SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Heritage Interpretation - OPND3D024A
Title: Didaktika interpretace kulturního dědictví I
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, MC [HT]
Capacity: unknown / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Mgr. Iva Vachková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (13.01.2023)
The course combines pedagogical-psychological and professional preparation of students and creates a theoretical background for the development of their own didactic thinking and application in practice. Attention is paid to the general principles of cultural heritage interpretation as well as to specific aspects of museum, gallery and heritage education (actors, content, goals, means) in the context of contemporary theories of education. The course draws mainly on pedagogical constructivism and experiential reflective learning, but the starting points are also the research conclusions of museum, gallery and heritage education, respectively examples of good practice from CR and abroad. Emphasis is placed on the cooperation of cultural institutions with the formal education sector.
Descriptors - Czech
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (31.01.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Povinná literatura:

BRABCOVÁ, Alexandra, ed. Brána muzea otevřená: průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod: Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.

FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ, Vladimíra SEHNALÍKOVÁ. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.

FULKOVÁ, Marie a kol. Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu: učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2013.  ISBN  978-80-7290-700-7.

FULKOVÁ, Marie, Lucie JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ a Vladimíra SEHNALÍKOVÁ, Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou 1–3 [online]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://invenio.nusl.cz/record/261336

HAVLŮJOVÁ, Hana, Petr HUDEC, Květa JORDÁNOVÁ a Martina INDROVÁ. Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér, Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-906167-0-7.

HAVLŮJOVÁ, Hana, Petr HUDEC a Martina INDROVÁ. Památky nás baví 1. Objevujeme kulturní dědictví s předškoláky a žáky prvního stupně základních škol. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro primární vzdělávání. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-6-2.

HAVLŮJOVÁ, Hana, Kateřina CHARVÁTOVÁ a Martina INDROVÁ. Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-7-9.

MIKEŠOVÁ, Veronika, Marie OPATRNÁ a kol., Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví: certifikovaná metodika [online]. Praha: Národní muzeum, 2014 [cit. 2021-09-01].

Dostupné z:http://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/naki/metodika_edukace_a_prezentace_archeologickeho_kulturniho_dedictvi.pdf.

PARKAN, František a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví: metodická příručka. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2008. ISBN 978-80-7290-287-3.

PTÁČEK, Ladislav, ed. Jak pře(d)kládat svět: základy dobré interpretace. Brno: Nadace partnerství, 2012. ISBN 978-80-904918-5-4.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4.

TROYER, Veerle De a kol. Heritage in the Classroom: a Practical Manual for Teachers. Antverp: Garant Uitgevers N V, 2005. ISBN 978-9044117998.

UNESCO, World Heritage Education Programme [online]. Dostupné z: http://whc.unesco.org/en/wheducation/

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: MŠMT, 2007 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-gymnazia.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2010 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Doporučení k výuce dějin 20. století, č. j.: 17 245/2009 – 22.

Doporučená literatura:

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Překlad Oldřich Selucký. Praha: Portál, 1998. Studium (Portál). ISBN 80-7178-216-5.

BLOCKLEY, Marion a Alison HEMS,eds. Heritage Interpretation, London: Routledge, 2005. ISBN 9780415237970.

BYČKOVSKÝ, Petr a Jiří KOTÁSEK. Nová teorie klasifikování cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie.

Pedagogika. 2004, roč. 54, s. 237–242. ISSN 0031-3815.

CARTER, James, ed. Sense of Place: An Interpretive Planning Handbook, Inverness: Scottish Interpretation Network, 1997.

CAULTON, Tim. Hands on Exhibitions: managing Interactive Museums and Science Centres. Oxon: Routledge, 1998. ISBN 978-0415165228.

CINK, Ondřej, Petr SOKOL a Tomáš WIZOVICKÝ. Hrady výukové a experimentální: francouzské příklady vzdělávání a budování vztahu k minulosti a památkám. Zprávy památkové péče časopis státní památkové péče = journal of the state monuments, roč. 68, č. 6 (2008), s. 500-504. 13 il. ISSN 1210-5538.

COPELAND, Tim. European democratic citizenship, heritage education and identity, Strasbourg: Council of Europe, 2006. ISBN 978-94-015-9864-4.

CORBISHLEY, Mike. Pinning down the Past: Archaeology, heritage and education today. Woodbridge: Boydell Press, 2014. ISBN 978-1843839040.

DUDOVÁ, Anna, Michal KAPLÁNEK a Richard MACKŮ. Mnohotvarý fenomén animace. Pedagogická orientace. 2011, roč. 21, č. 3, s. 284–304. ISSN 1805-9511.

FALK, John F. a Lynn D. DIERKING. Learning from Museum: visitor Experiences and the Making of Meaning. Walnut Creek: Rowman & Littlefield, 2000. ISBN 9780742502956.

FIEDLEROVÁ, Ludmila. Zážitek v muzeu v hlavní roli: řetězové provádění ve Vrchotových Janovicích (1994–2011), Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. 2011, roč. 49, č. 2, s. 12–23. ISSN 0027-5255.

FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ, Vladimíra SEHNALÍKOVÁ. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.

FULKOVÁ, Marie a kol. Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu: učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013. Praha: PedF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum, 2013.  ISBN  978-80-7290-700-7.

FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-85783-73-5.

HAVLŮJOVÁ, Hana a Jaroslav NAJBERT. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. ISBN 978-80-87912-12-6.

HEIN, George E. Learning in the Museum. Oxon: Routledge, 2000. ISBN 9780415097765.

HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum and Education. Oxon: Routledge, 2007. ISBN 9780415379366.

HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se

soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.

HUDEC, Petr a Lenka KŘESADLOVÁ, Lenka, eds. Způsoby edukačního využití památek zahradního umění. Praha: Národní památkový ústav ve spolupráci s Metodickým centrem zahradní kultury v Kroměříži, 2015. Odborné a metodické publikace; svazek 58. ISBN 978-80-7480-029-0.

HUDEC, Petr a Lenka KŘESADLOVÁ, Lenka, eds. Způsoby prezentace památek zahradního umění. Praha: Národní památkový ústav ve spolupráci s Metodickým centrem zahradní kultury v Kroměříži, 2015. Odborné a metodické publikace; svazek 57. ISBN 978-80-7480-028-3.

PTÁČEK, Ladislav, ed. Interpretace místního dědictví: příručka pro plánování a tvorbu prezentací místních zajímavostí. Brno: Nadace Partnerství, 2004. Metody komunitního rozvoje. ISBN 80-239-2068-5.

JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. Kultura a edukace. ISBN 978-80-7315-207-9.

SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8.

VESELÁ, Martina, Hana HAVLŮJOVÁ, Dagmar WIZOVSKÁ a Tomáš WIZOVSKÝ. Didaktické pomůcky v památkové edukaci: teorie, zahraniční i domácí inspirace a praxe. Zprávy památkové péče . 2014, roč., č. 6, s. 464–473. ISSN 1210-5538.

VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Základy vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Metodický portál RVP.CZ [online]. 2011 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/12983/ZAKLADY-VZDELAVANI-PRO-UDRZITELNY-ROZVOJ.html/.

WALTEROVÁ, Eliška a kol. Školství - věc (ne)veřejná: názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1882-1.

WINEBURG, Sam. Historical Thinking and Other Unnatural Acts: Charting the Future of Teaching the Past. Philadelphia: Temple University Press, 2001, ISBN 978-1-56639-856-5.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Obsah:

1.       Paměťové a památkové instituce jako místa vzdělávání (z teoretického i historického hlediska)

2.       Využití paměťových a památkových institucí ve výuce – české a zahraniční zkušenosti

3.       Rámcové vzdělávací programy jako platforma pro spolupráci kulturních institucí a škol v ČR

4.       Možnosti a meze spolupráce školy, paměťových a památkových institucí

5.       Muzejní a galerijní pedagogika – české a zahraniční zkušenosti

6.       Památková edukace a výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví

7.       Tvorba didaktických materiálů

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (13.01.2023)

Povinná 80% docházka na seminární výuku; referát, recenze.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html