SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of Czech Language with Practise II - OPMN0C166A
Title: Didaktika českého jazyka s praxí II
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, MC [HT]
Capacity: unknown / 70 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Teacher(s): PhDr. Gabriela Babušová, Ph.D.
doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Mgr. Jana Martáková Styblíková, Ph.D.
Mgr. Veronika Vršecká, DiS.
PhDr. Mgr. Lenka Zemanová, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0C159A
Is pre-requisite for: OPMN0N175A, OPMN0C173A
Is interchangeable with: OKMN0C166A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2023)
Following course of the Czech Language Methodology I. The aim is theoretical and practical analysis of the teaching matter, attempt to contribute to development of self-reflection of the students in their teaching attempts, construction of concrete teaching performances.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Přímá výuka: 0/3, celkem 36 hod.

Příprava na výuku: 72 hod.

Příprava na klasifikovaný zápočet: 24 hod.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Povinná:

HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha: PedF UK, 2008.

LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatury preprimárnevzdelávanie. Prešov: PU v Prešově, PedF, 2011, 580 s.

Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2013. [online]. [cit. 2014-04-17]. Dostupné z www: .

Učebnice českého jazyka pro 1. st. ZŠ - aktuálně užívané řady učebnic na ZŠ.
Články a studie v odborných časopisech a sbornících, např. v Didaktických studiích.

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.
HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století III – Jazykové jevy v dětských prekonceptech.Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013.

HÁJKOVÁ, E., BABUŠOVÁ, G., HEJLOVÁ, H., HÖFLEROVÁ, E., JANOVEC, L., KUCHARSKÁ, A. Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: PedF UK, 2014.

HÁJKOVÁ, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Praha: Pedf UK, 2021.

Doporučená:

BABUŠOVÁ, G. Evoluce komunikačních činností v teorii a praxi. Praha: PedF UK, 2014.

PALENČÁROVÁ, J.,  KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinukomunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Požadavky a pokyny od  dr. G.Babušové: Veškeré informace budou zaslány emailem do 25.2. 2024, před zahájením LS a upřesněny na 1.setkání. Odvezdání příprav a reflexe dle pokynů do 17.5.2024. 

Praxe bude probíhat na ZŠ Jeseniova, Jeseniova 96/2400, Praha 3, zast. Biskupcova, tram. 9,11,5, 19 nebo bus 133. /žlutá budova se zeleným plotem/

Obsah seminářů ve výukových blocích:

1.       Úvod do psychodidaktiky předmětu – zásady, přístup k vyuč. obsahu, obsahová analýza učiva, rozpracování do didaktických situací a jejich řešení, zapracování do příprav na konkrétní výtupy na fakultní škole.

2.       Alternativní řešení osnování učiva a učitelovy práce v jazykové a komunikační výchově v českém jazyku – možnosti temat. plánů ve vztahu k ŠVP, ověřování vlastních koncepcí ve výstupech na fakultní škole.

3.       Koncepce učitelovy práce, příprava a realizace hodiny ČJ na 1. stupni ZŠ. Variantnost přípravy na hodinu. Výstupy na fakultní škole a jejich reflexe.

4.       Způsoby rozvoje komunikační kompetence žáka mladšího školního věku–didaktické situace a jejich řešení, aplikace v konkrétních výstupech na fakultní škole.

5.       Propojení vyučovacího obsahu jazykové a komunikační výchovy – vztah gramatiky k porozumění textu, didaktické situace v komunikační výchově a jejich řešení.

6.       Možnosti realizace inkluze v hodinách češtiny na 1. st. ZŠ.

Základní rozdělení hodinové dotace seminářů celkem: 1/3 teoret. základ řešené problematiky, 1/3 aplikace, mikrovýstupy, reflexe řešení didakt. situací, 1/3 konkrétní výstupy na fakultních školách a jejich reflexe.

Registration requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Studenti se zapisují do paralelek:

pondělní skupina - vede dr. Zemanová, ZŠ Voršilská, Praha 1, praxe + seminář od 5. vyuč. hod.

úterý - vede dr. Babušová, 1 skupina v lichém týdnu + 1 skupina v sudém týdnu, ZŠ Jeseniova, Praha 3, od 1. vyuč. hod.

čtvrtek - vede doc. Chejnová, 1 skupina,  ZŠ Drtinova, Praha 5, od 1. vyuč. hod.

          -  vede Mgr. Vršecká, 1 skupina , ZŠ Drtinova, Praha 5, Od 1. vyuč. hod.

          -  vede Dr. Martáková Styblíková, 1. skupina v lichém týdnu + 1 skupina v sudém týdnu, ZŠ V Remízku, Praha 5 (Barrandov), vždy od 2. vyuč. hod.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (27.01.2024)

Požadavky k zakončení předmětu:

Průběžné plnění úkolů zadávaných vyučujícím.

Absolvování minimálně jednoho úspěšného samostatného výstupu ve zvoleném ročníku ZŠ.

Úspěšné zvládnutí zápočtového testu, pokud ho vyučující zadá.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html