SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pupils with Specific Learning Disorders in Czech Language Teaching - OPNC4C103C
Title: Žáci se specifickými potřebami učení ve vzdělávacím předmětu český jazyk
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (10.01.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty s dosud nedostatečně akcentovanou problematikou speciální didaktiky českého jazyka pro žáky s SVP na 2. a 3. vzdělávacím stupni. Jedná se o interdisciplinární integrativní předmět, využívající jak poznatků vývojové psychologie a psychopatologie, tak poznatků didaktiky českého jazyka a psycholingvistiky. Osnova: 1. Speciální vzdělávací potřeby v kontextu školské legislativy, diagnostický vs. intervenční přístup, úloha školy ve vzdělávání žáků se SVP. Podpůrná opatření 1.-5. stupně, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán. Nejčastější kategorie žáků se SVP (žáci se specifickými poruchami učení a chování, žáci s poruchami autistického spektra, žáci v pásmu lehkého mentálního deficitu aj.) - příčiny, projevy žáků, dopady vývojových poruch do výuky českého jazyka 2. Psycholingvistika a didaktika českého jazyka s přihlédnutím k žákovi se SVP 3. Žák se SVP na 2. stupni - vývojové charakteristiky a potřeby, konkretizace jazykového učiva a podpůrných přístupů při řešení jeho zvládání 4. Žák se SVP na 3. stupni - vývojové charakteristiky a potřeby, konkretizace jazykového učiva a podpůrných přístupů při řešení jeho zvládání 5. Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 2. stupni 6. Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 3. stupni Těžiště výuky bude spočívat vedle teoretického poučení v práci s konkrétními žákovskými komunikáty vytvořenými v hodinách českého jazyka na ZŠ a SŠ.
Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (10.01.2022)

Literatura: Eliášková, K. Specifické aspekty výuky českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha : Vydavatelství Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 2017.

METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Radana. Výuka českého jazyka u dětí se specifickými poruchami učení[online]. První. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2005.

ŘEŘICHOVÁ, Vlasta. Český jazyk a literatura v systému vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími

potřebami [online]. [cit. 2015-10-30]. Dostupné

na: <http://konference.osu.cz/cestina/dok/2010/rerichova-vlasta.pdf>.

KUCHARSKÁ, Anna, ŠMEJKALOVÁ, Martina, SCHNEIDEROVÁ, Soňa. Žák se vzdělávacími potřebami ve vzdělávacím předmětu český jazyk. Studijní opora. Dostupné na: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3966

Kurikulární a legislativní materiály upravující vzdělávání osob se specifickými vzdělávacími potřebami - dle aktuálního stavu.

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (10.01.2022)

Zakončení: Zápočet, podmínka - aktivní účast podle pokynů vedoucích semináře, odevzdání průběžně vytvářených oprav písemných prací. Tolerují se dvě absence, jež není nutno omlouvat.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html