SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Media Education - OPMN0C368C
Title: Mediální výchova
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0C107A
Annotation -
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (10.01.2024)
The subject systemizes knowledge in the area of media communication. It is aimed at media literacy as an important part of literacy in general. It aims to critical thinking and informed choice of the information from media, safe behaviour within media communication, choice of quality media entertainment. Medial education as a part of communication; medial literacy; mass communication as institutionalized process encompassing the production, dissemination, reception, and interpretation of public sociocultural discourse; potential impact of media language upon audiences; representation of social reality through language; possible motives of the senders in media institutions; role of audience reception processes; social influence of the media in contemporary society; media genres
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (10.01.2024)

Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (3 kredity)

semináře: 24 hodin

Domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů, příprava seminární prezentace: 51 hodin

Literature - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (18.01.2024)

BURTON, G. - JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno : Barrister Principal, 2001.
BLÁHOVÁ, R - STRULCOVÁ, Vl.: Mediální výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.

Strachota a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019

Eckertová, L. - Dočekal, D.: Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer press, 2013.

HOLANOVÁ, Radka - KLINKA, Tomáš (eds.): Mediální výchova: od teorie k praxi. Praha: PedF UK, 2022. ISBN 978-80-7603-302-3
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost. Praha : Portál, 2003.
JIRÁK, J. - MIČIENKA, M.: Rozumět médiím. Praha : 2006.
McLUHAN, M.: Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991.
McQUAIL, D.: Úvod d teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.
ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 1999.
PIKE, G. - SELBY, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha : Portál, 2000.

VALENTA, P. - Brom, Z. - Kellerová, I.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016.

Učebnice mediální výchovy

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772

https://www.deti-a-media.cz/

https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/

http://svetmedii.info/

https://zvolsi.info/

https://manipulatori.cz/

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (18.01.2024)

1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím.

2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní.

3. Druhy médií a mediální instituce; funkce médií.

4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy.

5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů.

6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita.

7. Časopisy pro mládež, tvorba školního časopisu.

8. Verbální a neverbální násilí v médiích.

9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu.

10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.

11. Práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ. AI, Chat GPT ve výuce na 1. st. ZŠ.

12. Zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (10.01.2024)

Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění dílčích úkolů, povoleny jsou 2 absence.
Výstup na semináři (ve skupině) s připraveným mediálním tématem na základě rozboru konkrétní mediální situace: Bude obsahovat konkrétná aktivitu k využití na 1. st. ZŠ, konkrétní mediální materiál. Aktivita  bude zaměřena na splnění konkrétního cíle. 

Harmonogram výstupů bude upřesněn na prvním semináři.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html