SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specifics of English language teaching at lower secondary schools - OPNA1A106A
Title: Specifika výuky anglického jazyka na 2. stupni ZŠ
Guaranteed by: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Capacity: unknown / 0 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Pre-requisite : OPNA1A101A, OPNA1A102A
Is pre-requisite for: OPNA1A112A
Annotation -
Last update: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D. (02.02.2019)
The aim of the course is to apply the TEFL theory in the context of lower secondary schools. Students will study the fundamental curricular documents and their relation to communicative competence. In the context of lower secondary school we will explore areas such as factors of educational process, aims and content of teaching, teacher, student, planning and managing the educational process. Analysis and evaluation of video recordings of lessons at lower secondary schools will enable students to identify and evaluate specific aspects of language teaching and thus develop their professional vision. Students will learn about the criteria for choosing and evaluating a teaching material (especially course books). By means of authentic materials and recordings students will have the opportunity to analyse and evaluate oral and written performance of students at lower secondary schools at various levels of communicative competence.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (02.02.2021)

Vzhledem k epidemiologické situaci a očekávané nemožnosti účastit se standardní výuky v rámci oborově didaktické praxe, bude akcent tohoto předmětu v online formě přenesen na pozorování a analýzu videozáznamů reaálné výuky z druhého stupně ZŠ. Na základě pozorování různých tříd a věkových skupin žáků budou elicitována témata, která jsou pro výuku na základní škole specifická, ale i další klíčové principy didaktiky anglického jazyka. 

Požadavkemna splnění předmětu tudíž bude plnění zadaných úkolů, aktivní účast na online výuce a závěrečné interview.

Literature
Last update: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D. (02.02.2019)

Literature:

GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.

ULIČNÁ, Klára a Karel ŽĎÁREK. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka na základních a středních školách: videopřípady [online]. Praha: Ústřední knihovna, Univerzita Karlova, 2017 [cit. 2017-05-30]. ISBN 978-80-88176-09-1. Dostupné z: https://publi.cz/books/468/index.html?secured=false#cover

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D. (02.02.2019)

sylabus:

kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP), tematické plány, přípravy na hodinu

faktory vyučovacího procesu

cíle výuky

obsah výuky

žák

učitel

řízení edukačního procesu (role mateřského jazyka)

plánování hodiny / fáze hodiny

didaktické prostředky

hodnocení ve výuce cizích jazyků / oprava chyb

 
Course completion requirements
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (22.02.2021)

attendance 80%

active participation in class

final observation/evaluation project on a chosen topic.

vzhledem k pandemii: prubezne plneni a odevzdavani ukolu zadanych v průběhu semestru

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html