SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of the French Language II - OPNF4F022A
Title: Didaktika francouzského jazyka II
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 15 / 45 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. Aline Germain-Rutherford
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Teacher(s): prof. Aline Germain-Rutherford
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Is pre-requisite for: OENFF2109W, OPNF4F032A
Files Comments Added by
download Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Kateřina Esserová, DiS.
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
The course aims to prepare the students for self-reliant classroom management incuding their planning and subsequent evaluation. As a follow-up to the preceding subject Didactics of the French Language I, the student improves his/her skills by means of analyses of real teaching situations, by suggesting alternative solutions, and elaborating appropriate methodological material. The emphasis is also laid on the ability to use ICT and AI tools for lesson preparation and management. The student deepens his/her knowledge and skills in the field of evaluation, comprehends the significance of a portfolio for foreign language teaching. - Planning and class preparation, reflection and auto-evaluation of teaching, assessment; preparation for continuous practice: assessment (in-depth), observation methods on the basis of real situations (the use of video in class for the purpose of auto-evaluation and pair evaluation); ICT in foreign language teaching (in-depth): the history of ICT application in education, the role of the teacher and the student in ICT application, creating educational setting with the aid of ICT, a critical view on ICT application in education; plurilingualism and interculturality (in-depth); speech skills and linguistic means (in-depth, based on experience from continuous practice).
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut (reaktivace základních konceptů z přednášky, propojení s předmětem Didaktika francouzského jazyka I)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 1 hodina (vypraconání prakticky orientovaného úkolu, nejčastěji analýza dokumentu/učebnice/aktivity a sdílení se spolužáky)
Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin (četba základní teoretické literatury ve vztahu k základním tématům kurzu - ICT, akční přístup a místo jazykových prostředků/řečových dovedností v něm, struktura výukové jednotky atd.)
Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin (příprava na projekt a praxe, analýza výukových situací a dokumentů)
Plnění průběžných úkolů a seminární práce (za semestr): 10 + 10 hodin (finalizace rozpracovaných úkolů ze seminární části (viz "příprava na cvičení") do portfolia; zpracování, reflexe a (auto)evaluace projektu/ů/prezentace výukové jednotky) 
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

BERTOCCHINI P.; COSTANZO E. Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018. (2e édition)

CUQ J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

CUQ J.-P.; GRUCA I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

HENDRICH J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

ROBERT J.-P. (kol.) Faire classe en FLE. Paris: Hachette FLE, 2011.

COURTILLON J. Élaborer un cours de FLE. Paris: Hachette FLE, 2003.

PUREN C. (coll.) Se former en didactique des langues. Paris: Ellipses, 1998.

HUVER E.; SPRINGER C. L’évaluation en langues. Paris: Didier, 2011.

GUICHON N. Vers l'intégration des TIC dans l'enseignement des langues. Paris: Didier, 2012.

NORTH B. (kol.) Language Course Planning. Oxford: Oxford University Press, 2018.

MŠMT - Kompetenční rámec absolventa učitelství, 2023.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

Přednáška - Týden 1-3 ICT ve výuce FJ v rámci akčně orientované výuky, mezinárodní kontext,  Týden 8-12 hodnocení, příprava hodin a jejich reflexe, práce s (pre-)komunikačními dovednostmi (propojení se seminární částí)

Seminární část - cyklus před praxemi : plánování hodiny, teorie a praxe jazykových prostředků v akčně orientované výuce

Týden 1 - struktura hodiny, výukové materiály, problematika cvičení a zadání

Týden 2 - otázky progrese a návaznosti ve vztahu k plánování od cílů

Týden 3 - gramatika a fonetika ve výuce FLE (akční kontext, zapojení ICT), slovní zásoba a pravopis ve výuce FLE (akční kontext, zapojení ICT)

Seminární část během praxí (týden 4-7) - příprava a analýza výukové jednotky a sekvence.

Seminární část - cyklus po praxích : reflexe výuky, teorie a praxe řečových/komunikativních dovedností v akčně orientované výuce

Týden 8 - specifika výuky na ZŠ na základě souvislé praxe

Týden 9 - reflexe výuky jazykových prostředků na základě zkušeností z praxí

Týden 10 - teorie a praxe produkce a recepce (úvod)

Týden 11 - teorie a praxe mediace (úvod)

Týden 12 - závěrečná evaluace, prezentace a evaluace aktivit

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (25.01.2024)

Aktivní účast na seminářích (max. 2 absence).

Test z oblasti teorie řečových prostředků a jazykových dovedností (min 70%). Jeden opravný pokus.

Zpracování a prezentace výukové jednotky se zapojením ICT.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html