SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Preparation and Submission of a Diploma Thesis - OPNC4C034A
Title: Příprava a odevzdání diplomové práce (český jazyk)
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 11
Hours per week, examination: 0/0, C [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (9999)
summer:unknown / unknown (9999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Belongs to the student work of type: diplomová práce
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Teacher(s): prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (31.01.2024)
Předmět je věnován individuální práci vedoucího semináře se studenty. Poté, co student zvolil téma své práce a získal základní přehled o pramenech a literatuře, je veden k vlastnímu zpracování tématu. Podle povahy diplomové práce se volí metodika přístupu k pramenům a literatuře. Vytváří se základní rozvržení práce a provázaná struktura jejích jednotlivých částí. V dalším průběhu práce se struktura připravovaného díla, stejně jako okruh sledovaných otázek, přizpůsobují dosaženému stavu výzkumu. Po odevzdání diplomové práce a vložení do SISu se předmět označí za splněný. Předmět zapisuje do indexu vedoucí práce.
Aim of the course - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (31.01.2024)

Cílem semináře je připravit studenta pro samostatné a nezávislé zpracování dosud nezkoumaného tématu.

Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (31.01.2024)

Specificky podle tématu diplomové práce.

Literatura všeobecná:

ECO, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, Votobia.

ČMEJRKOVÁ, A., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. (1999). Jak napsat odborný text. Praha, LEDA.

MEŠKO, D., KATUŠČÁK, D., FINDRA J. a kol. (2006). Akademická příručka. Martin, Osveta.

ŠANDEROVÁ, J. (2007). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha, Sociologické nakladatelství.

CHROMÝ, J. (2014): Práce s empirickými daty. Praha, Karolinum.

STRAUSS, A. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Brno, Sdružení podané ruce.

ŠESTÁK, Z. (1999). Jak psát a přednášet o vědě. Praha, Academia.

Teaching methods - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (31.01.2024)

Metodou výuky je individuální práce studenta s vedoucím diplomové práce.

Syllabus - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (31.01.2024)

1. Volba tématu, jeho adekvátnost a relevance vzhledem k odborné profilaci zadávajícího pracoviště.

2. Formální požadavky kladené na diplomovou práci. Základní způsoby citování, nejčastější prohřešky proti typografické normě. Titulek a jeho typy, abstrakt, resumé, klíčová slova

3. Zásady heuristické fáze, rešerše sekundární literatury. Relevantnost různých typů odborných příruček pro psaní závěrečných prací. Kritéria pro posuzování relevance.

4. Volba a formulace vhodné metodologie. Základní pojmy empirického výzkumu. Kvalitativní vs. kvantitativní metody. Různé typy dotazníků, interview, zúčastněné pozorování, různé typy experimentů.

5. Formulace výzkumných  otázek, předpokladů nebo hypotéz. Dedukce a indukce. Druhy proměnných při formulaci hypotézy: intervalové (kardinální) proměnné, nominální proměnné, ordinální proměnné.

6. Struktura výzkumné části: aplikace poznatků získaných studiem a formulace vlastního stanoviska k řešeným problémům a návrhu na řešení existujících problémů. Normativní a formativní evaluace.

7. Formulace závěru a diskuse. Dodržení rozdělení na výsledkovou část a interpretační v empiricky orientovaných pracech. Interpretace výsledků ve vztahu k cílům práce, k použitým teoriím a k definovaným hypotézám a otázkám.

8. Formulace limit výzkumu, např. platnost výsledků výzkumu pro skupinu respondentů, institucionální zařízení, přítomnost výzkumníka např. u experimentu, rozsah výzkumného vzorku, rychlost rozvoje výzkumu v dané oblasti apod.

9. Zásady publikační etiky a publikační norma. Open Access, predátorské časopisy, problematika plagiátorství. Etika ve výzkumu, např. při práci s klinickou nebo dětskou populací.

10. Závěrečné fáze tvorby odborného sdělení. Rektifikace, korektury, reliéfizace textu, vliv těchto aspektů na hierarchizaci textové informace. Problematika externích zásahů do vlastní závěrečné práce, výzkum v oblasti tzv. contract cheating.

Learning resources - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (31.01.2024)
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8102
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html