SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Mathematical logic - OPNI3M011A
Title: Matematická logika
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr.
Annotation - Czech
Last update: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. (05.09.2019)
Předmět se zabývá základy klasického výrokového a predikátového počtu. Výrokový a predikátový počet jsou postaveny do kontrastu s aristotelovskou logikou. Na základě toho jsou vysvětleny principy formalizace logiky (pojem elementárního výroku, způsob kvantifikace a pod.) Následně jsou zavedeny axiomy výrokového a predikátového počtu, je vysvětlena sémantika a syntaxe a je formalizován pojem důkazu. Kurz vrcholí důkazem věty o úplnosti výrokového počtu. Cílem předmětu je vysvětlit studentům potřebu formalizace logiky a předvést formalizaci klasického výrokového počtu. Důraz se klade na odlišení sémantiky a syntaxe logického kalkulu a na objasnění jejich vzájemného vztahu. Kurs vyvrcholí důkazem věty o úplnosti výrokového počtu, která formálně ukazuje, že formalizace výrokového počtu byla "správná", tedy že každý argument, který je sémanticky správný (t.j. platný) je možné ve formálním systému odvodit. V rámci předmětu se budeme zabývat nasledujícíma tématy: 1. co je to logicky platný argument 2. jako se pokoušel logickou argumentaci formalizovat Aristoteles 3. v čem byla Aristotelova formalizace nedostačující 4. základní principy formalizace moderní logiky 5. pojem tautologie a logického axiomu 6. syntaxe a sémantika jednotlivých logických spojek 7. teoréma o dedukci jako jeden z běžných způsobů argumentace 8. Gentzenův systém přirozené dedukce 9. kvantifikace a axiomatizace predikátového počtu 10. věta o úplnosti výrokového počtu jako odměna za formalizaci
Aim of the course - Czech
Last update: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. (05.09.2019)

Cílem předmětu je vysvětlit studentům potřebu formalizace

logiky a předvést formalizaci klasického výrokového počtu.

Důraz se klade na odlišení sémantiky a syntaxe logického

kalkulu a na objasnění jejich vzájemného vztahu. Kurs vyvrcholí

důkazem věty o úplnosti výrokového počtu, která formálně

ukazuje, že formalizace výrokového počtu byla "správná", tedy

že každý argument, který je sémanticky správný (t.j. platný)

je možné ve formálním systému odvodit.

Literature - Czech
Last update: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. (02.09.2019)

Graham Priest: Logika, průvodce pro každého. Dokořán 2007.

Raymond M. Smullyan: Jak se jmenuje tahle knížka? Praha : Mladá fronta 1986 (nebo Praha : Portál 2015).

Ernest Nagel a James Newman: Goedelův důkaz. Vutium, Brno 2006.

Kamila Bendová: Sylogistika. Praha : Karolinum 1998.

Jaroslav Peregrin: Logika a logiky. Praha : Academia 2004.

Antonín Sochor: Logika pro všechny ochotné myslet. Praha : Karolinum 2011.

Raymond M. Smullyan:  Navěky nerozhodnuto. Praha : Academia 2003.

Douglas R. Hofstaedter: Goedel, Escher, Bach. Dokořán, Praha 2012.

Herbert B. Enderton: A mathematical introduction to logic. Harcourt Academic Press 2001.

Barwise: Handbook of Mathematical logic. Nort-Holland, 1977.

 

Learning resources - Czech
Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.01.2020)

K předmětu je vytvořen kurz v LMS Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2015

přístup pro hosta s heslem: akreditace

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html