SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literature for Children II - OPMN0L147A
Title: Literatura pro děti II
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / 88 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0L137A
Is pre-requisite for: OEMLL2110Z, OPMN0L153A
Is interchangeable with: OKMN0L147A
Annotation -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.09.2022)
The seminars are again organised in the form of reading workshops. Students bring children's books to the seminar, which they choose from a list of recommended reading (they can partially choose based on their interests and preferences outside the list). They read these books in the seminar (at least 20 minutes). Book reading is preceded by a mini-lesson (often in the form of working with a common text) focused on some important component of the work (e.g. character, narrator, composition, etc.) or on the work as a whole (meaning of the text, author's intention, evaluation of the text by the reader). Subsequently (based on the assigned tasks), they discuss what they have read in pairs, present their books in the seminar plenary (recommend them to each other) and talk about what they found out about their book while completing the task. The main goal of the seminar is for students to move qualitatively in their reflections on their reading experiences, to become "sensitive" to books, to pay attention to partial meanings (so they should learn what and why can be noticed in literary works) and to compose from them the meaning of the work, to internalize the language needed to talk about books.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.09.2022)

Celková studijní zátěž studenta: 88 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 18 hodin

5 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 8 hodin

Příprava na zkoušku: 38 hodin

8 hodin

Rozsah přímé výuky (seminářů): 24 hodin

Literature - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.09.2022)

(1)    ČEŇKOVÁ, J., MATOUŠEK, P. a Komise pro dětskou knihu Svazu českých knihkupců a nakladatelů a IBBY. Nejlepší knihy dětem. Výběr z českých knih pro děti a mládež 2014/2015. [online] [cit. 2015-18-11]. Dostupné z www: < http://www.nejlepsiknihydetem.cz/

(2)    FOSTER, T. C. Jak číst romány jako profesor.  Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-929-8.

(3)    MANDYS, P. a kol. 2 x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros 2013.

(4)    MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004.

(5)    PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007.

(6)    HRABAL, J. Jak Rozumět Literárnímu Vyprávění? Praha: Nová škola, o.p.s., 2021.

 

Internetové zdroje:

https://new.ctenarskekluby.cz/

http://celeceskoctedetem.cz/

www.citarny.cz

http://www.ibby.cz/

www.rostemeknihou.cz

http://www.zlatastuha.cz/cs

https://mravencichuva.cz/

 + seznam literatury pro děti (aktualizovaný na začátku každého akademického roku)

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (12.09.2023)

1. Orientace na současném knižním trhu, inspirativní četba, doporučená literatura

2. Umělecko-naučná literatura

3. Téma domova, ustálené prvky

4. Téma jinakosti v literatuře pro děti

5. Práce s poezií I

6. Práce s poezií II

7. Nonsensová literatura

8. Tvorba Daisy Mrázkové

9. Překonávání strachu

10. Pohádky a jejich adaptace

11. Komiks pro děti

12. Fantazie versus realita, obrazová kniha, soulad textu a ilustrace

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (12.09.2023)

Požadavky ke zkoušce z Literatury pro děti II (F. Komberec, V. Laufková)

1. Docházka – můžete dvakrát neomluveně chybět

2. Četba 15 dětských knih: předkládáte 5 anotací ke knihám (dle formuláře, se kterým budete seznámeni na semináři) a k 10 knihám Vámi vybranou jednostránkovou ukázku textu. Nad jednu z nich bude probíhat rozprava - viz dále (bod 3).

Předkládáte seznam 15 přečtených knih a ukázek z knih LPD, přičemž postihnout byste měli celkem 6 různých kategorií.

Kategorie:

1) Pohádky nejrůznějších národů a kontinentů a pohádkové “klasiky”   

2) Autorské pohádky - čeští autoři (70. léta 19. století – 50. léta 20. století)   

3) Autorské pohádky 20. století - čeští autoři (60. léta – současnost)   

4) Autorské pohádky - světoví autoři   

5) Báje a pověsti   

6)  Obraznost v poezii pro děti   

7)  Jazykové hříčky, nonsens   

8) Próza s dětským hrdinou – čeští autoři   

9)  Próza s dětským hrdinou – světoví autoři   

10) Naučné knihy pro děti   

11) Fantasy a sci-fi   

12) Komiksy a obrazové knihy   

Knihy by měly být určeny pro děti mladšího školního věku (prvostupňové čtenáře) na různé úrovni čtení a také rozmanitých zálib. Alespoň jedna kniha by měla být vydána po roce 2010. Počítejte prosím s limitem maximálně 2 knihy od jednoho autora v seznamu.

V seznamu vyznačte, které knihy jste četli na základě vlastního výběru, ostatní knihy rozdělte podle oblastí.

Jednotlivé tituly prosím přesně citujte (www.citace.com).

Ukázky prosím odevzdávejte v průběhu semestru, nejpozději týden před zkouškou.

3. Kritéria ke zkoušce: Na zkoušce by každý z Vás měl samostatně hovořit v rozsahu 4–7 minut o vybraném úryvku dle kritérií níže.

Kritéria hodnocení

 

Splnění daného kritéria 

Částečné splnění kritéria 

Nesplnění kritéria

1.

Téma

Situace

Atmosféra

Student (S) stručně shrne, co ukázka říká: u prózy uvede postavy, děj, časoprostor, u lyrické básně postihne situaci, atmosféru a zachycené pocity.  Výstižně okomentuje, jak zapadá do kontextu ostatního děje/ostatních textů ve sbírce. 

Studentovo shrnutí je příliš obsáhlé, nebo příliš stručné (přebývají v něm informace, nebo ty podstatné chybějí). Nebo okomentuje pouze částečně, jak zapadá do kontextu ostatního děje/ostatních textů ve sbírce, netvrdí však nic mylného.

 S neshrne, nebo nepostihne, co text/kniha říká. Nebo neokomentuje, jak zapadá do kontextu ostatního děje/ostatních textů ve sbírce, případně se mýlí.

2.

Jazykové prostředky

 

Kompozice

S vystihne a pojmenuje, které rozmanité prostředky autor používá, aby vyjádřil/umocnil své sdělení. Doloží je příklady z ukázky.  Vyjádří se výstižně o kompozici knihy jako celku. 

S pouze částečně vystihne, jakých prostředků autor používá, aby vyjádřil/umocnil své sdělení. Některé zásadní prostředky podílející se na smyslu opomine. Nedokáže je pojmenovat nebo je nedoloží příklady. Nebo se vyjádří ke kompozici knihy jako celku jen částečně, netvrdí však nic mylného.  

S se k formě nevyjádří. Nebo se k ní vyjádří příliš povrchně, příliš všeobecně či bez porozumění. Nebo se nevyjádří ke kompozici knihy jako celku, případně se mýlí.  

3.

Hlavní myšlenka

 

Autorský záměr

 

Velký prožitek

S vystihne, co znamená to, co ukázka říká. U prózy či epické básně vystihne hlavní myšlenku ukázky a její autorský záměr. U lyrické básně vystihne velký prožitek, který je v ní zachycen, a stanovisko básníka.  

 Obojí výstižně okomentuje, doloží příklady z ukázky. 

S vystihne, co znamená to, co ukázka říká, jen částečně. U prózy/u lyrické básně vystihne hlavní myšlenku ukázky a autorský záměr/velký prožitek a stanovisko autora, ale neokomentuje je, nedoloží příklady z knihy. Nebo vystihne pouze myšlenku ukázky/velký prožitek a komentuje ji/ho, ale opomene autorský záměr/stanovisko autora, nebo naopak.  

S nevystihne to, co znamená, co ukázka říká. U prózy/u lyrické básně neformuluje hlavní myšlenky ukázky a její autorský záměr/velký prožitek/stanovisko básníka, nekomentuje je, nedoloží příklady z knihy. Nebo formuluje myšlenky a záměry/velký prožitek a stanovisko básníka, které se smyslem textu míjejí. 

4.

Výběr ukázky s ohledem na cílovou skupinu žáků

S vybere ukázku, která je  ucelená, přiměřeně rozsáhlá a náročná ve vztahu ke zvolenému ročníku/věku žáků. Ukázka by měla být pro žáky podnětná a působivá.  Zdůvodní, pro jak staré žáky bude ukázka podnětná a působivá, svá tvrzení  podloží argumenty.

 S vybere ukázku, která je ucelená, přiměřeně rozsáhlá a náročná ve vztahu ke zvolenému ročníku či věku žáků a která může být pro žáky podnětná a působivá, ale nezdůvodní, proč je pro ně podnětná a působivá. Nebo jeho zdůvodnění nevystihuje, v čem je pro žáky zvoleného věku skutečně podnětná a působivá. 

S vybere ukázku, která není podnětná a působivá.  Nebo vybere ukázku, která není ucelená, přiměřeně rozsáhlá a náročná pro děti daného věku či ročníku. 

5.

Rozsah

5.                  S dodrží rozsah: min. 4 minuty a max. 7 minut

S přesáhne max. rozsah. 

S nedodrží min. rozsah.

6. Vyjadřování

6.                  S se vyjadřuje náležitě vzhledem ke komunikační situaci, používá kultivovaný jazyk, vhodnou terminologii, projev je bez výplňkových slov.

S se převážně vyjadřuje náležitě vhledem ke komunikační situaci, nicméně jeho/její projev vykazuje dílčí nedostatky.

S se vyjadřuje nenáležitě vzhledem ke komunikační situaci, jeho/její projev vykazuje výrazné nedostatky.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html