SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Textbooks and Aids for Handicapped Students - OPNC4C101C
Title: Potřeby integrovaného žáka v běžné hodině českého jazyka
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (10.01.2022)
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními postupy práce při výuce českého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (především u žáků se zrakovým postižením, tělesným postižením, specifickými vývojovými poruchami školních dovedností, poruchou autistického spektra a kombinovaným postižením více vadami) s důrazem na jejich individuální potřeby. Studenti se prakticky seznámí se zásadami tvorby IVP, s konkrétními didaktickými či speciálně didaktickými pomůckami, vyzkouší si aplikovat principy modifikace učebních materiálů pro potřeby žáků s handicapem. V rámci zápočtu se pokusí modifikovat zadané jazykové či stylistické cvičení do výuky ČJ tak, aby respektovalo konkrétní speciálně vzdělávací potřebu žáka.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (10.01.2022)

Základní literatura:

Štěpáník et al. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny (didaktika českého jazyka pro ZŠ a VG). Praha: Fraus. ISBN 978-80-7489-595-1.

Štěpáník, S. et al. (eds). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (The relation of language and communication in Czech-Slovak-Polish reflection). Praha: Karolinum (konk. Eliášková, K. (2019). Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, s. 191-211

Eliášková, K. (2018). K výuce mateřského jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, s. 135–144.

Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK.

Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71.

Lechta, V. et al. (2016). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Portál.

Pišlová, S. (2010). Jazykové hry. Praha: Fortuna.

Pišlová, S. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, ročník 22, číslo 3, s. 241–247.

Doporučená literatura:

Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity.

KUBÍČOVÁ, Z.; KUBÍČE, J. Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti a žáky s tělesným postižením v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-166-0.

JUCOVIČOVÁ Drahomíra a kolektiv. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: D&H, 2009, 158 s. ISBN 978-80-87295-00-7

Katalog podpůrných opatření (http://katalogpo.upol.cz/)

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (10.01.2022)

Způsob ukončení předmětu: zápočet

 

1. Aktivní účast na semináři (evidence docházky) - povolena max. jedna neomluvená absence

2. Prezentace zadaného praktického úkolu na semináři (termíny budou rozvrhnuty na úvodním semináři).ji do 21. 12. 2020

V případě distanční výuky odevzdání písemného zpracování úkolu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html