SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Studio II - OPNV3V021A
Title: Ateliér 2
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 17 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Pre-requisite : OPNV3V011A
Is pre-requisite for: OPNV3V031A
Annotation -
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (28.01.2024)
The course focuses more on the student's individual project in the field of spatial and object and action creation. It assumes that the student has some proven experience from previous studies and can therefore continuously follow up on his previous art research. Students have the opportunity to verify their own ability to perceive and artistically grasp a specific real space, instead of a work that is part of a public or potential gallery space. In this way, they can confront their own artistic contribution with a specific situation in space in a constant dynamic of changes and a number of meanings and contexts. The course focuses on the more independent creative work of the emerging future teacher as a personality who can transform artistic thinking into pedagogical practice. The course connects the components of the act of creation and presentation of creative procedures and the final solution of the project. The aim of the course is to deepen and cultivate knowledge in the field of spatial, object-oriented creation as a means for a systemic part of complex preparation of students for teaching art education. The aim is to deepen the creative components of the personality, to develop practical and theoretical knowledge, the ability to think critically in the context of the contemporary art scene, to find one's own expression and to orient oneself in the field of contemporary art. The aim is also to be able to find your own solution to the concept on the currently assigned topic within the semester realized by an adequate artistic grasp in a given time and space. Another important goal of the course is to cultivate the ability to present their artistic attitudes in communication with the audience as a training for creative progress in the pedagogical environment.
Descriptors - Czech
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (29.06.2021)

Celková časová zátěž studenta  86,0

Odpovídající množství kreditů   3

Přidělené kredity            3

Zakončení          Z

             

Přímá výuka     

Přednášky:        0

Cvičení: 2

Praxe:   0

             

Příprava na výuku         

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky            0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    30 minut

Samostudium literatury (za semestr)     10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)          5 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)    25 hodin

             

Plnění předmětu           

Seminární práce             0 hodin

Příprava na zápočet       10 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška  0 hodin

Literature - Czech
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (28.01.2024)

SCHULTZ NORBERG, C., Genius Loci. Odeon. Praha 1994. ISBN 80-207-0241-5  
DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart, 2002. ISBN 80 - 7209 - 402 - 5  
FAIRS, MARCUS. Design 21. století. Praha 2007, Slovart, ISBN 978-80-7209-970-2 

MERLEAU-PONTY, Maurice a Stéphanie MÉNASÉ. Svět vnímání. Praha: OIKOYMENH, 2008. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 978-60-7298-287-5.

PATOČKA, Jan, KOUBA, Pavel a Ivan CHVATÍK, ed. Přirozený svět jako filosofický problém. 3. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1992. Orientace (Československý spisovatel). ISBN 80-202-0365-6.

ZUIDERVAART, Lambert a Ludvík HLAVÁČEK. Umění a sociální transformace: pravda, autonomie a společenské makrostruktury. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015. ISBN 978-80-7414-979-5.

CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách: Jinočany. Nakladatelství a vydavatelství H+H 1994. ISBN 80-85787–4  
CÍLEK, V., Krajiny vnitřní a vnější. Praha 2002. Nakladatelství Dokořán. ISBN 80-86569-29-2  
PALLASMAA, JUHANI. Myslící ruka. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-09-6  
PALLASMAA, JUHANNI. Oči kůže. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-10-2  
CÍLEK, V., Makom. Praha 2004. Nakladatelství Dokořán. ISBN 80-86569-91  
CÍLEK, V., Obraz krajiny. Dokořán 2011. ISBN 978-80-7363-205-2 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (29.01.2024)

Zápočet. Výstupem předmětu je artefakt, výtvarné dílo vytvořené na základě aktuálně vyhlášeného tématu. Forma prezentace se zrealizuje formou společné výstavy. Aktivní komunikace s vyučujícím a spolužáky ve skupině týkající se tématu za účelem průběžné zpětné vazby k tvůrčím postupům a etapám práce na řešení vlastního tématu. V tomto ohledu je nutná účast na seminářích a vynášení vlastních příspěvků do diskuse.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html