SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching Practice at Upper-Secondary School - Czech Language - OPNC3C035A
Title: Souvislá praxe z českého jazyka a literatury na SŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (23.12.2021)
Podle principu postupné gradace praxe na SŠ navazuje na praxe předchozí a je vyvrcholením praktického působení studenta ve škole v rámci pregraduální přípravy. Studenti v období praxe absolvují alespoň čtyři hodiny náslechů; během praxe, která pro oba obory trvá čtyři týdny, samostatně odučí alespoň 12 vyučovacích hodin. Ideálně po každé vyučovací hodině proběhne reflexe s vedoucím učitelem. Reflektivní seminář je vypsán každý týden kromě týdnů souvislé pedagogické praxe ve školách, je povinný pro všechny zapsané studenty. Jeho náplní je příprava na pedagogickou praxi, resp. její reflexe. Reflexe bude spočívat jednak v řešení konkrétních výukových situací, s nimiž se studenti při výuce na daném typu školy setkají, za pomoci audio či video nahrávek jejich vlastní práce, a jednak v řešení vzorových klíčových nebo problematických výukových situací v českém jazyce (případové ministudie). Bude položen základ budoucího celoživotního vzdělávání, které již od začínajících učitelů vyžaduje uplatňování sebereflexe při osobním rozvoji a rozvoji profesních znalostí a dovedností, a základ schopnosti dobré spolupráce v oborové komunitě.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (23.12.2021)

Cílem souvislé pedagogické praxe je osvojení si, resp. další prohloubení kompetencí učitele českého jazyka, se zvláštním důrazem na 3. vzdělávací stupeň.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (23.12.2021)

Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005.

Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.

Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (23.12.2021)

Pedagogickou praxi lze konat primárně ve školách a u učitelů z předloženého seznamu, jiné školy a jiní vyučující budou schvalováni pouze výjimečně po dohodě s vedoucím praxe. Během souvislé pedagogické praxe se posluchači aktivně zapojují do výchovně vzdělávacího procesu na vybrané střední škole, přebírají úvazek svého fakultního učitele a pod jeho vedením plní roli učitele. Účastní se i dalších činností souvisejících s během školy - dozory, schůze apod. Nejpozději třetí den po zahájení praxe studenti dodají vedoucímu praxe rozvrh s vyznačenými vyučovacími hodinami. Dále dodají smlouvu pro vedoucího učitele praxí ve dvou vyhotoveních - k dispozici na katedře.

Požadavkem k zápočtu je soubor obsahující:
- 4 reflektované náslechy a 12 reflektovaných vyučovacích hodin, doloženo reflektovanými přípravami na hodinu (vzor viz in Štěpáník, S. & Šmejkalová, M. (2017). Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, s. 62-63, 114-121);
- alespoň 1 rozbor výukové situace dle metodiky 3A (podrobnosti budou sděleny na prvním semináři);
- hodnocení vedoucího/fakultního učitele;
- vlastní reflexe praxe (cca 1 stránka A4) se shrnutím, jak se studentovi / studentce podařilo naplnit před praxí vytyčený cíl.
Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k neudělení zápočtu.

Součástí požadavků k zápočtu je také účast na reflektivních seminářích a plnění úkolů v distanční opoře studia.

Studenti, kteří budou vykonávat praxi mimo Prahu - po předchozí dohodě s vedoucím praxe -, k souboru z praxe přiloží audio či videonahrávku minimálně dvou vyučovacích hodin. Na nahrávce smí být vidět pouze vyučující-praktikující student/ka, nikoliv žáci. Téma hodiny musí být jazykové, ne literární. Zápočet bude udělen až po analýze nahrávky vedoucím praxe. Studentům, kteří vyučují na základní škole, nelze praxi II uznat, neboť se jedná o praxi na SŠ. Pedagogickou praxi konají i studenti, kteří na SŠ již vyučují; pochopitelně tam, kde jsou zaměstnáni.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (23.12.2021)

odkaz na kurz v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8326

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html