SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Selected aspects of mathematics education (videoclubs, CLIL) - OPNM3M035A
Title: Vybrané aspekty didaktiky matematiky (videoklub, CLIL)
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OKNM3M035A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
Pre-requisite : OPNM3M012A
Annotation -
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (11.09.2023)
The aim of the course is to develop students' didactic knowledge of the content. Emphasis will be placed on the development of knowledge-based noticing and interpretation of what is seen through the analysis of video recordings of mathematics lessons. Students will learn about the specifics of teaching mathematics in a foreign language through the Integration of Non-Language Subjects and a Foreign Language (CLIL).
Descriptors - Czech
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (06.10.2023)

Celková časová zátěž studenta 90 h


Přímá výuka
Prezenční studium: 20-24 h
Kombinované studim: 10 h

Příprava na výuku (samostudium literatury, práce se studjními materiály, průběžné úkoly): PS 56-52 h, KS 66 h

Příprava na zápočet 14 h

Literature - Czech
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (11.09.2023)

Literatura doporučená v kurzech didaktiky matematiky.
NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M. CLIL and Mathematics Education. In: Mathematics for Living. The Mathematics Education Into the 21st Century Project. A. Rogerson (ed.), Amman, Jordan, 2000, s. 226-230.
NOVOTNÁ, J., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., HOFMANNOVÁ, M. Teacher training for CLIL - Competences of a CLIL teacher. In: Proceedings SEMT 01. Ed. J. Novotná, M. Hejný. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2001, s. 122-126.
NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M., PETROVÁ, J. Using Games in Teaching Mathematics through a Foreign Language. In CIEAEM 53, Mathematical Literacy in the Digital Era. Ghisetti e Corvi Editori, 2001, s.129-131.
GARDELLA, F., TONG, V. Implications of Language Development in the Learning of Mathematics. Prague, 1999.
MARSH, D., LANGE, G. Implementing Content and Language Integrated learning. University of Jyvaskyla, 1999.
VONDROVÁ, Naďa, NOVOTNÁ, Magdaléna, PAVLASOVÁ, Lenka, ROBOVÁ, Jarmila, STARÁ, Jana and ULIČNÁ, Klára. Video-interventions: Bridges between theory and practice in pre-service teachers‘ development. Praha: Karolinum. 2020.

Syllabus - Czech
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (11.09.2023)

Diskuse o shlédnutých videozáznamech z hodin matematiky z hlediska pojmů z kurzů didaktiky matematiky. 
Srovnání různých přístupů ke CLIL a ukázky výukových jednotek formou CLIL spojené s analýzou
Doplnění komunikačních dovedností týkajících se vyjadřování a organizace práce ve třídě
Rozšíření znalostí z metodologie o specifické rysy související s CLIL
Hodnocení při výuce metodou CLIL
Práce s autentickými texty při výuce CLIL

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (11.09.2023)

Zápočet bude udělen za aktivní účast na výuce, vypracování seminárních prací podle pokynů vedoucích kurzu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html