SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Modern theory of assessment in the Didactics of Czech language - OPDC1C022B
Title: Moderní teorie hodnocení v didaktice českého jazyka
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 36 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (01.12.2020)
Současný proměňující se kontext vzdělávání klade nové otázky nejen v pojetí učení, ale také hodnocení. Změna pojetí výuky směrem k respektování individuálních potřeb žáků vede k přemýšlení o zkvalitnění hodnocení. Cílem předmětu je zorientovat studenty doktorského studijního programu v aktuálních zahraničních i domácích trendech hodnocení žáků, ve srovnávacím kontextu poukáže na hlavní cesty rozvoje školního hodnocení, zejména v oblasti formativního hodnocení, a na možnosti jejich využití při zvyšování kvality vlastní výuky českého jazyka. Teoretický rámec bude doplněn o konkrétní náměty, jak teoretické poznatky převést do každodenní praxe. Propojení teorie s praxí pomocí příkladů získaných rámci výzkumů na zahraničních i českých školách si klade za cíl inspirovat studenty doktorského studijního programu k využívání promyšleného systému hodnocení v jejich pedagogické činnosti, podnítit jejich zájem o učitelskou profesi a přispět ke zkvalitnění výuky českého jazyka. Předmět předpokládá samostatnou práci studenta doktorského studijního programu – student si vybere jednu z oblastí hodnocení v českém jazyce, kterou bude chtít rozvíjet, navrhne její implementaci ve výuce a bude sledovat dopady na učení žáků a práci učitele (využit může být akční výzkum či kvalitativní případová studie). Rozsah práce – 15 stran. Na základě vypracování této práce bude studentovi udělena zkouška. Témata: • Školní hodnocení a pojetí výuky; Typy školního hodnocení; Aktéři školního hodnocení • Formativní hodnocení – vymezení pojmu; metody, techniky, nástroje a postupy formativního hodnocení v předmětu český jazyk • Kritéria hodnocení ve vztahu k písemným a mluvním projevům žáků • Kritéria hodnocení komunikační kompetence žáka • Komunikace ve formativním hodnocení; poskytování zpětné vazby; zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků • Žáci jako vlastníci svého učení: rozvoj sebehodnocení a vrstevnického hodnocení.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (01.12.2020)

Základní literatura

Esteban, N. M., & De Larios, J. R. (2010). The use of models as a form of written feedback to secondary school pupils of English. International Journal of English Studies, 10(2), 143–170.

Fulcher, G. & Svalberg, M. A-L. (2013). Limited Aspects of Reality: Frames of reference in language assessment. International Journal of English Studies 13(2), 1–19.

Helus, Z. & Lukášová, H. (2012). Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti. Praha: Asociace waldorfských škol ČR.

Chvál, M. Procházková, I. & Straková, J. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: ČŠI.

Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál.

Košťálová, H., & Straková, J. (2008). Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV.

Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál.

Starý, K. & Laufková, V. et al. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Wiliam, D. & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř.

 

Doporučená literatura

Andrade, H. L., & Cizek, G. J. (2010). Handbook of formative assessment. New York: Routledge.

Bagley, S. (2010). Students, Teachers and Alternative Assessment in Secondary School: Relational Models Theory (RMT) in the Field of Education. Australian Educational Researcher, 37(1), 83-106.

Black, P., & Wiliam, D. (1998). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan, 80(2), 139–148.

Black, P., Harrison, Ch., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2004). Working inside the black box: Assessment for learning in the classroom. Phi Delta Kappan, 86(1), 8–21.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review Of Educational Research, 77(1), 81–112.

Heritage, M. (2010). Formative assessment and next-generation assessment systems: Are we losing an opportunity? Washington, D.C.: Council of Chief State School Officers.

Marshall, B. (2011). Testing English. Formative and summative approaches to English assessment. London: Continuum.

Parrott, M. (1993). Tasks for langauge teachers. Cambridge: Cambridge university press.

Šeďová, K. & Švaříček, R. (2010b). Zamlčené hodnocení: zpětná vazba ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia Paedagogica, 15(2), 61–86.

Škodová, S. (2005). Hodnocení písemných projevů na 2. stupni ZŠ. In M. Polák & K. Vodrážková (Eds.), Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole: sborník prací ze semináře (s. 225–229). Olomouc: Univerzita Palackého.

Wiliam, D. (2011). Embedded formative assessment. Bloomington, IN: Solution Tree Press.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html