SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Economics and Financial Management - OSVD31X10
Title: Ekonomika a finanční management
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 10
Hours per week, examination: 28/0, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)
The participant is familiar with the basic legal regulations governing the financing of schools and school facilities and their application in school practice and is acquainted with the system of multi-source financing. Part of the course will be devoted to the differences in the financing of schools with public and non-public founders. They will also get acquainted with the basic competencies of the founder in the establishment or abolition of the school, in the control of its use and in its settlement with the founder and the state budget. The participant will get acquainted with the determination of the economic result, with the principle of material involvement, types of PO funds and the rules of their use. The aim of the accounting chapter is to define the inputs and outputs of accounting, to introduce its management. In the part of salaries and wages, additional and other activities and inspections they will get acquainted with basic concepts in the field of remuneration, rules of the breakdown of wage budget and principles of their use, rules under which a school established by MEYS, municipalities or regions entrusted property and thus provide additional resources for themselves, they will get acquainted with the general principles of control over the management of public funds.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)

Absolvent modulu EKONOMIKA A FINANČNÍ MANAGEMENT:

·       orientuje se v základních právních předpisech upravujících oblast financování škol a školských zařízení a jejich aplikaci ve školské praxi

·      je seznámen se systémem vícezdrojového financování nákladů školství, se základními kompetencemi zřizovatele v oblasti financování a se zásadami využívání prostředků státního rozpočtu

·      je schopen sestavit návrh rozpočtu školy a kontrolovat jeho čerpání

·      seznámí se se základními principy vedení účetnictví, stanovením výsledku hospodaření, zajišťováním dalších zdrojů a kontrolou hospodaření s veřejnými prostředky

·      na základě získaných vědomostí je schopen zajistit efektivní využívání svěřeného majetku a dodržování právních předpisů v oblasti financování škol a školských zařízení včetně tvorby vnitřních předpisů z této oblasti řízené organizace.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (01.02.2022)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)

Literatura:

Základní:

  • Ekonomika, financování a účetnictví škol, Studijní texty k modulu Ekonomika a finanční management, KAMV PedF UK v Praze – Profesionalizace KK
  • Soubor podpůrných studijních opor k modulu EFÚŠ – Kompetence zřizovatele, Rozpočet přímých nákladů, Mzdy, platy a odměňování ve školství, Cestovní náhrady
  • Ekonomika a finanční management pro řídící pracovníky školství, e-learningový výukový program, KAMV PedF UK v Praze

    

Ostatní doporučená literatura v aktuálním znění:

  • Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech ČR
  • Zákon č. 219/2000 S., o majetku ČR
  • Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
  • Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
  • Nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
  • Nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí
  • Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole a vyhl. č. 416/2004 Sb., kterou se provádí z. č. 320/2001 Sb.
  • Vyhláška MF č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb
  • Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (využití při kategorizaci majetku)
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
  • Zákon č. 306/1999 Sb. o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením
  • Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
  • Zákon č. 90/ 2012 Sb., o obchodních korporacích
  • Zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a o postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech)
  • PEKOVÁ, J. (2011). Finance územní samosprávy – teorie a praxe. Praha: Wolters Kluwer.
  • PEKOVÁ, J. (2012). Veřejné finance. Teorie a praxe v ČR.Praha: Wolters Kluwer.
  • PEKOVÁ J., PILNÝ J., JETMAR M. (2012). Veřejný sektor  - řízení a financování. Praha: Wolters Kluwer.

 

 

Případně další aktuální vydání základních právních předpisů pro oblast financování škol a školských zařízení. Všechny výše uvedené právní předpisy v platném znění.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)

Sylabus:   

Ekonomika a finanční management ve školské řídící praxi

Finanční management:

Prezenční část:

Právní předpisy při financování škol:

  • obecně platné právní předpisy,
  • speciální předpisy pro oblast školství,
  • ostatní předpisy upravující financování škol,
  • způsoby zveřejňování předpisů.

Distanční část:

Zdroje financování škol:

  • základní právní prostředí,
  • náklady školy a jejich členění,
  • zdroje financování,
  • časové použití prostředků.

Ekonomika vzdělávání:

Distanční část

Kompetence zřizovatele při financování škol:

  • kompetence obcí, krajů,
  • kompetence MŠMT,
  • kompetence zřizovatelů soukromých škol,
  • kompetence zřizovatelů církevních škol,
  • jmenování statutárních orgánů.

Prezenční část:

Rozpočet školy a jejich součástí:

  • základní právní prostředí,
  • návrh rozpočtu školy (právního subjektu),
  • specifické problémy nákladů,
  • stanovení závazných ukazatelů a rozpis provozního rozpočtu,
  • regulace čerpání rozpočtu,
  • kontrola čerpání rozpočtu,
  • rozpočtové změny,
  • rozbor hospodaření,
  • časové řady.

Fondy příspěvkové organizace:

  • druhy fondů
  • hospodářský výsledek,
  • zásady stanovení hospodářského výsledku,
  • porušení rozpočtové kázně.

Distanční část:

Účetnictví:

  • zákon o účetnictví,
  • předávání funkcí,
  • specifické účetní případy.

Platy, mzdy:

  • základní pojmy a pravidla odměňování z ekon. pohledu,
  • specifické okruhy financování,
  • rozpočet platů a mezd,
  • složky platu, mezd, náhrady, odvody.

Prezenční část:

Doplňková a jiná činnost:

  • právní předpisy,
  • doplňková činnost,
  • jiná činnost,
  • zásady odměňování v doplňkové resp. jiné činnosti.

Kontrola:

Prezenční část

  • základní právní předpisy,
  • obecné principy kontroly,
  • pokuty ukládané za porušení povinností kontrolovaných osob,

Distanční část

  • oznamovací povinnost,
  • příklady kontrolních okruhů.

Aktuální změny v ekonomice a financování škol a ŠZ – prezenční část

  • Aktuální a novelizované normy související s ekonomikou a financováním škol a ŠZ
  • Financování regionálního školství
  • PH max.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)

Zkouška:

Ekonomika a finanční management ve školské řídící praxi (ústní zkouška z modulu Ekonomika a finanční management) – okruhy ke zkoušce budou předem zadány; u zkoušky bude zohledněn výsledek závěrečného on-line testu a výsledné hodnocení plnění e-learningových cvičných aktivit, plnění úkolů, včetně testu v rámci předmětu „Distanční vzdělávání k modulové výuce“.

   

Zápočty:

Aktuální změny v ekonomice a financování škol a ŠZ– aktivní účast

Distanční vzdělávání k modulové výuce EFM - splnění distančních aktivit a úkolů včetně testů a písemné práce pod vedením lektora v souladu s nastavenými pravidly a hodnotící škálou.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html