SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Stylistic Analysis of the Text - OPNF4F035B
Title: Stylistická analýza textu
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 15 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (10.09.2023)
The student acquires the general knowledge of linguistic analysis of a literary text for the purpose of stylistic analysis. He/she is familiarised with the fundamental terms proceeding from structuralism, the terms which are nowadays topical within the scope of stylistics/stylistic analysis of a literary text after so called linguistic turn (« figures rhétoriques », « liens logiques », « phrase », « genre », « verbe », « aspect »). The student learns to work with basic terminological and analytical tools and theoretical ideas (Barthes, Todorov, Genette, Molinié) in the literary texts of the 20th and 21st centuries, and well-foundedly orient himself/herself in the borderlines between literary and linguistic analyses. Consequently, the student gains a sharper awareness of semantic complexity and interpretive openness of the artistic literary form. « Stylistics: the forgotten discipline of the 20th century »: author’s style; genres; French sentence: the time axis of storytelling; the verb: suspense, aspect; logical connectors: the structure of a text/essay; stylistic devices: the relation between language and imagination
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (10.09.2023)

Celková časová zátěž studenta

cca 50h

 

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení - 30 minut

Samostudium literatury (za semestr) - 20h

Práce se studijními materiály (za semestr) - 6h

Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 6h

 

Plnění předmětu

Příprava na zápočet - 4h

Seminární práce  - 10h

 

 

Rozpis

Příprava na přednášku (cca 15 minut) sestává z četby a propojení poznámek z přednášky minulé s tématem dle sylabu. Práce pro návazné cvičení (cca 45 minut) obnáší četbu celku díla a studium odpovídajícíh segmentů odborné literatury (monografické zdroje, příslušné kapitoly z děl encyklopedického či syntetického zaměření, příručky o metodách zasvěceného přístupu k uměleckému textu s týdenní frekvencí). Opíraje se o tuto výbavu student promyslí a vypracuje rozbor a interpretaci úryvku, skrze nějž do díla vstupujeme.

Osobní vklad v rozsahu cca 100 hodin za semestr se opírá o dovednosti získané během přímé výuky. Konkretizací této snahy je pak zpracování seminární referát (cca 5 hodin) a seminární práce (cca 5 hodin), ve které student prokáže odborný zisk ze společné i individuální práce: odpovídající vědomostní základnu, analyticko-interpretační schopnost, reflexivní citlivost, které dohromady vytvářejí příslušnou úroveň odbornosti.

Podmínkou, zastřešující dimenzí a zároveň výsledkem soustavné práce se studijními materiály a samostudia literatury umělecké i odborné je přemýšlivé, tedy prodlévavé pobývání s texty obojího typu, tříbení vlastního intelektového i duchovního potenciálu, prohloubení vlastní vzdělanosti i smyslu pro to, co její pěstování obnáší.

 

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (10.09.2023)

 

ARGOD-DUTARD F.  La linguistique littéraire. Paris: Armand Colin, coll. " Synthèse ", 1998.

ARRIVÉ M.; GADET F.; GALMICHE M. La grammaire d'aujourd'hui. Guide alphabétique de linguistique française. Paris: Flammarion, 1986.

GARDES-TAMINE J.; HUBERT M.-C. Dictionnaire de critique littéraire. Paris: A. Colin, 1993.

GAUVIN L. La fabrique de la langue. De François Rabelais à Réjean Ducharme. Paris: Seuil, 2004.

JAUSS H.R. Pour une esthétique de la réception. Paris: Gallimard, 1978.

MAINGUENEAU D. Eléments de linguistique pour le texte littéraire. Paris: Dunod, 1993.

MOLINIÉ G. La stylistique. Paris: PUF, 1993.

MOLINIÉ G. Approches de la réception.  Paris: PUF, 1993.

MONNERET Ph.; RIOUL R. Questions de syntaxe française. Paris: PUF, 1999.

PERRET M. L'énonciation en grammaire du texte. Paris: Nathan, 1994.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html