SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Professional Ethics - OPMN0N156A
Title: Profesní etika
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: 90 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPMN0N168A, OPMN0N169A
Is interchangeable with: OKMN0N156A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
This course is focused on the thinking about professional ethics, which results from the assisting character of teaching. It guides students in its resources and meanings. It helps to realise the meaning and impact of the value orientations of school teacher teams. It offers the opportunity to develop personal ethical principles of self-reflection.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (31.01.2022)

Student porozumí relevantním pojmům vážícím se k profesní etice učitelství.

Student uvažuje nad hodnotami svého učitelství.

Student diskutuje nad vybranými dilematy učitelské profese.

Student zná základní informace o Úmluvě o právech dítěte.

Student dokáže vysvětlit význam práv dítěte ve výchovném vztahu k dítěti a dětské skupině, rozlišuje vztah právní a vztah výchovný.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (04.03.2024)

Studijní zátež:

Přednášky 12 hodin.

Samostudium a konzultace 38 hodin.

Opora v Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15797, heslo bude zasláno přihlášeným studentům přes SIS.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Povinná literatura:

Úmluva o právech dítěte.

HEJLOVÁ, H Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009.

KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova.  Prešov: ManaCon, 1996.

PELCOVÁ, N.; SEMRÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014.

SPILKOVÁ, V.; TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: UK v Praze, PedF, 2010.

 

 

Doporučená literatura:

HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha:  UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 

PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově,umění a sportu. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009.

KOSOVÁ, B. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Bánská Bystrica: UMB, PedF, 2013.

LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003 .

ŠVARCOVÁ, I. Etika výchovy. Praha, VŠCHT, 2015 Kchv.vscht.cz/files/uzel/0017037/Etika vychovy studijni text k projektu – final.pdf.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (27.02.2023)

Přednáška.

Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

1. Professional Ethics in helping professions - resources, contexts and meanings

2. Teaching and learning - values, relationships and dilemmas

3. Childhood and child - changes in child concepts and childhood in historical and contemporary contexts

4. Childhood threats and protection principles

5. Rights of the child in connection with human rights

6. The rights of the child - the challenge of the ethics of teachers

7. Rights of the child - educational content in relation to the socialization and personalisation of the student at the primary school level

8. Ethics of teacher's profession and ethical education of students

9.Culture of the profession. Professional code of ethics for teachers

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (16.01.2024)

Podmínkou zakončení předmětu je buď průběžné včasné a kvalitní plnění zadávaných úkolů v Moodlu, nebo absolvování testu znalostní báze předmětu ve zkouškovém období.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html