SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of adults - OPDU1U033B
Title: Didaktika dospělých
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. Ing. David Vaněček, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. David Mück (22.03.2024)
Didaktika dospělých zkoumá teorii a praxi výuky/vyučování/vzdělávání dospělých a seniorů. Zaměřuje se na specifika didaktického procesu vzdělávání dospělých, tj. (sociálně-kulturní) edukační působení vzdělavatele (andragoga, tutora, lektora) na dospělého účastníka vzdělávání. Didaktiku dospělých lze chápat jako základní disciplínu andragogiky. V kontextu tohoto pojetí je andragogická didaktika pojata jako věda zkoumající tyto dva procesy, synergický efekt jejich působení a současně další vnější vlivy, jež didaktický proces determinují, zejména prostředí, logistika, organizace a řízení. Analyzuje základní didaktické kategorie z hlediska systémového pojetí a rozvíjet jejich didaktické myšlení i tvořivost. Soustřeďuje na poznávání základních složek didaktického procesu, které představují cíl, obsah, formy, metody, výukové technologie a logistiku výuky. Kromě základních didaktických kategorií se předmět také zaměřuje na motivaci studentů k profesím vzdělávajícím dospělé, na zmapování aktuálních problémů současného školství a na perspektivy alternativních přístupů ve výuce.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (24.03.2024)

KELLOUGH, D., KELLOUGH G. A Guide to Methods and Resources, Teaching. 4th ed. Printed: USA, Pearson. 2011. ISBN 978-0-13-704977-6.

HOLMES, W., BIALIK, M., FADEL, CH. Artificial Intelligence in Education. Promises and Implications for Teaching and Learning. 2019. ISBN 978-1-794-29370-0.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

CAPEL, S., LEASK, M., YOUNIE, S., HIDSON, E., LAWRENCE, J. Learning to Teach. A Companion to School Experience. 9 th Edition, 2023. ISBN 978-1-032-06228-0.

PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.

VANĚČEK, D. a kol. Kompendium didaktiky. Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT, 2016. 500 s. 978-80-01-05991-3.

AHMAD,C. V. “What makes our students demotivated in learning?” Indonesian Journal of Educational Research and Technology, vol. 1, no. 2, pp. 51–56, 2021.

MAROUF, R. “Examining trajectories of teacher motivation in corrlation with students ́ perceptions in computer science: Toward sustainable motivation to teach,” International Journal of Engineering Pedagogy (IJEP), vol. 13, no. 1, pp. 102–109, 2023.

DOBROVSKÁ, D., a VANĚČEK, D. Motivation Risks in Teaching Students at Secondary Technical Schools. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 2023. 13(8), pp. 20–32. https://doi.org/10.3991/ijep.v13i8.44487

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (22.03.2024)

1. Teoretické a systémové předmětu a pojetí didaktiky dospělých-vývoj, osobnosti, základní terminologie a současné postavení a perspektivy rozvoje

2. Základní didaktické kategorie a jejich vztahy.

3. Objekt vzdělávání, tj. dospělý jedinec v různých profesních a zájmových situacích a proces jeho učení (přístup, motivace a potřeby vzdělávání dospělých)

4. Aktuální problémy současného školství a proměna jeho funkce školy v 21. století a její dopady na koncipování cílů a obsahu vyučování.

5. Průběh androdidaktického procesu a jeho principy (funkce, simulace, efektivita učení a vzdělávání dospělých)

6. Interakce učitele a dospělého jedince v různých organizačních formách výuky (hromadné, skupinové, kooperativní, individualizované). Týmové a párové vyučování.

7. Formy a metody vzdělávání a rozvoje pracovníků – didaktické třídění a klasifikace metod (poznávací/empirické, teoretické, zaměřené na změny a poznání reality, kombinace metod); organizační rámec výuky, tj. vyučování a učení se dospělých. Distanční vzdělávání, e-learning a sebevzdělávání. Přednáška, seminář, workshop, hraní rolí – možnosti využití, výhody a nevýhody. Koučink, mentoring, teambuilding, zážitkové učení a outdoor training.

8. Aktivizující metody výuky, jejich specifika a motivační funkce.

9. Androdidaktické zásady; analýza jednotlivých principů: zpětné vazby, přirozenosti, aktivity, vědeckosti, soustavnosti a postupnosti, názornosti, trvalosti přístupnosti vyučování individuálního přístupu

10. Problematika hodnocení v pedagogické teorii i školní praxi. Evaluace a autoevaluace.

11. Trendy ve vzdělávání dospělých – online prostředí, mlearning,virtual reality, augmented reality.

12. Artificial Intelligence a její využití v didaktice dospělých

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (22.03.2024)

Vypracovat metodologii vlastního výzkumu pro oblast didaktiky dospělých. Rozbor a analýza návrhu formou obhajoby v rámci předmětu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html