SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Advertising - OPNC4C106C
Title: Reklamní komunikace
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (18.01.2024)
Reklamní komunikace, její funkce a typy, jazykové a nejazykové prostředky reklamy, stereotypy a hodnoty v reklamě. Přesah reklamy do různých společenských sfér.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (18.01.2024)

BURTON, G.; JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. 

CRHA, I.; KŘÍŽEK, Z.: Jak psát reklamní text. Praha: Grada, 2008. 

ČMEJRKOVÁ, S.: Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000.

HORŇÁK, P.: Abeceda reklamy. Bratislava: Grafosit, 1997.

JEFKINS, F.: Advertising. London: Pitman, 1994.

MIČIENKA, M.; JIRÁK, J. (et al.) Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007.

OGILVY, D.: Ogilvy o reklamě. Praha: Magnet Press, 1996.

POŠTOLKA, V. Kniha o reklamě. Praha: Reklamní klub, 1940.

PRAVDOVÁ, M.: K povaze reklamního diskurzu. Naše řeč, 2002, 85, č. 4, s. 177-189. 

PRAVDOVÁ, M.: McDonald´s - tak trochu jiná kultura? Praha: Karolinum, 2006. 

SRPOVÁ, H.: Reklama pro děti - rádce, či manipulátor? Český jazyk a literatura 57 (5), 2006 - 2007, s. 209 - 215.

SRPOVÁ, H. Cílová skupina – faktor, který rozhoduje o podobě reklamy. In Od informace k reklamě. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2007, s. 123–160.

SRPOVÁ, H.  Reklama zaměřená na děti. In Jaklová, A. (ed.) Komunikace – styl – text. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006. 

The Advertising Age. Encyclopedia of Advertising. New York: Fitzroy Dearborn, 2003. 

ŠEBESTA, K: Reklamní texty. Jejich funkce a výstavba. Praha: FF UK 1990.

TOSCANI, O.: Reklama je navoněná zdechlina. Bratislava: Slovart, 1996.

VYSEKALOVÁ, J.; Mikeš, J. Reklama – jak dělat reklamu. Grada, 2003, s. 108-109.

VYSEKALOVÁ, J. – Komárková, R. Psychologie reklamy. Grada.

VOŠAHLÍKOVÁ, P. Zlaté časy české reklamy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1999.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (18.01.2024)

Témata:

  1. Specifika reklamní komunikace, druhy a typy reklamy.
  2. Interdiskurzivnost a intertextovost v reklamě.
  3. Jazykové prostředky reklamy - jazyková norma vs. reklamní text; konfigurace hlásek, lexikum, morfologické prostředky; básnické figury a tropy; syntaktické prostředky; adresát reklamy.
  4. Nejazykové prostředky reklamy - obraz a zvuk v reklamě.
  5. Reklama a stereotypy; obraz hodnot v reklamě; reklama určená dětem. Archetypy v reklamě. Humor a erotika v reklamě.
  6. Pohled do historie reklamy. Pohled do historie literatury o reklamě.
  7. Světoví tvůrci reklamy, ceny udělované reklamním počinům.
  8. Reklama na internetu, skrytá reklama, facebook, youtubeři, influenceři, virální marketing, advergaming, product placement.
  9. Česká legislativa zaměřená na reklamu. Etické kodexy.
  10. Reklama zaměřená na děti. Práce s reklamou v učebnicích pro ZŠ a SŠ. Učebnice mediální výchovy.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (18.01.2024)

Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na seminářích. Docházka, povolena je jedna absence.

Vystoupení v semináři - prezentace tématu dle zadání na prvním semináři.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html