SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Selected topics from modern mathematics - OPNM4M034B
Title: Vybrané kapitoly z moderní matematiky
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr.
Annotation - Czech
Last update: STEHLIKO (12.09.2019)
Cílem předmětu je poskytnout posluchačům učitelského studia matematiky základní představu o historii diferenciálního a integrálního počtu. Kurz poskytuje základní informace o nejvýznamnějších postavách a hlavních etapách v dějinách analýzy. Infinitesimální úvahy v matematice. Cesta od Archimeda přes Cavalieriho, Pascala, Barrowa k Newtonovi. Leibnizovy práce a prioritní spor. Berkeleyova kritika základů infinitesimálního počtu a snaha Cauchyho a Bolzana o nápravu. Podněty k vytváření teorie reálných čísel (Méray, Bolzano, Weierstrass, Kronecker, Dedekind) a teorie množin (Bolzano, Cantor).
Literature - Czech
Last update: STEHLIKO (18.09.2019)

D. J. Struik, Dějiny matematiky, Praha 1963

J. Šedivý a kol., Světonázorové problémy matematiky I -III, 1983 - 1985

E. Fuchs a kol., Světonázorové problémy matematiky IV

Diedonném, Geschichte der Mathematik 1700-1900, 1985

M. Kline, Mathematical thought from ancient to modern time, 1972

Learning resources - Czech
Last update: STEHLIKO (19.09.2019)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4393

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html