SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pupils with special educational needs in Czech language teaching - OPDC1C020B
Title: Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce českého jazyka
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 36 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (19.10.2020)
Současné didaktické přístupy musí reflektovat individuální dispozice žáků. Kromě takových proměnných, jako jsou kognitivní a speciální schopnosti, osobnostní zvláštnosti či podnětnost rodinného prostředí se do obsahů vzdělávání, ale i forem výuky a hodnocení žáků promítají i dílčí deficity či handicapy žáků. Současný trend inkluzivního vzdělávání klade velké nároky na didaktické uchopení učiva ve vztahu k možnostem žáků, učitel musí být schopen individualizovat a diferencovat přístup k žákům a poskytovat jim potřebnou podporu pro rozvoj kognitivních, ale i dalších schopností a pro vyrovnání deficitů. Cílem předmětu je seznámit studenty s typologií žáků se speciálními potřebami, s důrazem na přechod od diagnóz k podpůrným opatřením. Dále jde o hledání specifických obsahů ve výuce českého jazyka, které jsou pro žáky se speciálními potřebami konkrétní typologie nejvíce problémové. Probrány budou tedy nejčastější problémy, vyskytující se u českých žáků a hledány možné formy podpory a nápravy. Důraz bude kladem na ta postižení či znevýhodnění, ve kterých dominují vývojové, sociální a psychosociální problémy žáků, pozornost nebude, kromě základní typologie, věnována žákům se smyslovými a tělesnými handicapy. Předmět předpokládá samostatnou výzkumnou práci studenta – „mini“ výzkumnou sondu do obsahů vzdělávání vzhledem ke konkrétnímu problému žáků ve výuce českého jazyka. Zvolí si jeden typologický problém žáků, kterému se bude věnovat v samostatné práci – s cílem identifikace dopadů konkrétního typu postižení na průběh a výstupy ve vzdělávání, přičemž nebude v závěrečné rovině chybět doporučení podpůrných opatření či podpůrných přístupů, včetně plánu pedagogické podpory. Metodologie výzkumné práce – kvalitativní či kvantitativní. Rozsah práce – 15 stran. Témata: • Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v současném trendu inkluzivního vzdělávání a jejich typologie, podpůrná opatření 1.-5. stupně (plán pedagogické podpory, asistent pedagoga, úpravy obsahů a výstupů vzdělávání, pedagogické intervence, pomůcky aj.). • Žáci se specifickými poruchami učení a chování (problémy ve čtení, psaní, matematice), se specifickými poruchami řeči a jazykových schopností, specifické problémy a jejich kompenzace v přírodovědných předmětech, podpůrná opatření. • Žáci s psychiatrickými diagnózami, s poruchami autistického spektra, jejich problémy ve výuce přírodovědných předmětů, podpůrná opatření. • Podpůrný poradenský systém, aktuální výzvy, spolupráce učitele a poradenských pracovníků. • Profesní rozvoj učitele v oblasti inkluzivního vzdělávání, metodická podpora.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (19.10.2020)

Základní literatura:

Caravolas, M., Mikulajová, M., & Kucharská, A. Developmental Dyslexia in Czech and Slovak. In L. Verhoeven, C. Perfetti, and K. Pugh (Eds.) Developmental Dyslexia Across Languages and Writing Systems (96-117). Cambridge University Press, 2019.

Caravolas, M., Lervåg, A., Defior, S., Seidlová Málková, G., & Hulme, C. Different patterns, but equivalent predictors, of growth in reading in consistent and inconsistent orthographies. Psychological Science, 2013, 24, 1398–1407.

Goetz, M., Uhlíková, P. ADHD. Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén, 2013.

Krejčová, L., Bodnárová, Z., Šemberová, K, Balharová, K. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2014.

Krejčová, L. Dyslexie – psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019.

Kucharská, A. Riziko dyslexie – pregramotnostní dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: PedF UK, 2014.

Kucharská, A., Špačková, K. Specifické poruchy učení v poradenském kontextu In  Školní poradenství II. Praha: PedF UK, 2013, 192-221 .

Landerl, K., Ramus, F., Moll, K., Lyytinen, H., Lepännen, P., Lohvansuu, K., ..., Schulte-Körne, G. Predictors of developmental dyslexia in European orthographies with varying complexity. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 2013, 54, 686–694.

Lechta, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016.

Mertin, V., Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012.

Moll, K., Thompson, P. A, Mikulajova, M., Jagerčíková, Z., Kucharská, A., Franke, H., Hulme, Ch., Snowling, M. J. Precursors of Reading Difficulties in Czech and Slovak Children At Risk of Dyslexia. Dyslexia, 2016, 22, 2, 120–136, doi: https://doi.org/10.1002/dys.1526.

Moll, K., Ramus, F., Bartling, J., Bruder, J., Kunze, S., Neuhoff, N., ... Landerl, K. Cognitive mechanisms underlying reading and spelling development in five European orthographies. Learning and Instruction, 29, 65–77, 2014. doi:10.1016/j.learninstruc.2013.09.003

Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.

Starý, K., Laufková, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

Sotáková H., Kucharská A. The level of social relations comprehension and its impact on text comprehension in individuals with autistic spectrum disorder. Health Psychology Report, 2017, vol. 5, s. 1-11.

 

Doporučená literatura:

Felcmanová, L. Proměna v přístupu ke zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb. Školní poradenství v praxi. 3/1. WolterKluwer., 2016.

Kucharská, A. Diagnostické postupy a obligatorní diagnózy v SPC (kapitola 3.2.). In Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007, 69-85.

Kucharská A. University students with learning disabilities at the Faculty of Education, Charles University in Prague. Health Psychology Report, 2014, vol. 2, 39-48.

Zapletalová, J., Mrázková, J. Metodika pro nastavování podpůrných opatření ve školách ve spolupráci s ŠPZ. Praha, 2014, 2016, Dostupné na: http://www.nuv.cz/uploads/Metodika_pro_nastavovani_podpurnych_opatreni_unor_2016.pdf

Vyhláška 27/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html