SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Ethics in Education - OPNU1U117A
Title: Etika ve vzdělávání
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: 21 / unknown (21)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA
Teacher(s): Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D.
PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA
Annotation -
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)
The course introduces the theory and practice of the use of general ethics, helps in understanding ethical thinking and decision-making, refining one's own value attitudes. It acquaints students with basic ethical issues in the field of management and education. It develops students' ability to start, decide and argue from the positions of basic ethical principles.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)

Cílem kurzu je:

 

- osvojení základních etických paradigmat, směrů a hledisek, utvářejících kontinuitu morality západní kultury,

- kultivace kritického názoru na názoru na rozmanitá pojetí morálky, s nimiž pracuje,

- získání základní obeznámenosti s náležitostmi kritické práce s morálními soudy, 

- získání základního vhledu do obecných metodologických předpokladů etického myšlení v dějinách i současnosti.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)

Povinná literatura:

ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Academia, 2001. 292 s. ISBN 80-200-0917-5.

PELCOVÁ, N. a I. SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2652-9.

SLÁMEČKA, V. Manažerská etika: vysokoškolská učebnice. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2012. 185 s. ISBN 978-80-01-05005-7.

HENRIKSEN, J.O., VETLESEN, A.J. Blízké a vzdálené. Praha: Podané ruce, 2000. ISBN 80-858-3485-5. 

Doporučená literatura:

DOROTÍKOVÁ, S. Profesní etika v učitelství. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-102-8.

Hartmann, N. Struktura etického fenoménu. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0970-1.

JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. 223 s. ISBN 80-725-4329-6.

KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3983-0.

PETERS, R. S. Ethics and Education. 4. rozšířené. Oxford: Alden & Mowbray, 2015. ISBN 978-1-138-89041-1.

ŠMAJS, J., BINKA, B. a I. ROLNÝ. Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4293-9.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)

Hlavní témata předmětu:

1.     Kořeny etiky

2.     Etické principy

3.     Členění etiky

4.     Současná etická dilemata

5.     Koncept vzdělávání a etika

6.     Vzdělávání a sociální kontrola

7.     Ospravedlňování ve vzdělávání

8.     Aspekty rovnosti ve vzdělávání

9.     Zohledňování zájmů

10.   Respektování a koncept člověka/osobnosti

11.   Etika řízení, manažerská etika

12.   Společenská a sociální odpovědnost

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)

Zápočet

Skupinová seminární práce

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html