SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching Practice at Secondary School with Reflective Seminar - Czech Language - OPNC2C113A
Title: Souvislá pedagogická praxe na SŠ s reflektivním seminářem – český jazyk
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/3, C [HT]
Capacity: unknown / 2 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNC2C101A
Is interchangeable with: OKNC2C113A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (10.09.2021)
Podle principu postupné gradace praxe na SŠ navazuje na praxe předchozí a je vyvrcholením praktického působení studenta ve škole v rámci pregraduální přípravy. Souvislá pedagogická praxe navazuje na souvislou pedagogickou praxi s reflektivním seminářem I, vedenou na KČL. Studenti v období praxe absolvují alespoň čtyři hodiny náslechů; během praxe, která pro oba obory trvá čtyři týdny, samostatně odučí alespoň 12 vyučovacích hodin. Ideálně po každé vyučovací hodině proběhne reflexe s vedoucím učitelem. Reflektivní seminář je vypsán jednou za čtrnáct dní kromě týdnů souvislé pedagogické praxe ve školách, je povinný pro všechny zapsané studenty. Jeho náplní je příprava na pedagogickou praxi, resp. její reflexe. Reflexe bude spočívat jednak v řešení konkrétních výukových situací, s nimiž se studenti při výuce na daném typu školy setkají, za pomoci audio či video nahrávek jejich vlastní práce, a jednak v řešení vzorových klíčových nebo problematických výukových situací v českém jazyce (případové ministudie). Bude položen základ budoucího celoživotního vzdělávání, které již od začínajících učitelů vyžaduje uplatňování sebereflexe při osobním rozvoji a rozvoji profesních znalostí a dovedností, a základ schopnosti dobré spolupráce v oborové komunitě.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (10.09.2021)

Cílem souvislé pedagogické praxe je osvojení si, resp. další prohloubení kompetencí učitele českého jazyka, se zvláštním důrazem na 3. vzdělávací stupeň.  

Literature - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (10.09.2021)

Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005.

Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.

Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.
 
učebnice českého jazyka a literatury pro 3. stupeň 
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (12.09.2021)

Důležité organizační informace budou sděleny na prvním semináři. Účast nutná!

Pedagogickou praxi lze konat primárně ve školách a u učitelů z předloženého seznamu, jiné školy a jiní vyučující budou schvalováni pouze po dohodě s vedoucím praxe. Během souvislé pedagogické praxe se posluchači aktivně zapojují do výchovně vzdělávacího procesu na vybrané střední škole, přebírají úvazek svého fakultního učitele a pod jeho vedením plní roli učitele. Účastní se i dalších činností souvisejících s během školy - dozory, schůze apod. Nejpozději třetí den po zahájení praxe studenti dodají vedoucímu praxe rozvrh s vyznačenými vyučovacími hodinami. Dále dodají smlouvu pro vedoucího učitele praxí ve dvou vyhotoveních - k dispozici na katedře.

 

POŽADAVKY K UDĚLENÍ ZÁPOČTU:

·         student absolvuje nejméně 4 hodiny náslechů

·         student odučí nejméně 12 hodin

·         student plánuje a reflektuje společně s učitelem nejméně 12 hodin

  

Obsah portfolia z praxe

·         titulní strana: Vaše jméno, ročník, aprobace, název školy na praxi, jméno učitele, u něhož jste praktikovali, datum odevzdání

·         1 reflektovaný záznam z hospitací u vedoucího učitele

·         12 stručných záznamů vyučovacích hodin (max. 12 normostran)

·         1 reflektovná příprava/audionahrávka 1 odučené hodiny (jazyková, slohová a komunikační výchova)

·         hodnocení vedoucího/fakultního učitele

 Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k neudělení zápočtu.

 

 Součástí požadavků k zápočtu je také účast na reflektivních seminářích, povolena je jedna neomluvená absence.

 

Studenti, kteří budou vykonávat praxi mimo Prahu - po předchozí dohodě s vedoucím praxe, k portfoliu z praxe přiloží audio nahrávku minimálně 1 vyučovací hodiny. Téma hodiny musí být jazykové, ne literární. Zápočet bude udělen až po analýze nahrávky vedoucím praxe.

 

Studentům, kteří vyučují na základní škole, nelze praxi II uznat, neboť se jedná o praxi na SŠ. Pedagogickou praxi konají i studenti, kteří na SŠ již vyučují; pochopitelně tam, kde jsou zaměstnáni.

 

Portfolio je třeba odevzdat vedoucímu praxe nejpozději do 12. prosince 2021, a to v elektornické podobě.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html