SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Selected Issues of Social Science Didactics - OPNX2O127B
Title: Vybraně otázky oborové didaktiky ZSV
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (35)
summer:unknown / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (06.11.2021)
The course is offered in two different thematical orientations: A) Media Education; B) Philosophy, Transdisciplinarity and Text Interpretation. A) This course familiarizes prospective teachers with the ways in which to understand media and to teach about them in contemporary world. B) This course focuses upon a) the question of teaching philosopohy; b) the interdisciplinarity question; c) the question of using text for hermeneutical and didactical purposes.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (31.01.2021)

Cílem předmětu je, aby si studující osvojili znalosti a dovednosti uvedené v anotaci.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (03.02.2022)

A) Zaměřeno na mediální výchovu (T. Samek):

Online výuka v MS Teams - pro připojení stačí, když kliknete na tento odkaz:

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OTkxY2EwZjItNTVhMC00ZTIwLTg3MTQtODYzMTg4NTQxY2Rl%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b341940a-9983-4000-9fc6-9aafad5a9f70%22%7d

 

B) Zaměřeno na filosofii, transdisciplinaritu a práci s textem (Z. Zicha):

Kurz využívá dvou platforem digitální výuky: Moodle UK 1 a MS Teams.

Adresa pro synchronní distanční výuku v MS Teams pro dobu, kdy z epidemiologických důvodů není možná výuka prezenční: https://1url.cz/@VOzD_didaktika_filosofie

Kód připojení k teamu v MS Teams bude oznámen na seminářích.

Adresa kurzu na Moodle UK 1: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6182 (Heslo pro zápis sama sebe obdrží studující na prvním semináři či korespondenčně.)

Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (06.11.2021)

A) Zaměřeno na mediální výchovu (T. Samek):

Literatura bude součástí sylabu, který studující obdrží na začátku výuky.

 

B) Zaměřeno na filosofii, transdisciplinaritu a práci s textem (Z. Zicha):

Základní literatura:

KVĚTOŇOVÁ, Lea, NĚMEC. Zbyněk, PELCOVÁ, Naděžda, ZICHA, Zbyněk. Lze vychovávat k úctě a sebeúctě? Studia didactica II. Praha: Univerzita Karlova 2020.  ISBN 9788076031869.

KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. 

ŠEBESTOVÁ, Petra. Proč a jak učit filosofii na středních školách? Antologie textů z německé didaktiky filosofie. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7308-733-3.

TLAPA, Tomáš. Cvičebnice k rozvoji filosofického myšlení pro střední školy / Tomáš Tlapa, Pavel Smetana a kol. 2020. ISBN 9788076031524.

 

Doporučená literatura:

SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8.

TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6.

KOŤA, Jaroslav et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 190 s. ISBN 80-86861-30-9.

JIRÁSKOVÁ, V. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žákyDíl 2, Péče o obec (o polis). Praha : Eurolex Bohemia, 2004, 2004. ISBN: 80-86861-29-5.

PELCOVÁ, Naděžda et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 3, Péče o jazyk a komunikaci: (péče o logos jako smysluplnou řeč). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 289 s. ISBN 80-86861-28-7.

PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.

NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii: [alternativní učebnice pro gymnázia]. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004. ISBN 80-7182-179-9.

Komplexnější seznam literatury obdrží studenti v průběhu výuky.

 

Online:

Journal of Didactics of Philosophy (Swiss portal for philosophy): https://www.philosophie.ch

Paideia (el. časopis UK pro filosofii a výchovu): https://ojs.cuni.cz/paideia/issue/view/154

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (07.02.2021)
A) Zaměřeno na mediální výchovu (T. Samek):
  1. Docházka - max. 1 povolená absence
  2. Pravidelně odevzdávané anotace četby a otázky
  3. Aktivní účast na diskuzích v hodinách

 

Náhradní plnění

V případě nesplnění uvedených podmínek studující, pokud bude chtít získat atestaci, bude muset navíc napsat seminární práci těchto parametrů: 

o   5 normostran textu – tj. minimálně 9 000 znaků včetně mezer

o   korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů

o   práce musí být odevzdána do konce výuky v semestru

 

B) Zaměřeno na filosofii, transdisciplinaritu a práci s textem (Z. Zicha):

Viz Podmínky zakončení předmětu.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (06.11.2021)

A) Mediální výchova:

  • Organizace semestru. Smysl mediální výchovy. Veřejný prostor a učitel občanky
  • Přímá a mediovaná komunikace. Média a dnešní sociální vědomí 
  • Média a jejich vlastníci. Serióznost a bulvárnost. Stará média: tisk, rozhlas a televize
  • Nová média. Sociální média a ověřování faktů. Dezinformace, hoaxy a fake news
  • Orientovat se v dnešním světě: média, politika a veřejný prostor. Média a občan
    Podrobný sylabus obdrží studující e-mailem.

Podrobný sylabus, přístupný všem registrovaným studentům včetně těch, kteří mají předmět zapsaný pouze předběžně, je v rubrice Soubory. 

B) Fiosofie, transdisciplinarita a práce s textem:

  • Uvedení do problematiky interdisciplinarity a transdisciplinarity oborové didaktiky
  • Teoretické předpoklady smysluplné výuky filosofie
  • Smysluplné metody mezioborové výuky společenských věd
  • Smysluplné metody výuky filosofie
  • Problematika hodnocení především ve výuce filosofie
Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (01.02.2021)

Výhodou pro uplatnění se v semináři A zaměřeném na mediální výchovu je pasivní znalost angličtiny; není však nezbytnou podmínkou absolvování semináře.

Výhodou pro uplatnění se v semináři B zaměřeném na didaktiku filosofie je pasivní znalost angličtiny či němčiny.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (07.02.2021)
A) Zaměřeno na mediální výchovu (T. Samek):
  1. Docházka - max. 1 povolená absence
  2. Pravidelně odevzdávané anotace četby a otázky
  3. Aktivní účast na diskuzích v hodinách

 

Náhradní plnění

V případě nesplnění uvedených podmínek studující, pokud bude chtít získat atestaci, bude muset navíc napsat seminární práci těchto parametrů: 

o   5 normostran textu – tj. minimálně 9 000 znaků včetně mezer

o   korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů

o   práce musí být odevzdána do konce výuky v semestru

 

B) Zaměřeno na filosofii, transdisciplinaritu a práci s textem (Z. Zicha):

  1. Aktivní účast na seminářích a ochota rozvíjet didaktické myšlení ve směru teoretickém a praktickém;
  2. Průběžné plnění úkolů k seminářům;
  3. Splnění zápočtového úkolu (zpravidla např. Návrh jedné výukové aktivity, simulace výuky v semináři a její didaktická reflexe - možno v tvůrčích týmech)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html