SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Contemporary Trends in Art Education - OPNW1V127A
Title: Současné trendy ve výtvarné výchově
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNW1V119A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)
This course introduces students to the current tendencies of art education and their theoretical and research background. It presents current approaches to artworks, the process creation and their reflection in the framework of didactics of art education. The course introduces students to the recent reconstructions of the subject and current themes of contemporary discourse of didactics of art education. The aim of the course is to enable students to orientate themselves in the dynamic field of contemporary didactics.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Přímá výuka

Přednášky: 12h

Cvičení: 12h

 

Nepřímá výuka

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 1h

Samostudium literatury (za semestr): 10h

Práce se studijními materiály (za semestr): 10h

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 30h

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Základní studijní literatura

Douglas, K. M., & Jaquit, D. B. (2018). Engaging Learners Through Artmaking: Choiced-Based Art Education in the Classroom (TAB). New York: Teachers College Press.

Onuscheck, M.; Marzano, R. J. & Grice, J. (2019).  The new art and science of teaching art and music. Bloomington: Solution Tree Press.

Fulková, M. (2008). Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H & H.

Kitzbergerová, L., Makovský, M., Pastorová, M., Uhl Skřivanová, V., Šobáňová, P., & Vančát, J. (2019). Podkladová studie. Výtvarná výchova [online]. Dostupné z webových stránek Národního ústavu pro vzdělávání: http://www.nuv.cz/file/4302/

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2021). In Opatřeni ministra školstvi, mladeže a tělovychovy, kterym se měni Ramcovy vzdělavaci program pro zakladni vzdělavani. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56005/

Roeselová, V. a kol.(2000). Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah.

Slavík. J., Nedělka, M., Valenta, J., Hník, O., Brücknerová K., & Dytrtová, K. (2015). Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. In Stuchlíková, I., Janík, T., Beneš Z., et al. (ed.), Oborové didaktiky: vývoj, stav,

perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.

Šobáňová, P. (2019). Czech Art Education through the Lens of Empirical Research. In R. Hickman, J. Baldacchino, K. Freedman, E. Hall, & N. Meager (Eds.),The International Encyclopedia of Art and Design Education. https://doi.org/

10.1002/9781118978061.ead118

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

1. Diskursivní pojetí výtvarné výchovy s antropologickým pojetím kultury (Marie Fulková)

2. Autonomní pojetí výtvarné výchovy - Choiced-Based Art Education /Teaching for Artistic Behavior (Katherine Douglas a  Diane Jaquit)

3. Aktuální proměna RVP ZV a G v oblasti Umění a kultura a oboru Výtvarná výchova

4. Efektivní výukové strategie ve VV

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Zápočet

-aktivní účast v seminářích (min 75% účast)

- prezentace seminární práce - pedagogického portfolia, které bude zaměřeno na reflexi současných trendů v didaktice výtvarné výchovy. Jeho koncepce bude vycházet z průběžných úkolů zadávaných v semináři.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html