motion composition (group performance). Creative activity connected with making the composition.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D. (28.05.2008)

Teorie a didaktika hudebně pohybových vztahů v gymnastice a tanci. Proces osvojování vybraných okruhů pohybových dovedností cvičení bez náčiní. Zvládnutí základní techniky cvičení s náčiním. Problematika výuky tanců. Uplatnění získaných poznatků ve tvorbě hudebně pohybové kompozice. Tvůrčí činnost při tvorbě pohybových skladeb. Teorie h-p vztahů je v každé lekci aplikována do didaktických praktických cvičení.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D. (13.10.2010)

Povinná:

1. MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika. Praha : Karolinum, 1993, 222 s. ISBN 382-198-92.

2. NOVOTNÁ, V. Pohybová skladba Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-860-3.

3. KOS, B. Lidové a společenské tance. Praha. FTVS UK. 1973.

Doporučená literatura:

4. KOSTKOVÁ, J. a kol. Rytmická gymnastika. Praha : Olympia, 1990. ISBN 80-7033-030-9.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D. (13.10.2010)

Požadavky na klasifikovaný zápočet:

  • Účast na přímé výuce - 14 lekcí (28 hodin).
  • Studium literatury (stěžejní okruhy problematiky předmětů G I, G II, G III, G IV, viz doporučená literatura).
  • Praxe - zvládnutí povinné sestavy s daným náčiním (získání minimálně 7 bodů z 10)
  • vytvoření pohybové skladby ve skupině a její předvedení na přehlídce pohybových skladeb (získání minimálně 7 z 10 bodů)

  • Znalost a předvedení jednoho z vyučovaných tanců
  • Seminární práce - didaktický výstup zaměřený na cvičení s hudbou. Rozbor hudební předlohy(počet taktů, rytmizace), vhodná volba pohybového projevu (popis cvičení + rytmizace). Didaktické pokyny k nácviku + praktická ukázka.
  • Písemný klasifikovaný test vědomostí.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D. (13.10.2010)

Semináře: (2 hodiny = 1 lekce)

1. Úvod do studia. Význam a využití rytmické gymnastiky v tělesné výchově a sportu. Bentleyův

test hudebnosti. Náčiní v RG.

Hudební puls. Počítací doba. Metrum, metrický akcent a jeho využití v pohybovém projevu.

Tempo a jeho změny. Seznámení se základními časovými jednotkami. Cvičení bez náčiní: chůze,

běh, taneční kroky a jejich rytmické a prostorové variace.

2. Rytmus. Rytmický impuls. Rytmické motivy s uplatněním tečkovaného a osminového rytmu.

Cvičení bez náčiní: skoky se svislým stoupáním těžiště. Využití rytmických náčiní (tlukátka,

tamburíny), pohybové vazby s využitím švihadla (sestava).

3. Dynamika v pohybu a v hudbě. Pohybová realizace kontrastních dynamických stupňů.

Dynamické změny náhlé a postupné (crescendo - decrescendo). Dynamický oblouk. Cvičení bez náčiní: skoky se šikmým stoupáním těžiště. Rovnovážné tvary. Technika cvičení s míčem.

4. Charakteristické rytmy. Rytmické modely základních tanečních kroků ve 2/4 a 3/4 taktu. Jejich

uplatnění v pohybové improvizaci a tanečních hrách. Cvičení bez náčiní: základní taneční

kroky ve 2/4 a 3/4 taktu. Obraty. Technika cvičení s obručí.

5. Agogika, tektonika a jejich využití v hudebně pohybovém projevu. Improvizace s využitím

agogických změn. Technika cvičení se stuhou.

6. Využití netradičního náčiní v hudebně pohybových vazbách.

7. Didaktické výstupy zaměřené na hudebně pohybové vztahy.

8. Význam pohybových skladeb pro společenskou, pohybovou a estetickou kultivaci člověka. Základy teorie tvořivosti a základy kompoziční techniky. Složky pohybové skladby - pohybová, hudební, choreografická. Praxe: tvůrčí práce s pohybovým motivem.

9. Myšlenka - idea skladby. Zásady pro tvorbu pohybových skladeb. Principy tvorby pohybových skladeb (celistvosti, gradace, kontrastu, opakování, variace). Praxe: tvůrčí rozvíjení pohybového motivu.

10. Proces realizace pohybových skladeb. Etapy tvorby pohybových skladeb. Sestavy, společné skladby. Hodnocení pohybových skladeb. Didaktika tvorby PS. Praxe: vytváření pohybové etudy.

11. Historie tělovýchovných vystoupení. Hromadné pohybové skladby, Gymnaestrády, Všesokolské slety, Festivaly aj. Praxe: tvorba části pohybové skladby.

12. Tance lidové, společenské, moderní.

13. Tance lidové, společenské, moderní.

14. Tance lidové, společenské, moderní.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html