SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Present Trends in Didactic Research aimed at Czech Language as a Second Language - OPDC1C016B
Title: Aktuální tendence v didaktickém výzkumu se zaměřením na češtinu jako jazyk druhý
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 36 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (19.11.2020)
Způsob zakončení: zkouška. Další požadavky: Rešerše odborné literatury zvoleného zaměření. Specifikum edukačního procesu s jazykově heterogenní skupinou žáků. Konfrontace automatismů rodilého mluvčího a pohledu na češtinu z tzv. „druhé strany“ při zvládání češtiny v jejích jednotlivých jazykových rovinách, anticipace možných problémů v osvojování češtiny u žáků/studentů cizinců. Edukační a evaluační materiály pro výuku češtiny jako jazyka druhého/cizího – jejich charakteristika i tvorba. Teorie nabývání vícejazyčnosti. Specifika výzkumu v oblasti čeština jako jazyk druhý, současné vývojové tendence, interkulturní aspekty. Korpusové výzkumy, akviziční korpusy.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (01.12.2020)

HÁDKOVÁ, M. Čeština z druhé strany aneb Čeština v roli jazyka nemateřského. Ústí nad Labem: UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-242-0. 

HÁDKOVÁ, M., FIBIGER, M. Nové úkoly didaktiky mateřského jazyka a literatury (se zaměřením na gymnázia). Ústí nad Labem: UJEP, 2011. ISBN 978-80-7414-345-8. 

HÁJKOVÁ, E. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014, 137s., ISBN 978-80-7290-809-7. 

HÁJKOVÁ, E. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015, 117s., ISBN 978-80-7290-849-3. 

HÁJKOVÁ, E. The Creation of Sociocultural Competency of Foreign Pupils in Czech as a Second Language in a Common Class of a Czech Primary School. In Sociokulturní složka výuky cizího jazyka a Společný evropský referenční rámec. Racibórz: Państwowa wyźsza szkola zawodowa w Raciborzu, 2008, s.109–118, ISBN 978-83-60730-19-5. 

HÁJKOVÁ, E. Foreigners study (in) Czech. In Sapere Aude 2011. Hradec Králové : MAGNANIMITAS. ISBN 978-80-904877-2-7. ETTN 085-11-11006-03-8. 

HÁJKOVÁ, E.; ŠEBESTA, K. (eds.) Didaktické studie III, IV : Čeština jako cizí jazyk. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006, 2008. ISBN 80-7290-279-2, 978-80-7290-350-4. 

HASIL, J. Interkulturní aspekty mezikulturní komunikace. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-400-4. 

HINKEL, E. (ed.) Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. London - New York: Routledge, 2011. ISBN 0-203-83650-2. 

HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka: k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1527-1. 

MAŠÍN, J. Pragmalingvistika a osvojování češtiny jako cizího jazyka. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2015. 

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého 2006. 

ŠEBESTA, K. Korpusy češtiny a osvojování jazyka. Studie z aplikované lingvistiky 2, 2010, s. 11– 33. 

ŠEBESTA, K.; ŠKODOVÁ, S. (eds.). Čeština – cílový jazyk a korpusy. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. ISBN 978-80-7372-848-9.

ŠEBESTA, K. a kol. Druhý a cizí jazyk. Osvojování a vyučování. Terminologický slovník. Praha: FF UK, 2014. ISBN 978-80-7308-554-4.

ŠEBESTA, K. a kol. Vyučování cizího jazyka. Terminologický slovník. Praha: FF UK, 2017. ISBN 978-80-7308-743-2.

ŠKODOVÁ, S. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. ISBN 978-80-7372-847-2.

ŠTINDLOVÁ, B. Žákovský korpus češtiny a evaluace jeho chybové anotace. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-7308-463-9.

ŠINDELÁŘOVÁ, J. Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Ústí n. Labem : UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-089-1. 

ŠINDELÁŘOVÁ, J.; ŠKODOVÁ, S. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-559-9.

ŠORMOVÁ, K., HUDÁKOVÁ, A. a kol. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva. Praha : Filozofická fakulta UK, 2020. ISBN 978-80-7308-966-5.

ŠTĚPÁNÍK, S.  Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Praha: Academia, 2020. ISBN 978-80-200-3119-8.

ŠTĚPÁNÍK, S., HÁJKOVÁ, E., ELIÁŠKOVÁ, K., LIPTÁKOVÁ, Ľ., SZYMANSKA, M. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.

 

Language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1981- . (výběrově dle zaměření studenta). Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům knihoven UK. 

Další literatura podle zaměření doktoranda, se zřetelem k rozdílným cizojazyčným cizincům. 

 

Doporučená odborná literatura:

HÁDKOVÁ, M.; BALOWSKA, G. (ed.) Ústní zkoušky z cizího jazyka a Společný evropský referenční rámec / Egzaminy ustne z języka obcego a Europejski system oceny kształcenia językowego. Praha: UK; Ratiboř: SVOŠ, 2006. ISBN 80-901947-6-1. ISBN 83-60730-01-6. 

HÁDKOVÁ, M.; BALOWSKA, G. (ed.) Písemné zkoušky z cizího jazyka a Společný evropský referenční rámec. Praha: UK; Ratiboř: SVOŠ, 2007. ISBN 978-80-901947-8-6. ISBN 978-83-60730-08-9. 

HÁDKOVÁ, M.; BALOWSKA, G. (ed.) Sociokulturní složka výuky cizího jazyka a společný evropský referenční rámec / Aspekty socjokulturowe nauczania języka obcego a europejski system oceny kształcenia językowego. Ústí nad Labem: UJEP; Racibórz: SVOŠ , 2008. ISBN 978-80-7414-028-0. ISBN 978-83-60730-19-5. 

HÁJKOVÁ, E. Die tschechische Sprache im Europakontext. In Modularisiertes Studium und SchlüsselqualifikationenSchriftenreihe der Mediathek des Sprachenzentrums, Heft III, herausgeben (eds) von. Gerhard Meiser und Ingrid Stude, Halle: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, (Salle) März 2008, s. 49–64. ISBN 978-3-86829-085-1. 

KRASHEN, S. D. Explorations in Language Acquisition and Use. Portsmouth: Heinemann, 2003. ISBN 978-0325005546. 

PARADIS, M. A neurolinguistic theory of bilingualism. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2004. 

ŠTEFÁNIK, J. Bilingvizmus na pozadí dvoch morfologicky odlišných typov jazykov. Intenčný bilingvizmus u detí. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2000. 

ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština jako jazyk druhý na středních školách s německým vyučovacím jazykem (1918–1938)In Hájková, E.; Šebesta, K. (eds.) Didaktické studie III. Čeština jako cizí jazyk. Praha: UK-PedF, 2006, s. 61–67. ISBN 80-7290-279-2. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html