SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Digitalization in Education - OPNU1U132C
Title: Digitalizace ve vzdělávání
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (29.01.2021)
The subject deals with digitization in education. The aim is to understand the basic methods of digitization and the systematic introduction of information technology to increase the efficiency of the educational process. The course is devoted to the nature and use of individual digital technologies such as the Internet, intranet, mobile devices, social networks, video, digital processes and cybersecurity. The content of the course is primarily a strategy of digital education, responding to the continuous development of digital technologies and the systematic involvement of modern technologies in education, as well as the impact of digitization on customers / clients in the field of education and digital communication and use of current software solutions.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D. (26.01.2021)
Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, MS Teams, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D. (26.01.2021)

Povinná literatura: 

KLČOVÁ, H. a P. SODOMKA. Informační systémy v podnikové praxi. Praha: Computer press, Albatros media a.s., 2017. ISBN 978-80-251-4543-2.

KLEMENT, M., K. BÁRTEK, J. DOSTÁL aj. KUBRICKÝ. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5122-0.

MŠMT. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. MŠMT, 2014.

Doporučená literatura:

DOMINIK, DVOŘÁK, STARÝ K. a URBÁNEK P. Škola v globální době. Praha: Karolinum press, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3.

DOSTÁL, J, 2011. Školní informační systémy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2784-3.

NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ L. aj. ZOUNEK, 2015. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-769-0.

KOPECKÝ, L. Public relations: dějiny - teorie - praxe. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8.

LUKÁŠOVÁ, R. a I. NOVÝ. Organizační kultura: od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada, 2004. ISBN 978-80-247-0648-1.

NEZMAR, L. GDPR: Praktický průvodce implementací. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0668-4.

PILNÝ, I. Digitální ekonomika. Praha: Bizbooks, Albatros media, 2017. ISBN 978-80-265-0494-8.

SPITZER, M. Kybernemoc: jak nám digitalizovaný život ničí zdraví. Brno: Host, 2016. ISBN 978-80-7491-792-9.

ŠTĚDROŇ, B. Manažerské řízení a informační technologie. Praha: Grada publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2052-4.

KURSCH, M. Využití informačních technologií ve vzdělávání. E-publikace, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBM 978-80-7603-116-6.

Doporučené časopisy vyučujícím a aktuální internetové zdroje.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (29.01.2021)

Hlavní témata předmětu

1.       Digitalizace

Pojem digitalizace a jeho význam. Role informačních technologií v procesu digitalizace. Vize digitálního vzdělávání, cíle strategie digitálního vzdělávání. Indikátory úspěchu digitalizace.

 

2.       Otevřené vzdělávání

Otevřené vzdělávací systémy. Online výukové portály. Digitalizace procesu učení a vyučování. Kompetence potřebné k úspěšné seberealizaci každého jedince v digitálním světě.

 

3.    Digitální gramotnost

Vymezení digitálních kompetencí v publikaci Evropské komise DIGCOMP. Práce s informacemi a digitálními technologiemi. Digitální kompetence v praxi: analýza rámců.

 

4.    Informatické myšlení

Vysvětlení pojmu informatické myšlení. Význam informatického myšlení. Zařazení informatiky a rozvoje informatického myšlení do kurikula. Informatika a její vazby na ostatní předměty.

5.    Digitální technologie ve vzdělávání

Přehled digitálních technologií. Trendy digitálních technologií. Kritický pohled na digitální technologie. Swot analýza potřeb digitalizace. Další techniky analýzy procesů vzdělávací organizace

 

6.    Proces digitalizace ve vzdělávání

Výhody, nevýhody, tvorba programů a projektů digitalizace, strategie zavádění, agilní strategie, používané techniky, realizace projektů digitalizace. Aplikace do oblasti vzdělávání.

 

7.    Podpora digitalizace

Zajištění a financování digitalizace. Tvorba „business case“, výpočet ROI a ROE dle Kirkpatrickova modelu. Vytváření prostředí podporující digitalizaci ve vzdělávání, omezení byrokracie.

 

8.    Praktické využití nových technologií při digitalizaci I

Využití platformy mobilních aplikací ve výuce a v samostudiu. Využívání informačních systémů pro vzdělávací organizace, cloudové řešení vs klasické systémy, data mining.

 

9.    Praktické využití nových technologií při digitalizaci II

IT a tvořivost, inovativní projekty, platformy Lego robotics, Appinventor, obsah výuky IT

 

10.         Praktické využití nových technologií při digitalizaci III

Nová média, internet, sociální sítě, cloudové služby, informační systémy. Atraktivita vzdělávací organizace.

 

11.         Kyberbezpečnost

Bezpečnost v digitálním světě. Úvod do Kryptografie. Úskalí spravování dat. Zákon o kybernetické bezpečnosti a GDPR, jejich dopady na vzdělávací organizace.

 

12.         Nové trendy v digitalizaci

Aplikace IT (mobilní aplikace, BYOD, e-learningové trendy, gamifikace, IoT, smart technology, 3D tisk aj.)

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D. (26.01.2021)

Zápočet

Seminární práce

Distanční scénář: Vyhotovit seminární (zápočtovou práci) na téma: Digitalizace ve vzdělávánání. Zaměřit se na vybraný konkrétní projekt např. zavádění a vaužití konkrétní aplikace ve výuce a zpracovat praktické využití, rozpracovat didakticko-metodickou část a pedagogický postup. Práce bude hodnocena na základě originality a využití v praxi pro ostatní kolegy. Bude-li s se souhlasem studenta možnost, mohla by být sdílena jako návod s dalšími studenty.

Způsob zakončení přemětu může být změněn.

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html