SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Media Education - OPNC4C109C
Title: Mediální výchova
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (10.01.2022)
Studenti získají praktické i teoretické znalosti z oboru mediální komunikace, jež jsou didakticky aplikovány na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ. Cílem je, aby se ze studentů stali poučení konzumenti médií, kteří si jsou vědomi úskalí mediální komunikace, umí využívat média ku prospěchu, aktivně se brání manipulacím či desinformacím v médiích. Budou mít dostatek nástrojů pro ověřování pravdivosti informací. Budou si vědomi možné ne/objektivity ve zpravodajství. Dále: mediální produkty a jejich uspořádání, výstavba mediálního textu, mediální výchova v učebnicích českého jazyka. Předmět rozšiřuje a doplňuje kompetence získané během bakalářského studia s ohledem na učitelské zaměření budoucích magistrů. Témata: 1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím. 2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní. 3. Fake news, desinformační weby, propaganda. 4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy. 5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů. 6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita. 7. Youtube a jeho vliv na děti. Youtubeř, influenceři, skratá reklama. 8. Verbální a neverbální násilí v médiích. Kyber-šikana a obrana proti ní. 9. Jazyk a specifika elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu. 10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (10.01.2022)

BLÁHOVÁ, R - STRULCOVÁ, Vl. Mediální výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.

BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 199 s. 

BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister, 2001, 391 s. Studium. ISBN 80-859-4767-6.

ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000, 258 s.

DOČEKAL, Daniel a kol.: Dítě v síti. Praha: Mladá fronta, 2019. 

ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s.

ECKERTOVÁ, Lenka. Hustej internet. Praha: Petr Prchal, 2014, 87 s. 

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s.

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s.

MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s.

STRACHOTA a kol. Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019.

ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999, 157 s. Acta Universitatis Carolinae.

VALENTA, P. - Brom, Z. - Kellerová, I.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016. 

 

Učebnice mediální výchovy

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772

https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/

http://svetmedii.info/

https://zvolsi.info/

https://manipulatori.cz/

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (10.01.2022)

Požadavky k zápočtu:

aktivní účast na seminářích,

výstup s mediální tematikou, zpracování "hand-outu" pro ostatní studenty (výběr z témat na prvním semináři)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html