SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Czech Language for Pupils with Specific Educational Needs - OPNC2C116B
Title: Didaktika českého jazyka pro žáky s SVP
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Incompatibility : OPNC2C117B
Is incompatible with: OPNC2C117B
Annotation -
Last update: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (31.01.2019)
The subject deals with didactics of Czech language for pupils with specific educational needs.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (28.01.2021)

Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou jazykového vyučování a slohu u žáků se SVP integrovaných v hlavním vzdělávacím proudu (především u žáků se zrakovým postižením, specifickými vývojovými poruchami školních dovedností, poruchou autistického spektra a kombinovaným postižením více vadami) a prohloubit tak jejich orientaci v oboru didaktiky ČJ.

Descriptors - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (17.02.2022)

Nejsou.

Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (17.02.2022)

Literatura

Štěpáník, S., Hájková, E., Eliášková, K., Liptáková, Ľ.,Szymańska, M. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus. Část týkající se žáků s SVP.

Eliášková, K. (2019). Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In Štěpáník et al., Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (s. 191–211). Praha: Karolinum.

Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK: Praha.

Jucovičová, D., Žáčková, H. (2007). Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha : D&H.

Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov : Vydavatelstvo Prešovskej univerzity.

Kolektiv autorů. (2014). Praktické metodické postupy při edukaci dětí a žáků s PAS. Brno: ZŠ Brno, Štolcova.

Kratochvílová, J. a kol. (2012). Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve středních školách. Praha: NÚV.

Časopisecké příspěvky:

Pišlová, Simona. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, 22(3), s. 241–247.

Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71.

Elišková, K. (2018). K výuce českého jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, 10(1), s. 135–144.

Eliášková, K. (2019). Prostředky neverbální komunikace v mluvních projevech žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 11(1), 157–164.

 

Doporučené internetové zdroje:

Katalog podpůrných opatření (http://katalogpo.upol.cz/)

Maturita bez handicapu: Podrobná charakteristika uzpůsobení podmínek. Nová maturita [online]. Praha, 50 s. Dostupné z: http://www.novamaturita.cz/maturita-bez-handicapu-1404033473.html

Plány IVP a PLPP: Šablony formulářů ke stažení. Metodický portál RVP [online]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10466

 

 

Syllabus - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (17.02.2022)

Okruhy:

Aktuální didaktické problémy jazykové výuky u žáků se SVP

Cíl a obsah integrované výuky ČJ, odborná literatura a platné kurikulární materiály (modifikované metody, speciálně didaktické pomůcky, metodická doporučení pro výuku ČJ apod.)

Žák se zrakovým postižením v hodině ČJ (modifikované vyučovací metody, speciálně didaktické pomůcky, metodická doporučení pro výuku ČJ apod.)

Žák se specifickými vývojovými poruchami školních dovedností v hodině ČJ, žák s PAS a kombinovaným postižením více vadami v hodině ČJ

 

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (17.02.2022)

Požadavky k zápočtu

Odevzdání zadaného zápočtového úkolu (excerpce zadané literatury a kritické posouzení současných kurikulárních materiálů z českého jazyka s ohledem na žáka se SVP) - mailem nejpozději 13. 5. 2022.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html