SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Personal and social preparation of teacher for inclusive classroom - OPNZ0N161C
Title: Osobnostně sociální příprava učitele na práci s inkluzivní třídou
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 0 (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (25.10.2019)
The course is part of the offer of courses within the project “Support of undergraduate education at the Faculty of Education of Charles University“ (reg. No. CZ.02.3.68 / 0.0 / 0.0 / 16_038 / 0006965), subactivity It is a practical personal and social preparation of students of general education subjects. The course is divided into five full-time meetings, which work gradually on topics such as identity, vision, personal boundaries and comfort zone, social role, conflict, power, empathy or respectful communication mostly using methods of personal social education, drama education and experiential education. Each attendance session is preceded by preparation in the online Moodle environment. The aim of the course is to deepen self-knowledge of future teachers and to build respect for diversity as the basic conditions for working with a heterogeneous group in an inclusive classroom. At each full-time meeting there is also a space for reflecting on new experiences and thinking about integrating newly acquired knowledge into their future teacher practice and for working in an inclusive classroom.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (01.06.2018)

Povinná:

Hájek, K. (2006). Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Portál.

KŘÍŽ, P. Kdo jsem, jaký jsem: Aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS os, 2005. 134 s. ISBN 80-239-4669-2.

Kuneš, D. (2009). Sebepoznání. Portál. ISBN 978-80-7367-541-7.

Machalíková, J., Musil, R. (2015) Improvizace ve škole. Informatorium. ISBN 978-80-7333-120-7.

Valenta, J. (2005). Učíme (se) komunikovat: metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. AISIS.

Knoblauch, J. (2013). Cíle v pracovním i osobním životě. Portál.

TOLLAROVÁ, B. Marie HRADEČNÁ a Andrea ŠPIRKOVÁ. Jsme lidé jedné Země: program prevence xenofobie a rasismu, 1.

Doporučená:

Kirkpatrick, L. Kirkpatrick, J. (2005). Transferring learning to behavior. San Francisco.

Chapman, G. (2002). Pět jazyků lásky aneb naučte se mluvit jazykem lásky toho druhého.

Chapman, G., & Campbell, R. (2005). Děti a pět jazyků lásky. Praha: Návrat domů.

Kolektiv autorů – Člověk v tísni, o.p.s. (2013). Mají na to – Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ. Příručka pro učitele. Praha. Dostupné z: http://www.majinato.cz/majinato_web.pdf

Jordan, A. & Schwartz, E. & McGhie-Richmond, D. (2009). Preparing teachers for inclusive class-
rooms. Teaching and Teacher Education, 25.

Potměšil, M. (2010). Pocity, postoje a obavy pedagogických pracovníků ve vztahu k inkluzivnímu
vzdělávání. In Havel, J., Filová, H. a kol. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Brno: Paido.

Beck, D. E., & Cowan, C. (2014). Spiral dynamics: Mastering values, leadership and change. John Wiley & Sons.
České vysvětlení principů SD:
http://www.spiralnidynamika.cz

https://www.16personalities.com/

 

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (18.01.2024)

minipřednáška, sebezážitkové metody, práce v malých skupinách

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (18.01.2024)

Definice traumatu

4 pilíře TR přístupu

Identifikace ohroženého dítěte

Domácí násilí

Komunikace s ohroženým dítětem

Stres a jeho působení

Podpůrné prostředí

Regulační pomůcky

Spolupráce

 

 

Registration requirements - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (18.01.2024)

Předmět je určen přednostně pro studenty učitelství 1.st. ZŠ

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (18.01.2024)

Aktivní účast na prezenčních setkáních

Vyplnění pre a postdotazníku

Písemná reflexe

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html